اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

زائری: تبلیغات چون منبع درآمد صداوسیماست روی حرفش حرف نمی‌زنند!/ تعارض جدی پیام‌های بازرگانی با فرهنگ دینی

یک کارشناس دین و رسانه عقیده دارد که آنچه در پیام‌های بازرگانی تلویزیون می‌بینیم نه‌تنها در خدمت فرهنگ نیست، بلکه معارض با روش زیست دینی و ایرانی و مروج مصرف‌گرایی است.

زائری: تبلیغات چون منبع درآمد صداوسیماست روی حرفش حرف نمی‌زنند!/ تعارض جدی پیام‌های بازرگانی با فرهنگ دینی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا زائری، کارشناس دین و رسانه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

تعارض جدی پیام‌های بازرگانی با فرهنگ دینی

رویکرد غالب پیام‌های بازرگانی در سیما نه تنها در راستای ترویج سبک زندگی دینی و ایرانی نیست، بلکه با آموزه‌های ارزشی تعارض جدی دارد.

مشکل اساسی پیام‌های بازرگانی این است که سیما ارائه‌کننده پیام‌های دینی است، اما آگهی‌های بازرگانی کل محتوای ارائه‌شده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

طبق مطالعاتی که درباره حجاب صورت گرفته، یکی از مهمترین عوامل ترویج بی‌حجابی و عدم گرایش به آن، آگهی‌‌های بازرگانی تلویزیون است.

چون در سیما نگاهی سطحی و ظاهری حاکم است، این معضلات برطرف نمی‌شود. به عنوان مثال اگر در یک فیلم سینمایی خارجی خانمی پوشش مناسبی نداشته باشد، این امر حتماً غیرقابل پخش خواهد بود، اما اگر این خانم یا آقا پوششان ایرادی نداشته، ولی سخنانشان غیردینی باشد هیچ‌کس اعتراض نمی‌کند‌.

هیچ‌کس نمی‌تواند روی حرف پیام‌های بازرگانی حرفی بزند!

به دلیل اینکه پیام‌های بازرگانی درآمد صدا و سیما را تأمین می‌کنند این بخش آنچنان قدرتمند است که هیچ‌کس نمی‌تواند روی حرف آنها حرفی بزند. این اتفاق تلخ در حال رخ دادن است.

هزینه سنگینی که برای سازمان صدا و سیما، برخلاف سازمان‌های مشابه، به واسطه تأمین حقوق نیروی انسانی ایجاد شده آنها را مجبور کرده که به هر امری تن دهند. 

بسیاری از مشکلات ریشه در پیام‌های بازرگانی دارد/ غفلت مدیران از شدت تأثیرات آگهی‌ها

اینکه پیام‌های بازرگانی کانون خانواده‌‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، فقط گفته من نیست، بلکه اگر از کارشناسان و مشاوران خانواده هم جویا شوید، متوجه خواهید شد که بسیاری از مشکلات ریشه در پیام‌های بازرگانی دارد.

مثلاً چندی پیش در فضای مجازی شنیدید که فرزند خانواده‌ای فقط به دلیل نداشتن تبلت دست به خودکشی زد. این امر از کجا نشئت می‌گیرد؟ جواب روشن است و باید منصفانه آن را کارشناسی کرد.

وقتی در پیام‌های بازرگانی آشپزخانه‌ای را نشان می‌دهیم که قیمت آن بیش از کل خانه عموم مردم است به آنها می‌گوییم که در ابتدای زندگی زوج‌های جوان نیز قادرند چنین زندگی‌ای داشته باشند. این امر سبب بالا بردن سطح توقع مردم می‌شود.

در شرایط فعلی که مردم با مشکلات عدیده مادی رو‌به‌رو هستند چنین پیام‌هایی نه تنها آزاردهنده، بلکه آسیب‌رسان نیز است. 

مدیران رسانه از شدت تأثیرات چنین پیام‌هایی غافل هستند. این امر نیز ربطی به خوب یا بد بودن آنها ندارد، زیرا در رسانه ملی افراد بسیاری صالح و دلسوزند، ولی چون ارزیابی درستی از میزان خطر ندارند در تصمیماتشان دستخوش خطا می‌شوند. 

پیام‌ بازرگانی وسط صحبت حجت‌الاسلام قرائتی و صدیقی!

در برنامه‌ای سخنان حجت‌الاسلام قرائتی یا حجت‌الاسلام صدیقی در حال پخش است، اما ناگاه تبلیغات روی آنتن می‌رود که کاملاً مخالف با توصیه‌هایی است که در برنامه بر آنها تأکید می‌شود. پس مخاطب نمی‌داند قرار است به سمت روح برود یا تن.

اگر وضعیت پیام‌های بازرگانی تلویزیون به همین منوال پیش برود، مطمئناً تأثیرات آن به شکل بارزتری در جامعه عیان خواهد شد، اما نگرانی من آنجاست که مدیران زمانی به این مسئله پی ببرند که دیگر کار برای مقابله با آن بسیار سخت شده باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول