اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

رکود تشکل‌ها از تبعات ریل‌گذاری دانشجویان برای جریانات خاص/ از پشت شیشه‌های دودی رئیس‌جمهور نیاز جامعه لمس نمی‌شود

میزگرد مجازی دانشجویی تشکل‌های دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان اصفهان با حضور 5 نفر از مسؤولان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های اصفهان با بحث‌هایی جدی و چالشی در رابطه با مسائل روز دانشگاه و کشور برگزار شد.

رکود تشکل‌ها از تبعات ریل‌گذاری دانشجویان برای جریانات خاص/ از پشت شیشه‌های دودی رئیس‌جمهور نیاز جامعه لمس نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین سعیدبخش، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی روز گذشته در میزگرد دانشجویی تشکل‌های دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان اصفهان اظهار کرد: جنبش دانشجویی دارای ویژگی‌هایی چون آرمان‌گرایی، صداقت، اخلاص و آزادی است و با داشتن بصیرت و مطالعات علمی می‌تواند نقش‌آفرینی انجام شود؛ جنبش دانشجویی نباید پیاده‌نظام سازمان‌های دولتی در شهر باشد باید استقلال، اصالت فکری و مبنا و پشتوانه داشته باشد.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی باید در سه سطح ورود پیدا کند؛ سطح جهت‌گیری یا گفتمان‌سازی‌، سطح اصلاح سازوکار و سیاست‌گذاری و سطح اصلاح نگرش و تشخیص مسائل است.

سعیدبخش با بیان این که در سطح اول جنبش دانشجویی این توانایی را دارد که زمین بازی را درست کند ولی در اصل سازوکار و بدنه سیاست‌گذاری‌ها، اقدامی نمی‌شود، تأکید کرد: معمولا از طریق مدیران ارشد صورت می‌گیرد و باید اصلاح ساختاری در بحث سیاست‌گذاری صورت گیرد و در سطح اصلاح نگرش نیز باید دید مدل نگرش مسؤولان کشور به مسائل چگونه است که در تصمیم‌گیری‌ها آسیب‌زا است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی افزود: جامعه اسلامی دانشجویان در این راستا گفتمان عدالت‌خواهی را شروع کرد و با گذاشتن جلساتی در اتحادیه، این امکان حاصل شد که این گفتمان را ترویج کند.

شیشه‌های دودی خودرو رئیس‌جمهور نیاز جامعه را لمس نمی‌کند

وی در پاسخ به این سؤال که  با توجه به شرایط کنونی جامعه اگر شرایط خوب یا بد است تحلیل کنید و با دلیل بگویید که چه جریانی در جامعه مقصر است و راه برون‌رفت از این شرایط جامعه و نقش تشکل‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ چیست، گفت: بحثی که وجود دارد، نوع مواجهه رئیس‌جمهور با مشکلات کشور است که وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرند، مردم ما شک می‌کنند که گویی حسن روحانی یک شخص است و  حسن فریدون شخص دیگری است، یکی از این‌ها رئیس‌جمهور است و دیگری مطالبه‌گر است؛ شخص اول کشور در میدان اجرایی حضور ندارد البته گاهی وارد شده ولی شیشه‌های دودی خودروی وی اجازه نداده نیازهای جامعه را لمس کند.

سعیدبخش در ادامه افزود: هرجا مدیریت انقلابی و جهادی و کارآمد داشتیم، مشکلات کشور حل شده است؛ ولی وقتی مدیریت اشرافیِ دورکار بوده مشکلات روی زمین مانده است؛ پشتوانه پول ملی، طلا است، کدام کشوری سکه کشور را پیش فروش می‌کند؟ پیشنهاد من این است که مستند ۴۲۰۰ را ببینید و سیستم نرخ‌گذاری دلار جهانگیری را مشاهده کنید.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما با توجه به مشکلات اشاره شده، تقابلی بین مقاومت و سازش یا مذاکره و مقابله، وجود دارد و کدام گزینه می‌تواند راه‌گشا باشد، بیان کرد: با تعامل با کشورهای دیگر مشکلی نداریم مشکل ما با این دولت این است که فقط چشم‌بسته به تعامل با آمریکا می‌پردازد.

وی در پاسخ به این‌که چه نگاهی به مسأله عدالت‌خواهی دارید و چگونه می‌توانید به‌ صورت نسبی به این عدالت‌خواهی برسید، توضیح داد: رسالت پیامبران نیز اجرای عدالت است و جزو آرمان‌های اصلی جمهوری اسلامی است؛ هیچ مصلحتی مهم‌تر از عدالت نیست.

رخوت دانشگاه، ریشه در شرایط کشور است

در ادامه هاجر میراحمدی، دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان اظهار کرد: عادت کردیم به نقش دانشگاه در تحول جامعه، یک‌طرفه نگاه کنیم، شاید این دو مکان متضاد به نظر بیایند در عین حال مکمل هم هستند؛ نگاه به رخوت در فضای دانشگاه، نگاه به رخوت در فضای جامعه است و من که در سال ۹۶ به طور رسمی وارد تشکل شدم از آبان ۹۸ به بعد، دیدم همه چیز تغییر کرده است.

وی افزود: این رخوت در کشور ما ریشه دارد و اتفاقات مختلف آن را تشدید کرده و در مشارکت سیاسی مردم مشهود است، مردم خوب همه چیز را می‌فهمند، حریت ما در فضای دانشگاه اتفاق نمی‌افتد تا روزی که حریت هم را به رسمت نشناسیم؛ هم جامعه هم دانشگاه باید اصلاح شوند تا اثرگذار باشند، ریشه این رخوت فقط کرونا نیست و اتفاقات دیگری نیز افتاده که باید در جامعه جستجو کرد و پیوند دانشگاه و جامعه هرچند که گسسته است ولی در کل این نگاه دیالکتیکی وجود دارد.

میراحمدی در خصوص تشکل تراز گفت: با واژه تشکل تراز، مشکل دارم اگر این مضاف‌الیه تشکل تراز دانشجویی است من می‌گویم تشکل تراز دانشجویی، تشکلی است که هر عقیده‌ای که دارد، عقاید دیگران را بپذیرد، به رسمیت بشناسد و سعی کند در یک فضای گفت‌وگو و در یک فضای رقابتی با آن‌ها وارد اثرپذیری و اثرگذاری شود؛ تراز باعث شده گوناگونی‌ها را نشناسیم.

دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان در ادامه بیان کرد: درست است که بدون شاخص نمی‌توانیم باشیم اما گاهی باعث می‌شود تفاوت‌ها را به رسمیت نشناسیم هر تراز باید مضاف الیه داشته باشد، هیچ تشکل به طور کلی تراز نیست.

وی همچنین گفت: در کشور ما همه مقصریم، از زمان انقلاب و حتی ریشه در پیش از انقلاب دارد؛ همه دولت‌ها مقصرند، حتی ما شرایط انحصار را تشدید می‌کنیم، انحصار یعنی همه چیز داریم ولی هیچ چیز سر جای خود نیست.

میراحمدی افزود: وقتی انحصار حاکم است از عدالت و آزادی نمی‌توانیم حرف بزنیم، تضادها را به رسمیت نمی‌شناسیم، تضاد عامل حرکت است و باید به جای اینکه فقه را با قانون اساسی فرانسه ترکیب می‌کردیم، به الگویی که خداوند بر هستی حکمرانی می‌کند، نگاه می‌کردیم؛ خداوند به عنوان حاکمیت تضادها را مدیریت می‌کند و من انحصار را عامل به وجود آمدنش می‌دانم.

دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان در بخش دیگری بیان کرد: سازش و مقاومت و دوگانه کردنش ما را اذیت می‌کند، به هر حال بپذیریم که با مدرنیته مواجه شدیم و مدرنیته دستاورد کل تمدن بشری بود؛ طبیعی است هر ملتی به خودآگاهی تاریخی برسد، دشمنانی دارد اما سازش به نفع کیست؟  مقاومت به نفع کیست؟ هم، زمان مقاومت است و هم، زمان سازش؛ یعنی هر کدام را تعریف کنیم، چیزی که مقاومت را می‌شکند این است که سرمایه‎‌های ما در خدمت دیگر کشورهاست.

وی در ادامه توضیح داد: عدالت‌خواهی، در شرایط امروز به گونه‌ای است که همه عدالت‌خواهند ولی این‌که چه تعریفی از آن داشته باشیم و دسته‌های مختلفی در کشور وجود دارند که معتقدند عدالت‌خواه هستند؛ عدالت‌خواهی، بازی مصداق‌ها شده است، اگر ما دانشجوی مستقل هستیم پس نیمه‌عدالت‌خواه نباشیم و از همه انتقاد کنیم.

مخالفت خانواده‌ها با فعالیت دانشجویی پس از ریل‌گذاری دانشجویان برای جریان خاص

در ادامه محسن خزایی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز اظهار کرد: به جنبش دانشجویی تراز نیاز داریم که بتواند جامعه را هدایت کند؛ به گفته امام، دانشگاه، مبدأ تحولات است یعنی ما از دانشگاه باید جامعه را نگاه و هدایت کنیم.

وی در خصوص تراز بودن یک تشکل گفت: وقتی می‌توانیم تراز باشیم که درون‌زا باشیم با اردوهای جهادی، درون‌زایی در جنبش دانشجویی اتفاق افتاد و اگر ادامه داده شود، می‌تواند مبدأ تحولات دانشجویی باشد، جنبشی دانشجویی باید در فضای علمی، مسأله محور و آزاداندیش باشد و در برطرف کردن نیازهای جامعه نقش‌آفرینی کند.

خزایی در ادامه بیان کرد: از سال ۸۸ به بعد بعضی دانشجویان لوکوموتیو جریان خاصی شدند، خانواده‌ها نیز شاید در این مسأله دخالت دارند و اجازه ندادند، فعالیتی غیر از درس‌خواندن داشته باشند چون نمی‌خواستند برای رسیدن به موفقیت‌های دیگران ریل‌گذاری کنند.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در ادامه بیان کرد: دو اصل در قانون اساسی است که استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری با امکان نفی هر گونه سلطه‌گری است و اصل دیگر این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر است.

وی ادامه داد: در ذیل این دو قانون از اصل خارج شدیم، رفتیم به جای نفی سازش، سلطه را پذیرفتیم، سلطه دوربین‌ها بر کارخانجات و صنایع مختلف را پذیرفتیم و در تعریف سازش یا مقاومت، مقاومت نفی سلطه است؛ اگر کشوری قاسم سلیمانی ما را زد ما داریم دوباره با این کشور مذاکره می‌کنیم، ظرفیت درونی ما همه امکانات ما نیست، اصل دو قانون اساسی استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری است.

خزایی درباره مسأله عدالت هم توضیح داد: در انقلاب اسلامی، عدالت سرسلسله عنوان‌های انقلاب است، ایده عدالت‌خواهی را از امام علی(ع) گرفتیم که هر چیزی سر جای خود باشد.

آثار شرطی‌شدن سیستم اقتصادی کشور را حس کردیم

در ادامه رضا عزیززادگان، دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه اصفهان نیز اظهار کرد: عواملی که باعث رخوت فضای دانشجویی می‌شود عوامل متعددی است که یک عامل اصلی کرونا است که فعالیت‌ها مجازی شده و احساس تعامل وجود ندارد، شرایط خاص اقتصادی و سیاسی کشور، فاصله‌ها را بیشتر کرده و نیاز است میزهای گفت‌وگو بیشتر اتفاق بیفتد و باعث شناخت صحیح و صمیمیت بیشتر افراد می‌شود.

وی افزود: عامل اصلی‌اش همین گفت‌وگو نکردن است؛ همه تشکل‌ها خوبی خود را دارند و راهکار اصلی، مشارکت بیشتر فضای دانشجویی در این فضا است؛ دانشگاه و جامعه تاثیر متقابلی روی هم دارند.

عزیززادگان در ادامه گفت: آثار شرطی‌شدن سیستم اقتصادی کشور را حس کردیم و این اثر بر کشور، بلندمدت است و ناشی از طرز تفکر و نگاهی است که  مدیران ارشد دولت بر آن معتقدند و پیاده سازی کردند.

دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه اصفهان بیان کرد: وقتی بخواهیم نگاه تمدنی داشته باشیم، باید در حوزه‌های مختلف تولید داشته باشیم و قوی شویم ما شاهدیم که یک جریان سیاسی، علاقه‌مند است که نیازهای اساسی کشور را با مذاکره برطرف کند؛ اگر نگاه بلندمدت داشته باشیم تمدن، ساختنی است واردکردنی نیست، ما الان شاهد ورود تمدن دیگری هستیم که با قدرتی که دارد، هویت را از ما می‌گیرد.

دانشجو نباید نسبت به واقعیت جامعه بی‌تفاوت باشد

علی نصراللهی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: پنج روز پس از کودتای ۲۸ مرداد که اتفاق افتاد، اولین جنبش‌های اعتراضی در دانشگاه ایجاد شد و سابقه این جریان محدود به ۱۶ آذر نیست.

وی در خصوص این‌که جنبش‌های دانشجویی چه نقشی می‌توانند ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: جنبش‌های دانشجویی هرچه از تمایلات واقعی جامعه باخبر شوند و به واقعیت جامعه نزدیک باشند، می‌توانند اثر داشته باشند، دانشجو از دل همین جامعه بیرون آمده و باید مطالبات جامعه را مطرح کند، ما هرچه پیوند دانشگاه و جامعه را حفظ کنیم و مطالبات مردم را مطرح کنیم، تأثیرگذار هستیم.

نصراللهی در خصوص کاهش فعالیت‌های جنبش‌های دانشجویی توضیح داد: در این مورد چند دلیل وجود دارد؛ علاوه بر بیماری کووید ۱۹، ما سیاستی داریم که تشکل‌ها را هزینه‌زا و دانشجو و دانشگاه را سیاست‌گریز کرده است در حالی که ما دانشجویان نباید نسبت به واقعیت جامعه بی‌تفاوت باشیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سؤال که راه برون‌رفت از این شرایط در جامعه چیست، گفت: بحران‌ حاکم بر جامعه بحران تأمین نیازهای اساسی است و احساس اعتماد نسبت به برخی مسؤولان کاهش یافته و مردم خود را از مسؤولان جدا می‌دانند، بحران سوم نیز کووید ۱۹ است.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما با توجه به مشکلات اشاره‌شده، تقابلی بین مقاومت و سازش یا مذاکره و مقابله، وجود دارد و کدام گزینه می‌تواند راه‌گشا باشد، بیان کرد: سازش یا مقاومت معنایی برای من ندارد.

وی در پاسخ به این‌که چه نگاهی به مساله عدالت‌خواهی دارید و چگونه می‌توانید به‌ صورت نسبی به این عدالت‌خواهی برسید، توضیح داد: اگر عدالت‌خواهی را مطرح می‌کنیم عدالت معنوی نیز باید در آن مطرح باشد.

به گزارش فارس، این نشست که به‌ صورت پرسش و پاسخ میان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی برگزار شد، تلاشی بود تا نقش دانشجویان در تحول جامعه مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/۳۲۱۲/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول