اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

افزایش راندمان تولید با اصلاح نژاد دام‎های سبک در گلستان/ گلستان، پیشرو در زمینه اصلاح نژاد دام در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه گلستان جزو 3 استان برتر کشور در زمینه اصلاح نژاد دام سبک است گفت: با اصلاح نژاد دام شاهد افزایش راندمان تولید در دامداری‎های استان خواهیم بود.

افزایش راندمان تولید با اصلاح نژاد دام‎های سبک در گلستان/ گلستان، پیشرو در زمینه اصلاح نژاد دام در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، دامداری یکی از مشاغل اصلی در گلستان محسوب می‎شود، یک میلیون و ۷۵۰ هزار رأس دام سبک در استان وجود دارد که ۹۵ درصد آنها بومی و به روش سنتی پرورش می‎یابند برای افزایش درآمد دامداران و تولید گوشت بیشتر از یک دهه پیش اجرای طرح اصلاح نژاد و دو قلوزایی در دام‎های سبک گلستان آغاز شده است اصلی‎ترین مزیت اجرای این طرح کاهش قابل توجه دنبه و افزایش سود دامداران و محافظت بیشتر از مراتع است.برای آگاهی بیشتر از اجرای طرح دوقلوزایی دام‎های سبک استان گفتگویی با «عبدالغفار تخله» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی انجام دادیم که در زیر می‎خوانید.

فارس:در طرح اصلاح نژاد دام‎های سبک در گلستان چه نژادهایی با هم ترکیب می‎شوند؟

تخله:کمیته فنی دام سبک استان پایه مادری را بر نژاد «دالاق» گذاشته چون این نژاد به دلیل درشتی بازار پسندی بهتری دارد، زل و دالاق مهمترین نژاد گوسفندان بومی گلستان هستند که با نژاد رومانف ترکیب می‎شوند. «رومانف» یک نژاد سبک وزن، دوقلوزا، متناسب با مناطق کوهستانی، سریع الرشد و کم دنبه است گوسفند متولد شده از ترکیب دالاق و رومانف بدون دنبه و دارای گوشت بیشتری است.

*گلستان جزو ۳ استان برتر کشور در زمینه اصلاح نژاد دام/ افزایش حدود ۴۰ درصدی راندمان تولید با اصلاح نژاد دام در دامداری‎های گلستان

فارس: از دیگر مزایای طرح اصلاح نژاد دام‎های سبک در استان به چه مواردی می‎توان اشاره کرد؟

تخله: افزایش زایش به میزان سه مرتبه در طی دو سال، افزایش بره‌زایی، تولید گوشت بیشتر با حذف دنبه و افزایش درآمد دامداران از جمله مزایای این طرح است.

فارس:گلستان چه جایگاهی در اصلاح نژاد دام در کشور دارد؟

تخله:گلستان جزو سه استان برتر کشور در زمینه اصلاح نژاد دام است در این رابطه با دیگر استان‎های کشور نیز در ارتباط هستیم سال گذشته ۱۰ هزار دام سبک در استان اصلاح شد سالانه حدود ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در گلستان تولید می‎شود در واقع دهمین استان تولیدکننده این ماده مهم پروتئینی در کشور محسوب می‎شویم از سویی ۹۵ درصد از دامداری‎های استان سنتی هستند و با اجرای اصلاح نژاد می‎توان به افزایش درآمد دامداران کمک بسزایی کرد.

فارس: با اصلاح نژاد راندمان تولید در دامداری‎ها چه مقدار افزایش خواهد یافت؟

تخله: پیش‌بینی ما این است که با اجرای طرح اصلاح نژاد و دوقلوزایی بتوانیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان تولید را افزایش دهیم می‎توان به دامداران این نوید خوب را داد که در یک دوره کوتاه‌مدت حداقل ۲۰ درصد تولید گوشت افزایش یابد و این به معنای جهش تولید خواهد بود در واقع با بهره‌گیری از علوم تغذیه و ژنتیک بهره‎وری در دام افزایش و شاهد درآمدزایی بیشتر در دامداری‎های روستایی و عشایری خواهیم بود.

فارس:به حذف دنبه در گوشت تولید شده از دام اصلاح شده اشاره کردید حذف دنبه چه مزایایی برای دام خواهد داشت؟

تخله: با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی و کاهش تحرک و تغییر ذائقه و از سویی برخی آثار منفی دنبه برای سلامتی، بسیاری از مردم کمتر تمایل به استفاده از دنبه دارند از سویی با حذف دنبه هزینه تأمین خوراک دام و علوفه کاهش و دام گوشت بیشتری خواهد داشت.

فارس: دامداران برای اجرای این طرح چه اقداماتی باید انجام دهند؟

تخله: دامداران در صورت تمایل برای اجرای این طرح درخواست خود را جهاد کشاورزی تحویل دهند کارشناسان بررسی‎های لازم را انجام و ظرفیت دامداری را نیز در نظر خواهند گرفت بعد از تأیید کارشناسان، مابقی اقدامات از سوی جهاد کشاورزی انجام خواهد شد هزینه انجام این کار برای هر رأس گوسفند نیز ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول