اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تخت روانچی: غرب، سیاسی کاری در برخورد با سلاح شیمیایی را کنار بگذارد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه سیاسی کاری در برخورد با موضوعات مرتبط با سلاح‌های شیمیایی اعتبار کنوانسیون و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را خدشه دار کرده، گفت: غرب باید به رویه غیر حرفه‌ای و مبتنی بر اغراض سیاسی خود پایان دهد.

تخت روانچی: غرب، سیاسی کاری در برخورد با سلاح شیمیایی را کنار بگذارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک که در نشست روز جمعه (۲۱ آذر ماه) شورای امنیت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در مورد پرونده شیمیایی سوریه سخنرانی می‌کرد، گفت: ایران قربانی اصلی استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی در دوره معاصر است که کشورهای غربی در تولید آن به صدام کمک کردند و وقتی هم او به صورت گسترده از این سلاح علیه شهروندان ایران و سپس اتباع عراق استفاده کرد، هیچ اقدامی در مقابل وی انجام ندادند.
وی افزود: به همین خاطر، ایران بیشتر از هر کشوری هم به ماهیت غیرانسانی این سلاح‌ها و هم به آثار زیانبار سیاسی کاری در برخورد با آنها واقف است.

*ایران استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی، در هر مکان و زمان و تحت هر شرایطی را محکوم می‌کند
تخت روانچی اضافه کرد: از این رو، ایران استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی، در هر مکان و زمان و تحت هر شرایطی را محکوم می‌کند و خواستار اجرای کامل، مؤثر و غیر تبعیض آمیز کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و تقویت اعتبار سازمان ذیربط است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: مایه بسی تأسف است که طی چند سال اخیر، کشورهای غربی برای پیشبرد اهداف خود در ارتباط با پرونده شیمیایی سوریه، در شورای امنیت و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مبتنی بر اغراض سیاسی خود برخورد می‌کنند.
وی افزود: نتیجه این اقدامات، ایجاد اختلاف در شورای امنیت و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در برخورد با استفاده از این سلاح‌های غیرانسانی و در نتیجه خدشه دار شدن اعتبار این نهادها است.
این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این رویه، سابقه بسیار خطرناکی را در برخورد با موضوعات مرتبط با سلاح‌های شیمیایی ایجاد می‌کند و باید به آن پایان داده شود.

به گزارش فارس، «بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل هم در این نشست ویدئویی بر لزوم بسته شدن دائمی پرونده شیمیایی سوریه تاکید کرد و گفت:  «سوریه پس از انجام کلیه تعهدات مربوط به الحاق آن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۳ بر ضرورت بستن دائمی پرونده شیمیایی آن و حذف آن از دایره بازی‌های سیاسی و اطلاعات غلط رسانه‌ای تأکید کرده است.»

این مقام سوریه ضمن  درخواست از کشورهای عضو سازمان منع سلاح شیمیایی برای خودداری از سیاسی کردن ماهیت فنی این سازمان گفت:  «باید به مسئله سیاست زدگی و نقص جدی کار سازمان منع سلاح شیمیایی رسیدگی شود، زیرا جایگاه و اعتبار این سازمان را تضعیف می‌کند.» (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، مجید تخت‌روانچی همچنین مهر ماه سال جاری در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی، استفاده از این سلاح‌ها توسط هر کسی، در هر جایی و تحت هر شرایطی را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران بر اجرای متعادل، کامل و بدون تبعیض کنوانسیون منع به کارگیری سلاح‌های شیمیایی تاکید می‌کند.(جزییات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول