اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

یخ‌بندان در 16 استان و توصیه به کشاورزان/هشدار وقوع سیلاب و ضرورت آماده باش برف روب‌ها

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه فردا در ۱۶ استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود، گفت: در ۲۴ ساعت آینده سامانه بارشی همراه با کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۰ درجه در اغلب نقاط کشور فعال است.

یخ‌بندان در 16 استان و توصیه به کشاورزان/هشدار وقوع سیلاب  و ضرورت آماده باش برف روب‌ها

محمد اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: در ۲۴ ساعت آینده سامانه بارشی همراه با کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۰ درجه در اغلب نقاط کشور غیر از جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان فعال خواهد بود.

وی ادامه داد: در مناطق کوهستانی و سردسیر بارش به صورت برف و در مناطق جنوبی کشور به صورت رگبار و رعدوبرق خواهد بود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: شدت بارش‌ها تا ۲۴ ساعت آینده در استان های فارس، بوشهر، شمال کرمان، جنوب یزد، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، استان مرکزی، شمال خراسان جنوبی، قم و گیلان است.

اصغری افزود: از صبح دوشنبه به تدریج بارش در نیمه غربی کشور ضعیف می‌شود و عمده بارش‌ها در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان خواهد بود و به تدریج سامانه بارشی از شرق کشور خارج می‌شود.

* ضرورت آماده باش تجهیزات برف روبی

وی اظهار کرد: در مناطقی که ذکر شد احتمال آب گرفتگی معابر، خسارت به محصولات کشاورزی به دلیل کاهش دما، بارش برف در شهرهای واقع در نوار شمالی کشور، بارش برف در مناطق کوهستانی و سردسیر، یخ‌زدگی، کولاک برف و کاهش دید در جاده های کوهستانی، پیش بینی می شود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: توصیه می شود احتیاط در تردد به ویژه در عبور از گردنه ها، آماده کردن تجهیزات برف روبی درون شهری و برون شهری، مجهز کردن خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و احتیاط در فعالیت های کوهنوردی در دستور کار باشد و به موضوع تاخیر و احتمال لغو پروازها توجه شود.

اصغری ادامه داد: روز سه شنبه ۱۸ آذر در جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان بارش پراکنده خواهیم داشت.

وی گفت: روز چهارشنبه ۱۹ آذر در استان گیلان، شمال آذربایجان شرقی و غرب آذربایجان غربی بارش پراکنده خواهیم داشت.

* توصیه های مهم به کشاورزان در 5 استان

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار کرد: روز سه‌شنبه ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد و روز چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۹/۱۹ در سیستان و بلوچستان، کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی پیش بینی و توصیه می شود در  مزارع و باغات تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف (ذرت علوفه ای و صیفی جات)، حفاظت از نهال های جوان با گونی پیچی و پوشش پلاستیکی و  پوشش سطح مزارع سیب زمینی و آبیاری شبانه در دستور کار باشد.

اصغری اظهار کرد: در سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار نیز ضرورت دارد تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبار ها با توجه به افزایش رطوبت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی در دستور کار باشد

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: همچنین در سالن های مرغداری و دامداری باید تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما و تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها با توجه به کاهش دما در دستور کار باشد.

* یخبندان در 16 استان

وی بیان کرد: روز پنج شنبه ۲۰ آذر در آذربایجان شرقی، گیلان، اردبیل، مازندران برخی نقاط گلستان و خراسان شمالی بارش پراکنده خواهیم داشت.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: در دریای خزر و خلیج فارس اواخر وقت فردا مواج خواهد بود.

اصغری در تشریح وضعیت جوی پایتخت توضیح داد: آسمان تهران روز آینده ابری همراه با مه صبحگاهی در برخی ساعات بارش برف و باران گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۵ و یک درجه خواهد بود.

وی بیان کرد: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۸ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و اردبیل با کمینه دمای هشت درجه زیر صفر، شهرکرد با کمینه دمای ۷ درجه زیر صفر و زنجان با کمینه دمای ۶ درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهد بود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: فردا در ۱۶ استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول