اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

برنامه‌های هفته پژوهش در شرایط کرونا/ از زنگ مجازی پژوهش تا تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، جزئیات برنامه‌‌های هفته پژوهش در این وزارتخانه را اعلام کرد.

برنامه‌های هفته پژوهش در شرایط کرونا/ از زنگ مجازی پژوهش تا تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر

خبرگزاری فارس ـ سید مصطفی خوش چشم: غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری مجازی که امروز برگزار شد، اظهار کرد: دو دهه از برگزاری هفته پژوهش در جمهوری اسلامی می‌گذرد و امسال وارد بیست و یکمین سال هفته پژوهش می‌شویم؛ در این هفته از پژوهشگران و فناوران برگزیده تقدیر به عمل می‌آوریم؛ گزارشی از برنامه‌های گذشته را را ارائه می‌دهیم و برنامه‌های جدید را شروع می‌کنیم. 

وی ادامه داد: بیست و یکمین دوره را در شرایط کرونا برگزار می کنیم؛ تا چند وقت پیش در نظر داشتیم که برنامه‌های هفته پژوهش را به صورت ترکیبی و حضوری برگزار کنیم اما با تشدید کرونا، برنامه‌ها مجازی است.

رحیمی با بیان اینکه یک جریان پیوسته در سطح ملی در دو دهه گذشته شکل گرفته است، گفت: در چند سال اخیر رتبه ما از نظر مقالات علمی، 15، 16 است؛ از نظر نرخ رشد کیفی مقالات جزو 5 کشور برتر شدیم و امیدواریم با این روند، در سال 2020 رتبه 14 را نظر کیفیت مقالات کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه در هفته پژوهش به ارزیابی فعالیت‌ها و تشویق محققان و پژوهشگران می‌پردازیم، افزود: هفته پژوهش در یک فضای ویژه برگزار می‌شود؛ روز شنبه 22 آذر روز «پژوهش و فناوری: مدرسه و دانشگاه» است که در این روز، زنگ پژوهش نواخته می‌شود و در مراسمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور وزیر آموزش و پرورش از پژوهشگران دانش‌آموزی تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: روز یک‌شنبه 23 آذر روز «پژوهش، فناوری: مشارکت تولید» و روز دوشنبه 24 آذر روز «پژوهش، فناوری: جهش تولید» نامگذاری است؛ ستادهای هفته پژوهش در تمام استان‌ها تشکیل شده است و برنامه ویژه دارند و البته برنامه‌های هفته پژوهش در استان‌ها شروع شده است. 

وی اضافه کرد: 25 آذر روز «بزرگداشت پژوهشگران و فناوران» نامیده شده است که با حضور مسؤولان عالی رتبه کشور از پژوهشگران و فناوران برتر تجلیل می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه 26 آذر روز «پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی» نامیده شده است، گفت: نمایشگاه‌های متعدد داریم که عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان ارائه شود که در هفته پژوهش برگزار شده و تا دهه فجر ادامه می‌یابد.

وی به تعاملات علمی با کشورها اشاره کرد و ادامه داد: در این هفته با 4 کشور تعاملات علمی برقرار کنیم؛ البته تعاملات علمی ما به 4 کشور و هفته پژوهش نیست بلکه  این تعاملات نمادین است که با افغانستان، کره جنوبی، ایتالیا و مجارستان است.

رحیمی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای مقابله با تخلفات علمی و فروش پایان‌نامه گفت: معاونت پژوهشی در این رابطه یک کارگروه ویژه به ریاست وزیر علوم تشکیل داده و آئین‌نامه‌ای هم برای مقابله با تخلفات علمی تدوین و ابلاغ کرده است و ما در ارتباط با مقابله با هر نوع تخلف علمی جدی هستیم.

وی افزود: اگر تخلفی در پایان‌نامه‌ها، تحقیقات دانشگاهی و مقالات انجام شود، اولین فرد مقصر، استاد راهنما است و نفرات بعدی اساتیدی هستند که در جلسه دفاع دانشجویان حضور دارند. چنانچه تخلفاتی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری رخ دهد، حتی اگر ۲۰ سال از دفاع آن گذشته باشد، مدرک فرد مورد نظر باطل می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه عنوان دانشجوی پژوهش محور نداریم، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند که در حال حاضر ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که نیمی از آنها در پژوهش فعال هستند.

وی ادامه داد: برنامه داریم که به موازات دوره‌های رسمی تحصیلات تکمیلی اقدام به جذب پژوهشگران دانش آموخته دکتری در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها کنیم؛ این برنامه جدیدی نیست ولی درصدد هستیم که این طرح را به صورت گسترده‌تر، تقویت کنیم.

رحیمی اظهار کرد: سهم پژوهش و فناوری از درآمد ناخالص داخلی GDP در امسال و سال آینده ۴۵ صدم درصد است و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه این میزان ۱.۵ درصد است که تاکنون محقق نشده است.

وی با تأکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری و زیر ساخت‌های تحقیقاتی نیازمند توجه بیشتر است، گفت: کل بودجه آموزش عالی کشور در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان است و اگر بخواهیم در سطح دنیا نقش آفرینی کنیم باید به اعتبارات این بخش توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات دانشگاه‌ها رشد ۴۲ تا ۴۳ درصدی و اعتبارات پژوهشگاه‌ها با رشد ۳۵ تا ۳۶ درصدی مواجه است.

رحیمی با اشاره به راه اندازی مرکز قرآن پژوهشی در وزارت علوم، خاطر نشان کرد: این مرکز دارای دو کارگروه آموزش عالی و قرآن مجید و پژوهش‌های قرآنی است که مسوولیت کارگروه پژوهش‌های قرآنی با من است که اولین جلسه آن نیز برگزار شد و امیدواریم با برنامه‌هایی که تدوین شده است رونقی در پژوهش‌های قرآنی ایجاد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول