اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

داوران رویداد ملی «چهارراه» مشخص شدند/ تسلیت برای درگذشت اشقیاخوان پیشکسوت

ایوب آقاخانی، طراح مسابقه‌ سراسری نمایش‌نامه‌نویسیِ اقتباسیِ «چهارراه» و مدیرِ دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری از فعالیت‌های تیم داوران این مسابقه‌ کشوری خبر داد.

داوران رویداد ملی «چهارراه» مشخص شدند/ تسلیت برای درگذشت اشقیاخوان پیشکسوت

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، ایوب آقاخانی، دکتر قطب‌الدین صادقی، دکتر سعید اسدی و آقای عبدالحی شماسی را داوران این مسابقه معرفی کرده و گفت که این گروه پیش از اِعمال محدودیت‌های بیشتر اجتماعی به خاطر شیوع ویروس کرونا آثار را دریافت کرده و فرایند داوری‌شان در حال اتمام است. وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان پاییز نتایج برای اعلام آماده باشد.

مسابقه‌ی سراسری اقتباسی نمایش‌نامه‌نویسی «چهارراه» همزمان با روز قلم، یعنی چهاردهم تیرماه، فراخوان خود را از طرف دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری منتشر کرد و از کلیه‌ی علاقه‌مندان نمایش‌نامه‌نویسی خواست تا با اقتباس وفادارانه و یا الهام از چهار اثر ادبیات کهن کشور، «شاهنامه»‌ی فردوسی، «جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات»، «مثنوی معنوی»، و «گلستان سعدی» نمایش‌نامه نوشته، به دبیرخانه‌ی این مسابقه ارسال کنند. داوری در حال حاضر روی 85 اثر از 19 استان کشور در حال انجام است.

*مدیر‌کل هنرهای ‌نمایشی درگذشت پیشکسوت تعزیه را تسلیت گفت

قادر آشنا مدیرکل هنرهای‌ نمایشی در پیامی فقدان هنرمند صاحب‌جایگاه هنر تعزیه رضا نصرالله‌لنکرانی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

«هنرمندان تعزیه از آغاز تا به امروز از بطن جامعه و از میان مردم مسلمان و شیفته‌ اهل‌ بیت می‌آیند و همین امر سبب علقه و پیوند عمیق کلام و صوت و نوای آن‌ها با مخاطبانشان می‌شود. مخاطبی که دایره وسعت آن جهانشمول است. استاد لنکرانی چهره بی‌بدیلی در هنر تعزیه بود که امید دارم ضایعه فقدان ایشان با گردآوری گنجینه‌ پربار به یاد مانده از این مردِ به‌نام تعزیه، اندکی جبران شود.

مردی که روز گذشته از صحنه دوار این روزگار به سوی معبود و معشوقش آقا اباعبدالله‌الحسین(ع) سفر کرد سال‌ها اشقیا‌خوانی کرد و در این زمینه نه تنها در کار خود صاحب سبک بود که معرف نام‌دار این هنر فراتر از جغرافیای این مرزوبوم شد.

مرد عاشقی که ورودش به هنر تعزیه از کودکی و در دوره‌ ممنوعیت‌های رضاخانی بود شش دهه از عمر خود را مجنون‌وار به این هنر سپرد تا اعتلاء و طنین صدایش در لباس سرخ شمر لعین مظلومیت شهدای کربلا را بیشتر جلوه دهد در نظر مردم مومن به خاندان پیامبر که در دل نقش او را لحظه به لحظه لعن می‌کردند. درگذشت این هنرمند خوش‌سیرت را به خانواده‌ محترم ایشان، جامعه عزیز هنرمندان تعزیه و همه‌ دوستداران و تماشاکنان‌شان تسلیت می‌گویم و امید دارم که او امروز میهمان سفره‌ای شود که اولاد علی(ع) میزبانی آن را بر عهده دارند.»

رضا نصرالله‌کنکرانی معروف به رضا لنکرانی، هنرمند پیشکسوت تعزیه‌خوان، صبح دیروز ۱۶ آذرماه به علت کهولت در سن 90 سالگی درگذشت.

*لیست آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر «نگاه» در بخش تهران منتشر شد

لیست 30 اثر راه‌یافته به بخش رقابتی جشنواره تئاتر «نگاه» در بخش تهران منتشر شد. بیش از دویست اثر نمایشی به عنوان متقاضی در بخش تهران شرکت نمودند که از این بین سی اثر به عنوان راه‌یافته به بخش رقابتی اعلام شدند و از    قابل مطالعه است.

به گفته‌ پریسا محمدی، دبیر جشنواره تئاتر نگاه؛ به علت استقبال گروه های نمایشی و همچنین محوریت حمایت از هنرمندان در دوران محدودیت های کرونایی سی اثر از بین دویست و شانزده اثر ارسال شده به عنوان راه‌یافته به بخش رقابت تهران اعلام شدند.

لازم به ذکر است، اسامی گروه های راه یافته به جشنواره در بخش شهرستان (نگاه آنلاین) متعاقبا اعلام خواهد شد.

*نمایشنامه «ساکن مرداب» منتشر شد

انتشارات آذرفر نمایشنامه ساکن مرداب به قلم مهران سلگی را با طرح جلدی از محمد رضا قیطاسی به بازار نشر عرضه کرده است. این اثر به گوشه ای از اتفاقات جامعه پرداخته، اتفاقاتی که در گذر زمان منجر به آسیب های اجتماعی می شود . وقایعی که هر کدام از ما هر روز آن را به شکلی از طریق رسانه‌ها یا می بینیم یا می شنویم اما اصلأ به آنها توجهی نمی‌کنیم و بعد از مدتی آن را به دست فراموشی می سپاریم.

کتاب نمایشنامه ساکن مرداب در ۶۰ صفحه ، قطع پالتویی انتشار یافته است که هم اکنون برای خرید اینترنتی در سایت های کتابراه و طاقچه موجود میباشد .


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول