اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

ذخایر خونی چهارمحال و بختیاری از وضعیت بحرانی خارج شد

رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: پس از اینکه ذخایر خون استان به شدت کاهش پیدا کرده بود مردم استان بار دیگر حماسه آفریدند و با مراجعه به مراکز انتقال خون‌ نگرانی افراد نیازمند خون را کاهش دادند.

ذخایر خونی چهارمحال و بختیاری از وضعیت بحرانی خارج شد

حسین هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: مردم استان بار دیگر حماسه آفریدند و پس از اینکه ذخایر خون به شدت کاهش پیدا کرده بود با مراجعه به مراکز انتقال خون‌ استان نگرانی افراد نیازمند خون را کاهش دادند.

رییس سازمان انتقال خون استان به شرایط انتقال خون اشاره و خاطرنشان کرد: افراد ۱۸ تا ۶۰ سال و افرادی که ۶۵ سال هستند و مستمر خون می‌دهند می‌توانند خون اهدا کنند با توجه به اینکه آقایان ۴ بار در سال و خانم‌ها ۳ بار در سال شرایط اهدا را دارا هستند.

بررسی سلامت اهداکنندگان خون قبل از خون‌گیری

هاشمی در ادامه افزود: اهدای خون امری خداپسندانه است که در درجه اول سلامتی اهداکننده‌ خون برای ما مهم است لذا پزشکان مستقر ابتدا با شرح حال گرفتن از بیمار از نداشتن کم‌خونی و بیماری خاص نظیر فشار خون افراد اطمینان حاصل می‌کنند.

وی افزود: پزشکان مستقر در سازمان با بررسی اهداکنندگان از افرادی که به تازگی تتو، خالکوبی، عمل دندانپزشکی و نظیر این‌ها را انجام داده‌اند خون‌گیری نمی‌کنند و خون‌گیری را به ۶ ماه بعد موکول می‌کنند‌.

هاشمی با توجه به وجود پلاسما درمانی در استان گفت: افرادی که درگیر بیماری کرونا شدند ۲۸ روز پس از بهبودی می‌توانند با مراجعه به سازمان انتقال خون و نمونه‌گیری اگر آنتی‌بادی بالایی در خون داشتند پلاسما اهدا کنند و این پلاسما تحت نظر پزشک عفونی به بیماران تزریق شود.

اهدای خون باید مستمر صورت گیرد تا همواره خون تازه برای نیازمندان موجود باشد

وی با اشاره به اینکه اهدای خون مختص امروز و فردا نیست، خاطرنشان کرد: بیماران تالاسمی، شیمی درمانی، تصادفی‌ها و زنان باردار به خون نیاز دارند و چون خون یک ماه انقضا دارد و پلاکت تنها ۳ روز خواهشمندیم خون‌دهی مستمر و مداوم باشد تا خون تازه به دست نیازمندان برسد.

هاشمی در آخر افزود: متاسفانه مشکلی که در سازمان انتقال خون وجود دارد فضای فیزیکی کم است و اینکه ما تنها ۱۰ تخت خون‌گیری داریم که باید حداقل دوبرابر باشد تا جوابگوی مردم باشد چه بسا در این روزها که ادارات و نهادهای مختلف در امر اهدای خون شرکت کردند این کمبود به شدت احساس شد.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول