به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به تبلیغات گسترده برند خدماتی بایا پرداخته و شرکت موسس آن را بررسی کرده است که بخشهای مهم آن در ادامه میآید.
تبلیغات سامانه بایا که قرار است کالا و خدمات تولیدکنندگان و فروشندگان عمده کشور را در پلتفرم خود درمعرض دید خریداران بگذارد، در روزهای اخیر با واکنشهای منفی بسیاری در جامعه روبهرو شده است.
البته این خود ابزاری برای حک برند در ذهن مردم است که از تکنیکهای منفی تبلیغاتی و در اصطلاح تخصص «شکنجهگری تبلیغاتی» استفاده میکند. باوجود اینکه «بایا» دهها رقیب ریز و درشت داخلی مانند «دیجیکالا» دارد، این سوال پیش میآید که دلیل این حجم از تبلیغات چیست، هزینه آن چقدر و از کجا تامین میشود و همچنین هدف نهایی چه خواهد بود؟
«بایا» روی مخ مخاطبان تلویزیون
بسیاری از مخاطبان رسانه ملی این روزها مکرر نامی را میشوند که علیالحساب نه بهواسطه کاربریاش بهعنوان یک سامانه معرفی کالا و خدمات در کشور، شهرت یافته است بلکه بهواسطه تبلیغات عجیب و غریب تلویزیونی است که ملکه عذابشان شده.
«دیجیکالا» یکی از موفقترین رقبای بایا محسوب میشود که بخش عمده خریدوفروشهای اینترنتی را به خود اختصاص داده است. پلتفرم بایا هنوز شروع بهکار نکرده، اما در فرآیند ثبتنام بسیار پیچیده آن از تولیدکنندگان کالا و خدمات، ضمانت اجرایی یا وجه التزام، ضمانتنامه بانکی، اعتبارات اسنادی، اجارهنامه ملکی و... طلب کرده است.
نکته جالب زمانی است که از تولیدکننده و از کسبوکارهایی که میخواهند در بایا فعالیت کنند، مبلغ ۳۰۰ هزارتومان (البته با تخفیف ۵۰درصد به مبلغ ۱۵۰ هزارتومان) بابت بررسی اولیه اسناد و مدارک در همان ابتدای نامنویسی طلب میشود، اقدامی عجیب که در هیچیک از پلتفرمهای مشابه سابقه ندارد و بایا را به اشراف اطلاعاتی کامل از فروشندگان میرساند.
این سامانه در فروش خدمات در بستر خود، سه تا ۶درصد سود برمیدارد و در فروش کالا نیز بین یک تا پنج درصد پورسانت را برای خود میداند، موردی که حاکی از گرانتر بودن بایا در مقایسه با دیگر رقباست. علاوهبر اینها درمورد بایا و تبلیغات گسترده آن ابهاماتی مطرح میشود اما به نظر میرسد آنچه اهمیت دارد، بررسی مالکان ثروتمند بایاست که نیامده، چندین برابر رقبای کهنهکار خود پول هزینه کرده و تبلیغ میکنند.
دانش پارسیان مالک پولدار و پروژهدار بایا
«شرکت دانش پارسیان» که این روزها تلویزیون را با «سامانه بایا»ی خود قبضه کرده، شرکت ارائهدهنده خدمات و محصولات نوین مبتنیبر فناوری اطلاعات است که چشمانداز خود را: «مرکزی ممتاز برای طراحی و ارائه محصولات و خدمات متنوع خلاقانه و مبتنیبر فناوری اطلاعات از طریق شبکه وسیع خود در سراسر کشور عزیزمان ایران» اعلام کرده است.
براساس اطلاعات ارائهشده در سامانه ثبت شرکتها، اعضای هیاتمدیره آن شامل ابراهیم ابراهیمبایسلامی، علیرضا شفقی، احسان رئیسعبداللهی، مهدی صاعدی، زهرا عزیزمحمدی و اصغر رضانژاد است. براساس آگهیهای روزنامه رسمی کشور این نفرات به جزء احسان رئیسعبداللهی و اصغر رضانژاد از مالکان شرکت «آرتان شایان دیبا» یک شرکت عمرانی بودهاند که در سال ۹۳ تاسیس و در سال ۹۶ نیز منحل میشود. شرکت دانش پارسیان هرچند از سال ۸۲ تاسیس شده اما پروژههای بزرگ و کلان انجامشده توسط این شرکت همگی مربوط به چند سال اخیر است.
«سامانه سیب» وزارت بهداشت اولین پروژه بزرگ این شرکت بوده که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است. این سامانه با هدف ایجاد پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و برقراری عدالت اجتماعی و بهداشتی و ارائه هوشمند خدمات سلامت و همچنین تکمیل طرح پزشک خانواده راهاندازی شد که هزینه بسیاری را روی دست وزارت بهداشت گذاشت. هزینهای که البته عایدی آن چندان مشخص نیست.
درمجموع میتوان به این دو نکته اشاره کرد که شرکت دانش پارسیان با انجام ۱۳ پروژه ملی-دولتی خود درحالحاضر به مرجع آماری دادههای اشخاص و خانوارهای کشور تبدیل شده است و از طرف دیگر نحوه دریافت این پروژهها با وجود رقبای داخلی قدرتمند و باسابقهتر نمیتواند پای «رانت» را به این شرکت و پروژههایش باز نکند.
۱۳ پروژه کلان ملی در اختیار یک شرکت
شرکت دانش پارسیان مجری ۱۳ طرح کلان ملی و دولتی بوده است که شامل سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت)، سامانه جامع بهداشت محیط و کار، سامانه الکترونیکی مقابله با کووید-۱۹، سامانه الکترونیکی ثبتنام اصناف و صنایع، اجرای کمپین کنترل فشارخون، آموزش دورههای ضمن خدمت کارکنان دولت، تاسیس مراکز سنجش الکترونیکی در سطح کشور، سامانه مدیریت منابع سازمانی (ERP)، سامانه طبقهبندی مشاغل مبتنیبر نظامهای توسعهیافته علمی بینالمللی، سامانه نظام فعالیتهای اقتصادی (ISIC)، سامانه تبادلات بینبانکی، سامانه جامع خردهفروشی و فروشگاهی و سامانه صدور خدمات نرمافزاری و فناوری به خارج از کشور هستند.
هیچ مدارک شفافی درمورد چگونگی دریافت این پروژهها و همچنین ارقام جابهجا شده برای اجرای آنها به این شرکت موجود نیست. به هر حال آنچه واضح است اینکه این شرکت تخصص ویژهای در برنده شدن پروژههای دولتی دارد.
درز اطلاعات میلیونها ایرانی؟
طبق اطلاعات موجود در سایت شرکت دانشپارسیان، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، این مجموعه در قراردادی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهعنوان مجری طرح غربالگری کرونا معرفی شده و وظیفه پایش سلامت ایرانیان درخصوص این بیماری را برعهده گرفت. این پروژه همان پروژه معروفی است که در ابتدای شیوع کرونا در کشور، وزارت بهداشت همه مردم را دعوت به شرکت در آن و غربالگری خود میکرد. از طرف دیگر، این شرکت بهواسطه اجرای دیگر پروژهها نیز با حجم وسیعی از داده و اطلاعات خانوارها، اشخاص و... مواجه بوده است.
۱۴ فروردینماه سال جاری بود که گزارشی در رسانهها منتشر شد که از افشای اطلاعات هویتی ایرانیان و فروش آن در برخی سایتهای خارجی و کانالهای تلگرامی خبر میداد. بر اساس این خبر که بهصورت جدی تکذیب نشد مدعی بود که یکی از سامانههای وزارت بهداشت که در شرایط بحران کرونا راهاندازی شده، از دیتای ثبتاحوال استفاده میکرده که این اطلاعات لو رفته است. با این وجود اما هنوز مشخص نشده که حجم این دیتاها چه مقدار و دقیقا از چه مسیری گذر کرده است. از سوی دیگر نیز در جوابیهای که شرکت دانش پارسیان به وبسایت مشرقنیوز داده است (پس از انتشار گزارشی مبنیبر ارتباط این شرکت با جمعی از متهمان سیاسی و اقتصادی کشور) توضیح درمورد صحت «لو رفتن اطلاعات» و همچنین خبری از تکذیب آن نبوده است.
پای سیاسیون در بایا
ترکیب هیاتمدیره شرکت دانش پارسیان حتی اگر احتمال وجود روابط خاص را تایید نکند، اما به هر حال شاهد خوبی است برای اینکه بدانیم ارتباط فامیلی با سیاسیون بهویژه در جاهایی که تعارض منافع وجود دارد، شاید بهنفع دارندگان این موقعیتها تمام شود. درمورد شرکت دانشپارسیان این نکته بسیار قابل تامل است که «ابراهیم ابراهیمبایسلامی» برادر غلامحیدر ابراهیمبایسلامی است که نماینده خواف در دوره ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی بوده است.
برادر دیگر این خانواده علی ابراهیمبایسلامی است که نام او بهعنوان یکی از متهمان اصلی پرونده موسسات اعتباری «البرز ایرانیان و فردوسی» مطرح است. اصغر رضانژاد نیز که از سال ۹۳ تا اسفندماه ۹۶ دبیر سازمان نصر (سازمان نظام صنفی یارانهای) بوده است در تیرماه ۹۶ به این شرکت اضافه شده است. رضانژاد همچنین تا پایان خرداد ۹۹ مشاور رئیس کمیته کسب و کارهای نوین مجلس شورای اسلامی بوده است.
۵۸۳ میلیارد تومان هزینه تبلیغات یک ماه
براساس بررسیهای خبرنگار «فرهیختگان» آگهی تبلیغاتی «بایا» طی یک ماه اخیر از ۹ شبکه تلویزیونی شامل شبکه یک، دو، سه، شبکه تهران، آیفیلم، ورزش، نمایش، نسیم و تماشا پخششده است.
با توجه به نرخهای متفاوت و مختلف پخش آگهی در شبکههای مختلف تلویزیونی و زمان پخش در شبانهروز، بهطور میانگین اگر نرخ پخش هر آگهی بایا را به ازای هر ثانیه ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، پخش ۳۲۴۰ ثانیه آگهی بایا در روز، معادل روزانه ۱۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان برای مالکان بایا آب میخورد. این مبلغ در ماه چیزی حولوحوش ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.
با توجه به اینکه در صورت موفقیت طرح بایا این شرکت بین ۳ تا ۶ درصد از تبلیغات و فروش کالا و خدمات سود خواهد کرد، به نظر نمیرسد مالکان بایا بتوانند این مبلغ یعنی ماهانه ۵۸۳ میلیارد تومان را برای تبلیغات در اختیار صداوسیما قرار دهند. تنها موضوع مبهمی که در اینجا میماند، اینکه هزینههای تبلیغات بایا ممکن است در یک طرح مشارکتی بین صداوسیما و مدیران بایا سرشکنشده باشد.
انتهای پیام/