اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کاظم جلالی: ایران حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به ترور شهید فخری زاده را برای خود محفوظ می‌دارد

سفیر ایران در مسکو در یادداشتی درباره ترور شهید فخری زاده نوشت: ایران جامعه بین‌المللی را به کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه و محکوم کردن عمل تروریستی دولتی و اجرای عدالت در مورد بانیان آن فرا خوانده و حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به این اقدام وحشیانه را برای خود محفوظ می‌دارد.

کاظم جلالی: ایران حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به ترور شهید فخری زاده را برای خود محفوظ می‌دارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در یادداشتی در روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» با موضوع ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران نوشت: سال‌هاست ایرانیان عزم خود را برای مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی و اقدامات یکجانبه قهرآمیز و تحریم‌های روزافزون اقتصادی، علمی و فناوری راسخ کرده‌اند و بر خواست خود مبنی بر حق اولیه توسعه و زندگی عزتمندانه ثابت قدم مانده‌اند. در این مسیر، دستیابی به انرژی هسته‌ای و بهره بردن از کاربردهای حیاتی و انسانی آن از حقوق اساسی کشورهاست که در مراجع و نهادهای ذیربط بین‌المللی و از جمله توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع اشاعه (NPT) مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است. حق مسلمی که مدت‌هاست دستمایه غرض ورزی‌های سیاسی و اعمال فشار از سوی برخی قلدرهای جهانی بر ایران قرار گرفته است.

*ترور شهید فخری زاده مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض آشکار حقوق بین‌الملل

در این یادداشت آمده است: ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته‌ای شهید دکتر محسن فخری زاده از سلسله اقدامات بزدلانه تروریستی برای سلب حقوق اولیه ملت ایران در پیشرفت و شکوفایی برنامه‌های صلح آمیز علمی، فناوری و هسته‌ای در سال‌های گذشته بوده است. دکتر فخری زاده، دانشمند برجسته‌ای در حوزه پدافند هسته‌ای و شیمیایی و از مدیران موفق در صنایع نوین بوده و دارای سوابق علمی درخشان در این حوزه‌ها می‌باشد. از آخرین خدمات ایشان به ملت ایران، تولید کیت‌های تشخیص کووید- ۱۹ و مدیریت یک پروژه ملی تولید واکسن این بیماری است. ترور بی رحمانه ایشان، علاوه بر ابعاد غیرانسانی و غیراخلاقی، مصداق بارز تروریسم دولتی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، قانون بین‌المللی حقوق بشر و مخالف صریح منشور ملل متحد و هنجارهای شناخته شده بین‌المللی است. 

* کشورها و نهادهای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم واکنشی اصولی به این اقدام شرورانه نشان دهند
سفیر ایران در مسکو در این یادداشت عنوان کرده است: ایرانیان انتظار دارند تمامی کشورها و نهادهای بین‌المللی به خصوص مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم واکنشی اصولی و قابل ملاحظه به این اقدام گستاخانه و شرورانه نشان داده و حساب خود را از دولت‌های تروریست و رژیم‌های منحوسی چون رژیم صهیونیستی اسرائیل جدا کنند؛ دولت‌هایی که علی‌رغم ادعاهایشان مخالف صلح، ثبات و امنیت جهانی و ابزار انسانی دیپلماسی و گفت‌وگو بوده و مروج خشونت، افراط گرایی، ناامنی و انواع و اقسام تروریسم در منطقه خاورمیانه و کل صحنه بین‌المللی هستند.

کاظم جلالی در این یادداشت خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران جامعه بین‌المللی را به کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی و اجرای عدالت در مورد بانیان آن فرا خوانده و حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به این اقدام وحشیانه را برای مردم ایران محفوظ می‌دارد. 

به گزارش فارس، شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران بعدازظهر جمعه هفتم آذر ماه در پی اقدام تروریستی عناصر تروریست مسلح به شهادت رسید. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول