اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

کسب درآمد جدید برای شهرداری/تمرکز بر پروژه های نیمه تمام در سال 1400

عضو شورای شهر تهران گفت: باید به فکر درآمدهای جدید مانند توجه به استارت آپ‌ها، پارک حاشیه‌ای و وصول بدهی‌ها دولت از طریق تهاتر باشیم.

کسب درآمد جدید برای شهرداری/تمرکز بر پروژه های نیمه تمام در سال 1400

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در نشست خبری که درباره رونمایی از دستاوردهای شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد بر بازار شد، اظهار داشت: از مهمترین وعده‌های شورای پنجم، ارتقای انضباط مالی و اعمال حق نظارت مالی شورا بدون هیچ ملاحظه‌ای بوده است که بر همین اساس شورا براساس استفاده از این حق قانونی دو مصوبه داشت که این مصوبات از حیث فرایند محوری، حاکم کردن قانون و شفافیت با تکیه بر تجربیات شورا در ادوار گذشته بوده است. 

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این دو مصوبه مهم شامل نظام‌نامه نحوه ارزیابی، تأیید و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحسابان شهرداری تهران و دیگری نظام‌نامه نحوه انتخاب حسابرس بوده است. 

وی درباره پایش عملکرد و انجام امور محاسبات در شورای شهر تهران گفت: امروز از سه دستاورد شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد رونمایی می‌شود. یکی از اقدامات، راه‌اندازی اپلیکیشن ذیحساب است که این اپلیکیشن همه مقررات و قوانین مالی و معاملاتی مربوط به مصوبات شورا را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. دو دستاورد دیگر، ‌انتشار کتاب چالش‌ها و مشکلات محلات شهر تهران است. همچنین در پایش عملکرد مناطق که توسط شورا انجام می‌گیرد، وضعیت عملکردی شهرداری مناطق مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. همچنین دستاورد دیگر، سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده 38 آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها است. 

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اولویت بودجه 1400 در شهرداری تهران گفت: 7 موضوع در بودجه سال آینده درنظر گرفتیم و جزو الزامات است. از ابتدای اسفند 98 تاکنون درگیر کرونا هستیم و این مسئله آسیب‌های فراوانی برای شهرداری تهران ایجاد کرده است. 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اولویت های سال آینده عنوان کرد: به جای اینکه پروژه جدید داشته باشیم تمرکز بر پروژه های نیمه تمام داریم. طی شش ماه اول سال ۹۹ حدود ۳۸ درصد تحقق بودجه نداشتیم. در حال حاضر بر پروژه های کوچک مقیاس محلی تمرکز می کنیم که این مشکلات نیز احصا شده است.

فراهانی با اشاره به دیگر اولویت ها گفت: بحث سال سوم برنامه توسعه را داریم و تکالیف و عقب ماندگی دو سال گذشته را باید در بودجه ۱۴۰۰ بپردازد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: برای سال آینده درآمدهای جدید هم مطرح است. مصوبه هفته گذشته مجلس هم دست ما را می بندد و باید به فکر درآمدهای جدید مانند توجه به استارت آپ ها، پارک حاشیه ای و وصول بدهی ها دولت از طریق تهاتر باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای هزینه هایی که به خاطر کرونا لغو شده، افتاده است، گفت: وضعیت کرونا باعث شد بسیاری از درآمدهای شهرداری از بین برود ولی هزینه ها پا برجاست. مثلا درآمد برج میلاد از همایش بوده و برنامه خاصی اجرا نشده و همچنین فعالیت های سازمان ورزش هم دارای وقفه است. افرادی که استخدام هستند حقوق می گیرند ولی درآمدی وجود ندارد.

وی در مورد وضعیت تحقق بودجه ۹۹ گفت: درآمدهای شش ماه دوم بیش از شش ماه اول محقق می شود.شهرداری تهران باید اصلاحیه بودجه بیاورد و پیشنهاد ما این است تا برای سه ماه آخر سال برنامه جدیدی بیاورد. با توجه به شرایط جدید باید برنامه داشته و برنامه ها هم لازم است پویا باشد. 

فراهانی با اشاره به جلسه آینده شورای شهر بیان کرد: آنچه در جلسه آینده مطرح است بحث الزامات بودجه شورا برای ۱۴۰۰ است. شهرداری تا انتهای دی باید لایحه پیشنهادی را ارائه دهد. 

وی با اشاره به بودجه کرونا برای سال ۱۴۰۰ گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم در ستاد شهرداری برای مقابله با کرونا پرداخت شده است. علی رغم پیش بینی دولت که از محل صندوق ذخیره ارزی برای کرونا در نظر گرفته است اما پولی از این محل به شهرداری پرداخت نشده و جای گله مندی است اما در هزینه های غیر مستقیم حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد به شهرداری تهران خسارت وارد شده است و پیش بینی می شود ۹ هزار میلیارد خسارت غیر مستقیم ناشی از کرونا به شهرداری تحمیل شود.

عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از مصوبه مجلس گفت: اختیارات شوراها و شهرداری توسط مجلس و دولت محدود شده است و علی رغم اختلافات با یکدیگر در حوزه کم کردن اختیارات شوراها و مدیریت شهری پیش رفته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول