اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اولویت کشور حمایت از تولید داخلی واکسن کروناست

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گفته معاون وزارت بهداشت، این وزارتخانه تمامی واکسن‌های تولید داخلی که وارد فاز انسانی شوند را خرید تضمینی کرده و منابع مالی برای تولید صنعتی و تجهیز مجموعه تولید کننده در اختیارشان قرار می‌دهد.

اولویت کشور حمایت از تولید داخلی واکسن کروناست

محسن فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: اولویت کشور حمایت از تولید داخلی واکسن کرونا است.

وی گفت: استفاده از تولید داخلی واکسن کرونا ضروری است، چرا که هم دانش فنی کشور افرایش می‌یابد و هم ارزان‌تر خواهد بود، ضمن اینکه سلامت واکسن هم برای ما تضمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر فاصله زمانی خیلی زیادی میان تولید داخلی و خارجی واکسن وجود داشته باشد به دلیل جلوگیری از افزایش مرگ و میرها ناچاریم واکسن کرونا را وارد کنیم.

فتحی اضافه کرد: در جلسه‌ای که در مجلس برگزار شد، برخی از تولید کنندگان معتقد بودند اگر مورد حمایت قرار بگیرند، با سرعت خودشان را به شرکت‌های خارجی رسانده و واکسن را در زمان بهتری تحویل می‌دهند.

نماینده مردم سنندج در مجلس اذعان کرد: در حال حاضر 7 شرکت داخلی از طریق چهار پلتفرم، مدعی توانایی تولید واکسن کرونا هستند. در حاضر هم واکسن ساخته شده توسط بنیاد برکت مجوز آزمایش انسانی را گرفته است و موسسه تحقیقاتی رازی هم در مراحل بسیار خوبی قرار داشته که امیدواریم هر چه سریع‌تر موفق به اخذ مجوز برای تست‌های بالینی شود.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: علی‌رغم اینکه همه تلاش خود را برای تولید سریع واکسن کرونا به کار گرفته‌ایم اما بعید می‌دانم تا قبل از اردیبهشت و خرداد ماه 1400 به مرحله تولید انبوده این واکسن برسیم چرا که زیرساخت زنجیره تولید کشور با مشکلات فراوانی رو برو است.

فتحی اظهار کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت معتقدند با توجه به اینکه که برخی کشورهای همجوار عملیات واکسیناسیون خود را از هفته‌های آینده شروع می‌کنند ما هم در صورت دسترسی به واکسن خارجی مطمئن باید آن را برای افراد با ریسک بالا تهیه کنیم چرا که اگر کشورهای همجوار در این زمینه پیشتاز باشند و مردم ما به دلیل عدم استفاده از واکسن مذکور جانشان را از دست بدهند با عوارض اجتماعی رو برو خواهیم شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جلسه بررسی تولید واکسن کرونا هفته آینده در کمیسیون بهداشت درمان با حضور  مسئولان دولتی به ویژه نماینده بانک مرکزی برگزار خواهد شد تا منابع مالی ارزی و ریالی برای تولید واکسن کرونا را مورد ارزیابی قرار داده و مشکلات اعتباری شرکت‌های تولیدکننده را حل کنیم.

وی گفت: اختصاص منابع مالی در بودجه 1400 برای فرایند تولید واکسن بسیار دیر شده و حتما باید بخشی از اعتبارات مورد نیاز را از منابع موجود تامین کنیم. با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست کرونا تا چه زمانی با ما همراه خواهد بود یا در آینده با چه ویروس‌هایی درگیر می‌شویم باید از هم اکنون زنجیره تولید واسکن را بسازیم. 

وی عنوان کرد: معتقدم باید آمادگی کافی داشته باشیم تا در صورت بروز ویروس‌های دیگر آمادگی خوبی داشته باشیم و از کشورهای دیگر عقب نمانیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول