اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دو روی سکه ماجرای تخریب دامداری در کلاردشت + فیلم

راه مشترک بین یک دامداری و مرکز استراتژیک ذخایر شیلاتی در کلاردشت و نهایتا مسدود شدن مسیر توسط شیلات گلایه دامدار کلاردشتی را در پی داشت و هر دو طرف ماجرا تاکید بر به‌حق بودن خواسته خود دارند؛ حل این مشکل نیازمند تصمیمی است که در سال جهش تولید شاهد رشد تولید باشیم.

دو روی سکه ماجرای تخریب دامداری در کلاردشت + فیلم

خبرگزاری فارس  مازندران ـ سرویس اجتماعی| فیلمی از دامدار کلاردشتی در فضای مجازی دست به دست چرخید که در این فیلم وی از مسؤولان درخواست کرد راه عبور به دامداری که با مرکز استراتژیک ذخایر شیلاتی در شهرستان کلاردشت مشترک بوده  و طی پنج سال از این مسیر تردد می‌کردند، اکنون مسدود شده است؛ باز شود...

یارمحمد نویدی دامدار ۷۰ ساله کلاردشتی که پرورش دام را از ۱۰ راس دام آغاز کرده و الان به ۳۰۰ راس رسانده همواره روی زمین‌های اجاره‌ای دام‌های خود را نگهداری می‌کرده تا اینکه پنج سال پیش روی زمین خود با ساخت طویله اقدام به نگهداری از دام کرد.

برای ادامه ساخت دامداری پیگیری‌های لازم را از ادارات مرتبط انجام داده اما به گفته پسرش میثم نویدی این پیگیری‌ها را مکتوب نکرده و حتی جریمه هم شده و جریمه را پرداخت کرده است ولی  اکنون به‌دلیل همجواری با مرکز بازسازی ذخایر استراتژیک شیلات شهید باهنر شهرستان کلاردشت باید دامداری خود را تعطیل کند.

میثم نویدی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: مسؤولان اعتقاد دارند حضور دام در این منطقه آلودگی و تهدیدهای بهداشتی به همراه دارد و باید دامداری تخریب و دام‌ها از این مکان جمع‌آوری و به مکان دیگری منتقل شوند.

وی اضافه می‌کند: به هر دری زدیم از مسؤولان کلاردشت خواستیم مشکل ما را حل کنند نتوانستند در حالی‌که معیشت خانواده هفت نفره ما از این طریق می‌چرخد و در وسع و توان ما هم نیست که در این وضعیت بیماری و سرمای هوا بتوانیم در منطقه‌ای دیگر دامداری بنا کنیم و راه‌حلی پیدا کنیم.

با انتشار این فیلم و در پی رایزنی مسؤولان توانستند برای این دامدار مهلت گرفته تا فصل سرما را سپری کرده و همزمان با بهار هم دامداری تخریب شود و هم دام‌ها جمع‌آوری شوند.

میثم نویدی بیان می‌کند: با توجه به این مسائل و مشکلات باید دام‌ها را به فروش برسانیم چراکه پدرم توان ساخت دامداری دیگری هم ندارد و برای همیشه با دامداری خداحافطی کند.

 فرهاد کریمایی عضو شورای شهر کلاردشت در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: مشکل ورودی این مکان حل شده و در حال حاضر این دامدار امکان تردد دارد.

وی اضافه می‌کند: با رایزنی‌های انجام شده به این دامدار مهلت داده شده تا پایان فصل سرما در منطقه بماند و دامداری تخریب نشود.

این عضو شورای شهر کلاردشت تصریح می‌کند: این دامداری در خارج از محدوده شهری واقع شده و دامداری بوده که فعال و در واقع تولیدکننده است ولی مرکز بازسازی ذخایر شیلاتی یک سرمایه ملی است که به تفرجگاه تبدیل شده است.

کریمایی یادآور شد: زمانی این مرکز ۶۰ نیروی کار داشته ولی اکنون کارکنان این واحد به ۱۸ نفر رسیده که باتوجه به این موضوع از استاندار مازندران و هم مدیرکل شیلات درخواست کردیم که در این زمینه تدبیری بیندیشند چرا که نویدی از دامداران قدیمی کلاردشت است که باید کار و تولید پویا بماند.

در ادامه پیگیری‌ها محمدمهدی عباس‌زاده معاون آبزی‌پروری  شیلات مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این موضوع از طریق مراجع  زیربط  پیگیری شد به این دلیل که از  رعایت اصول استقرار واحدهای تولید صورت نگرفت.

وی افزود: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی استقرار واحدهای دامی، رعایت فواصل تعیین شده برای ایجاد واحدها الزامی است.


اما جانشین مدیر کل و معاون آبزی‌پروری  شیلات مازندران در ارتباط با تعطیلی مرکز حفظ و بازسازی ذخائر  ژنتیکی آزاد ماهیان و مسائلی که در این زمینه مطرح شده، اظهار کرد:  متاسفانه به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی مرکز بازسازی و ارزش اقتصادی عرصه آن گزینه  در خور توجهی برای برخی منفعت‌طلبان به‌حساب آمده که احتمالا واقف به رسالت استراتژیک این مرکز و اهمیت آن نیستند و در صدد سیاه نمایی و کاهش اثربخشی فعالیت این مرکز هستند.

عباس‌زاده ادامه داد: همان‌گونه که از نام مرکز بر می‌آید وظیفه مرکز حفظ ذخائر آزاد ماهی‌ها با تکثیر نیمه‌مصنوعی و رهاسازی در بستر طبیعی است که طی  سال گذشته بیش از ۵۰هزار قطعه بچه ماهی آزاد تولید شد و امسال ۳۵هزار قطعه برای رهاسازی و بقیه به‌عنوان تامین ذخیره ژنتیکی مرکز مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

وی با اعلام اینکه این مرکز محل اجرای پروژه بین‌الملیTCP بوده و در حال فراهم آوردن شرایط اولیه است، تصریح کرد:  این مرکز با چالش‌های متعددی از قبیل ورود کلر در ورودی آب مزرعه در دو مرحله، وقوع سیلاب، کمبود منابع و ایجاد مشکلات محلی از قبیل جو سازی‌های رسانه‌ای و تخریب دیواره حفاظتی بوده و تا به امروز با همه این ناملایمات سر پا مانده است.

 

 

جانشین مدیرکل و معاون شیلات مازندران خاطرنشان کرد: دانستن  و درک رسالت مراکز بازسازی ذخایر می‌تواند در بسیج عمومی مردم در دفاع از این میراث ملی و فعالیت‌های حیاتی آن در حفظ گونه‌های باارزش و در حال انقراض نقش اساسی ایفا کند. 

عباس‌زاده گفت: قطعا تعامل و همراهی مسؤولان محلی و مطالبه عمومی مردم منطقه برای حمایت از ادامه فعالیت موثر این مرکز راه را برای عملکرد بهتر هموار خواهد کرد. 

به گزارش فارس، در مقابل درخواست دامدار کلاردشتی که تمام معاشش به این دامداری وابسته است فعالیت مرکز ذخایر شیلاتی و اهمیت آن در این گزارش به آن پرداخته شده است که امیدواریم تا تدبیر تصمیمی گرفته شود که در سال جهش تولید شاهد رشد تولید باشیم نه اینکه شاهد تعطیلی واحدهای تولید به‌ویژه تولیداتی از نوع استراتژیک باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول