اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی فارس با کاشت نهال احیا می‌شود

همزمان با روز جهانی خاک و گرامیداشت یاد و خاطره شهید فخری نژاد و شهدای سلامت استان فارس، عملیات اجرایی طرح زراعت چوب با همکاری شرکت آب و فاضلاب شیراز در محل تصفیه‌خانه شماره دو شهرک صنعتی بزرگ شیراز برگزار شد.

هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی فارس با کاشت نهال احیا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در این مراسم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: منابع طبیعی، میراث گرانبها و بستر تولید و استقلال کشور است و باید برای داشته‌های ارزشمندی چون خاک بیش از پیش تلاش کنیم.

عبدالحسین صمدنژاد با اشاره به کاهش سطح اراضی جنگلی کشور نسبت به دیگر کشورهای جهان گفت: در حال حاضر سرانه جهانی جنگل، هشت دهم هکتار است در حالی که این میزان سرانه در کشور ما دو دهم هکتار می باشد و از لحاظ مساحت جنگل و درخت نیز در بین ۵۶ کشور  دارای جنگل دنیا، در ردیف چهل و پنجم قرار گرفته ایم.

وی هدف از اجرای طرح زراعت چوب را کمک به اجرای طرح تنفس جنگلهای شمال کشور ، جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی و تامین چوب و مواد سلولزی کارخانه های چوب کشور عنوان کرد و افزود : بر اساس تفاهم نامه انجام شده با شرکت آبفا در حال حاضر در فاز نخست این طرح در استان، صد هکتار از عرصه های تحت اختیار این شرکت با کاشت نهال به طرح زراعت چوب اختصاص می‌یابد .

مدیرکل منابع طبیعی فارس یادآور شد: در سال جاری، هزار هکتار از اراضی استان با گونه های سریع‌الرشد و چوبده از جمله صنوبر، اکالیپتوس، گز شاهی و سالسینا تحت زراعت چوب قرار می‌گیرد.

وی از همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان که زمین در اختیار دارند خواست در این طرح، همکاری و مشارکت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه حفاظت از منابع ژنتیکی به ویژه آب و خاک از وظایف ذاتی متولیان این بخش است، گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد تولیدات غذایی از محصولات کشاورزی وابسته به خاک حاصل می شود اما متاسفانه به دلیل شرایط خشکسالی در دهه های اخیر، موضوع آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به مسئله خاک، کمتر پرداخته شده است.

حسین پژمان مسائلی همچون بهره برداری بی رویه از خاک، مصرف بیش از حد سموم و مواد شیمیایی همچنین آتش زدن بقایای گیاهی را از جمله چالش ها و تهدیدات منابع خاکی عنوان کرد و افزود: در این راستا با هم افزایی بیشتر دستگاه‌ها می توان با نگهداشت خاک در جهت رفع این عنصر حیاتی و مهم تلاش کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با اشاره به حمایت های لازم از طرح زراعت چوب در استان گفت: تمام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، مکلف و ملزم به همکاری با منابع طبیعی در این طرح هستند.

ظفر افشون با اشاره به اهمیت بسیار زیاد این طرح در فارس افزود: با تدوام این طرح در استان، علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانه ها از واردات چوب و فرآورده های وابسته به این صنعت از دیگر کشورها بی نیاز خواهیم شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز هم با اشاره به ساخت دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری شیراز و نیاز ضروری ایجاد فضای سبز در محدوده تصفیه خانه فاضلاب گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته، مقرر شده ۳۵ تا ۴۰ درصد محدوده شبکه تصفیه خانه ها در شیراز نهال‌کاری ، سبز و احیاء شود.

در پایان این مراسم مدیر کل منابع طبیعی فارس به همراه مدیر عامل آبفا شیراز از ساختمان تصفیه خانه شماره دو در شهرک صنعتی بزرگ شیراز بازدید کردند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول