اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

بحران اتیوپی| «تیگرای» در آستانه فاجعه انسانی

با گذشت بیش از یک ماه از حمله ارتش اتیوپی به «تیگرای»، گزارش‌های متعددی درباره مرگ غیرنظامیان، آوارگی ده‌ها هزار نفر، کمبود مواد غذایی و دارویی در این منطقه و احتمال بروز فاجعه انسانی منتشر می‌شود.

بحران اتیوپی| «تیگرای» در آستانه فاجعه انسانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که ارتش و دولت اتیوپی از پیروزی در نبرد با نیروهای اقلیم نیمه خودمختار تیگرای و تصرف کامل شهر «مکله» مرکز این اقلیم خبر می‌دهند و «‌آبی احمد» نخست‌وزیر این کشور می‌گوید که در حملات مستمر  نیروهای تحت فرمانش طی یک ماه گذشته علیه نیروهای تیگرای، حتی یک غیرنظامی کشته نشده‌اند، سازمان‌های امدادرسان از عدم امکان کمک به مردم این منطقه به دلیل ناآرامی‌های جاری خبر می‌دهند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در سایه انتشار اخبار متعدد درباره تداوم درگیری‌ها، هرج و مرج در اقلیم تیگرای، سازمان‌های امدادرسان می‌گویند که درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در این منطقه به حدی رسیده که امکان امدادرسانی به صدها هزار شهروندان نیازمند کمک در تیگرای میسر نیست.

این سازمانها درباره کمبود مواد غذایی، دارو و کیسه‌های مخصوص نگهداری اجساد در تیگرای هشدار می‌دهند به ویژه که حتی پیش از آغاز حمله نظامی دولت اتیوپی به این منطقه در چهارم نوامبر گذشته، ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان این اقلیم عملا کمک‌های غذایی از سازمان‌های امدادرسان دریافت می‌کردند.

در حالی که هشت روز پیش، نخست‌وزیر اتیوپی از پیروزی نیروهایش در تیگرای خبر داد و گفت که نیروهای تحت فرمانش حتی یک غیرنظامی را در جریان درگیری‌ها در تیگرای نکشته‌اند، یک پزشک در شهر مکلی در گفت‌وگو با رویترز گفت: دست‌کم در جریان درگیری‌های صورت گرفته در این شهر، ۲۷ نفر از جمله یک کودک زیر چهارسال و سالمند ۷۸ ساله و یک خانواده چهارنفره کشته شده‌اند.

وی افزود: علاوه بر این، در جریان مقاومت ساکنان شهر مکله و بستن راه‌ها به روی نیروهای آبی احمد برای جلوگیری از غارتهای آنها، دو نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

این پزشک که از بیم انتقام‌جویی خواست که نامش و حتی نام بیمارستانی که در آن کار می‌کند، فاش نشود، افزود: برق، سوخت، مولد برق، دستکش، داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک، غذا برای بیماران و کادرهای درمانی نداریم ..امکان انجام عملیات‌های بانکی را نداریم..حتی سربازان یکی از آمبولانس‌ها را توقیف کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، اثبات صحت ادعاها و اخبار منتشر شده از سوی طرف‌های درگیری در اتیوپی دشوار است زیرا از آغاز حمله ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای در چهارم نوامبر جاری، کلیه خطوط ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت در منطقه تیگرای مسدود است.

به نوشته اسپوتنیک، در حالی که آبی احمد به منظور رفع نگرانی‌های داخلی و خارجی درباره درگیری‌ها در دومین کشور پرجمعیت آفریقا، به سرعت پس از ورود نیروهایش به مرکز تیگرای، اعلام پیروزی کرد و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای می‌گوید که تنها به منظور جلوگیری از نابودی این شهر، از آن عقب‌نشینی کرده است اما به تداوم درگیری‌ها پایبند است و به مقابله با ارتش اتیوپی ادامه خواهد داد. ضمن اینکه علاوه بر این حزب، شماری از ساکنان و دیپلمات‌ها از تداوم درگیری‌های پراکنده در مناطقی خارج از شهر مکله خبر می‌دهند.

در این میان برخی منابع می‌گویند که در جریان درگیری‌های تیگرای، هزاران نفر کشته و نزدیک به ۴۶ هزار نفر به کشور سودان در همسایگی اتیوپی گریخته‌اند.

خبرگزاری فرانسه چندی پیش با انتشار گزارشی نوشت که سازمان ملل متحد با طرح احتمال وقوع «جنایات جنگی» خواستار آن شده که تحقیق مستقلی در خصوص اخبار منتشر شده درباره کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در جریان حملات اخیر نیروهای دولتی به منطقه تیگرای انجام شود.

سازمان عفو بین‌الملل  طی گزارشی در روز ۱۲ نوامبر با استناد به شاهدان عینی اعلام کرد: روز نهم نوامبر در شهرک مائی-کادرا یالت تیگرای ده‌ها و احتمالاً صدها غیرنظامی با ضربات چاقو کشته شده‌اند.

این سازمان در ادامه اعلام کرد که نتوانسته به طور مستقل صحت این امر را تأیید کند، اما شاهدان عینی می‌گویند گروههای وابسته به رهبران محلی تیگرای عامل این کشتار بوده‌اند. امری که با تکذیب شدید از سوی «دبرتسیون گبرمیکاییل» رهبر تیگرای و جبهه آزادی‌بخش این منطقه همراه شد.

پارلمان اتیوپی نیز هفته پیش تایید کرد که شمار قربانیان در حمله صورت گرفته در مائی - کادرا ۶۰۰ نفر است و کمیته تحقیق پارلمان از دفن ۵۰ تا ۶۰ جسد قبرستان‌های کلیسای «ابونا اریجاوی» در این شهرک اطمینان یافته است.

به اعلام کمیته تحقیق پارلمان اتیوپی نیروهای امنیتی وابسته به جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای با همکاری شماری از اعضای گروه جوانان موسوم به «سامری»، غیرنظامیان را در این شهرک هدف قرار داده‌اند.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن آبی احمد علی در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود سه دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

به همین دلیل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و در ماه سپتامبر انتخاباتی محلی برگزار کرد. پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول