اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کاهش مصرف لبنیات و تهدید سلامت در روزگار «کرونا»/ مقصر گرانی کیست؛ دامدار یا کارخانه‌دار؟

این روزها اخبار گرانی تمامی ندارد و افزایش قیمت بدون دلیل محصولاتی که جزو تولیدات داخلی محسوب می‌شوند، جای بسی تعجب است؛ در استان مرکزی، با افزایش قیمت محصولات لبنی این مواد از سبد خانوارها حذف شده و تهدیدی جدی برای سلامت مردم بوده و سبب افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد.

کاهش مصرف لبنیات و تهدید سلامت در روزگار «کرونا»/ مقصر گرانی کیست؛ دامدار یا کارخانه‌دار؟

خبرگزاری فارس، اراک - این روزها که سبک زندگی مردم با شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییراتی شده، متاسفانه افزایش قیمت بدون ضابطه بسیاری از اقلام مصرفی نیز مشکلی بر مشکلات اضافه کرده است.

گرانی بسیاری از مواد خوراکی در سبد خانوارها سبب شده تا سفره مردم هر روز کوچک‌تر شود؛ لبنیات یکی از ده‌ها محصولی است که افزایش قیمت شتاب‌زده آن سبب شده تا مردم رغبتی نسبت به تهیه آن نداشته باشند در حالی که طبق آمارها سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور بسیار پایین گزارش شده است.

مصرف لبنیات از توصیه‌های اکید پزشکان برای حفظ سلامت بوده در حالی که مسوولان نیز تاکید کردند در شرایط کرونایی نباید اقلام مصرفی افزایش قیمت غیرقانونی داشته باشند اما گویا اثری از عمل به این توصیه‌ها نیست.

اما عامل اصلی این گرانی همچنان نامعلوم است؛ در استان مرکزی هم مانند برخی نقاط دسگر کشور، فروشندگان علت گرانی را کارخانه‌دارها می‌دانند در حالی که از نظر کارخانه‌داران، گاوداری‌ها مقصر هستند.

اما به نظر می‌رسد حلقه مفقوده این زنجیره عدم نظارت مسوولان بوده که سبب این آشفتگی و هرج و مرج در بازار صنایع لبنی شده است.

در این رابطه خبرنگار فارس با چند فروشنده و شرکت‌های تولیدکننده مواد لبنی به گفت‌وگو نشست تا علت اصلی افزایش قیمت لبنیات را پیگیر شود.

سهم ۳۰ درصدی تحریم‌ در گرانی‌ها

حامد امینی مصلح‌آبادی  مدیرعامل شرکت مواد لبنی صلا استان مرکزی معتقد است اگرچه تحریم‌ها در بروز بسیاری از مشکلات بی‌تاثیر نیست، اما در صنعت لبنیات که کشور به خودکفایی رسیده موضوعات دیگری مطرح است.

وی بیان کرد: مشکل تامین نهاده‌های دامی مسئله اصلی افزایش قیمت شیر خام و مواد لبنی بوده و به عبارتی می‌توان گفت سهم تحریم‌ها در این گرانی ۳۰ درصد و ۷۰ درصد شامل عدم مدیریت داخلی می‌شود.

مدیرعامل شرکت صلا استان مرکزی با اشاره به اینکه مدیریت درست و به جا در این حوزه اثرات تحریم را کمتر خواهد کرد، گفت: مشکل اصلی صنایع لبنی عدم نظارت و مدیریت دولت در توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران و افزایش افسارگسیخته قیمت شیر خام است.

دست خالی مردم از یارانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای نهاده‌های دامی

امینی ادامه داد: دولت سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌های دامی با هدف کنترل قیمت محصولات پروتئینی از جمله انواع لبنیات، تخم‌مرغ، مرغ و گوشت می‌دهد اما این اقدام تاثیری در جلوگیری از گرانی‌ها ندارد.

وی افزود: ارائه ارز دولتی در حالی بوده که نرخ دلار آزاد حدود ۲۵ هزار تومان ایت و اختلاف آن با ارز دولتی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت صلا استان مرکزی تصریح کرد: دولت سالانه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهد اما حتی ریالی از آن به سود مردم نیست، این رانت در چرخه بین واردکننده، مرغداری‌ها و دامداری‌ها هرز رفته و به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

امینی گفت: در کنترل قیمت این محصولات که یارانه دولتی دریافت می‌کنند، هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و قیمت شیر خام از ۱۲۰۰ به ۵۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: نهاده‌های دامی تنها به مرغداری‌ها داده می‌شود در حالی که این واحدها سویا با نرخ دولتی ۳۰۰۰ تومان را به قیمت ۱۶۰۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت صلا استان مرکزی به عنوان نماینده بخش خصوصی از دولت درخواست دارد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند تا ناچار به پرداخت میلیاردها دلار رانت نیز نشود.

امینی، کارخانه‌های شیر خشک را دیگر علت افزایش قیمت شیر خام می‌داند چراکه این کارخانه‌ها با یارانه دولتی، محصولات خود را صادر می‌کند.

وی گفت: فعالیت کارخانه‌های شیرخشک در حالی بوده که شیرخام به واحد‌های فرآوری لبنیات کمتر رسیده و شیرخشک تولیدی که با یارانه دولتی فعال است، به خارج از کشور صادر می‌شود.

کاهش تقاضای مردم نسبت به لبنیات

عباسی از فروشندگان لبنیات در اراک به خبرنگار فارس گفت: مردم علت گرانی‌ها را مغازه‌داران می‌دانند در حالی که ما فقط توزیع‌کننده هستیم و افزایش قیمت چند باره در یک ماه، ما را نیز شوکه می‌کند.

 

وی عنوان کرد: قدرت خرید مردم نسبت به مواد لبنی بسیار کاهش یافته و مردم دیگر سراغ این محصولات نمی‌روند.

این فروشنده مواد لبنی عنوان کرد: میزان سفارشات محصولات لبنی ما نسبت به چند ماه گذشته یک سوم کاهش یافته است.

دولت برنامه‌ای برای «نظارت» ندارد

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی هم در این باره می‌گوید: افزایش قیمت موضوعی جدی در شرایط کنونی جامعه است که هیچ‌گونه نظارتی بر این مسئله وجود ندارد.

وی بیان کرد: متاسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای نظارت بر گرانی‌ها نداشته و فشار اقتصادی بر مردم هر روز بیشتر می‌شود؛ به طور متوسط هر سه ماه یکبار شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کالاها هستیم که هیچ دلیل منطقی ندارد در حالی که بخشی از این کالاها از ارز دولتی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی شوک قیمت کالاها مشکل بزرگی بوده که گریبان‌گیر مردم شده و دولت نیز اقدامی انجام نمی‌دهد.

آصفری گفت: برای حل مشکل گرانی باید با افرادی که ارز دولتی گرفته و محصولی تولید نکرده و یا با ارز دولتی کالایی را تهیه کرده و با قیمت ارز آزاد در اختیار مردم قرار می‌دهند، برخورد قانونی صورت گیرد.

فشار مضاعف دولت بر واحدهای لبنی

لطف‌الله نایب‌زاده رئیس هیئت مدیره شرکت لبنیات کالبر استان مرکزی نیز به خبرنگار فارس در مورد علت گرانی قیمت لبنیات می‌گوید: در صنعت لبنیات شیر خام ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک محصول لبنی را تشکیل می‌دهد، مواد پتروشیمی جهت بسته‌بندی و مواد افزودنی نیز در تولید این محصولات مورد استفاده است.

وی بیان کرد: شیر خام که قسمت اصلی تهیه مواد لبنی را شامل می‌شود زیر چتر دامداری‌ها بوده و دامداران نیز ادعا دارند طی چند ماه اخیر نهاده‌های دامی برای آنها تامین نشده و به همین دلیل ناچار به تهیه نهاده‌ با ارز آزاد هستند که سبب شده قیمت شیرخام دو برابر شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت لبنیات کالبر استان مرکزی خاطرنشان کرد: تیر ماه امسال دولت قیمت مصوب ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ تومان برای شیر تعیین کرد و بر همین اساس نرخ محصولات لبنی نیز مشخص شد، اما با گذشت چند ماه از این اقدام، قیمت شیرخام دو برابر شده است.

نایب‌زاده گفت: شهریور ماه موضوعی از طریق ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مطرح شد که با توجه به افزایش قیمت شیرخام، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواد پتروشیمی و مشکل واردات پاکت‌های استریل، قیمت مواد لبنی نیز مشخص شود اما تاکنون از پاسخگویی و اتخاذ تصمیم خودداری شده است.

وی تصریح کرد: دولت توان کنترل دامداری‌ها، افزایش قیمت پتروشیمی و تامین نهاده‌های دامی را نداشته اما صنایع لبنی را تحت فشار قرار می‌دهد.

کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات

اتحادیه تعاونی‌های لبنی اعلام کرده برآورد‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر مصرف لبنیات ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

این روزها اخبار گرانی تمامی ندارد و افزایش قیمت بدون دلیل موجه محصولاتی که جزو تولیدات داخلی بوده جای بسی تعجب است.

با افزایش قیمت محصولات لبنی این مواد از سبد خانوارها حذف شده و تهدیدی جدی برای سلامت مردم بوده و سبب افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد.

آشفته‌بازار امروز، نظارت جدی و جامع مسئولان مربوط برای مقابله با این هرج و مرج گرانی را می‌طلبد.

گزارش: فاطمه الیاسی

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول