اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

نقش قرارگاه خاتم در اتصال ریلی ایران به افغانستان/راه‌آهن خواف – هرات زمینه‌ساز توسعه تجاری دو کشور

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) پروژه راه‌آهن خواف – هرات را زمینه‌ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان دانست و گفت: اقتصاد روبه رشد و ظرفیت بازار افغانستان، فرصت‌های صادراتی خوبی را برای کشورهای همسایه فراهم ساخته است.

نقش قرارگاه خاتم در اتصال ریلی ایران به افغانستان/راه‌آهن خواف – هرات زمینه‌ساز توسعه تجاری دو کشور

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، سعید محمد با اعلام خبر افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات در آینده نزدیک اظهار داشت: کشور افغانستان، با 936 کیلومتر مرز مشترک با ایران، یکی از مهم‌ترین همسایه‌های شرقی ایران محسوب می‌شود اما علاوه بر مشکلات ساختاری و مشکلات امنیتی حاکم بر جامعه افغانستان، نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب‌های آزاد، همواره یکی از محدودیت‌های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی بوده است.

وی افزود: پروژه بین‌المللی راه‌آهن خواف - هرات بر اساس منویات مقام معظم رهبری و به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند تعریف شده است و از طرفی، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می‌سازد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص مشخصات این پروژه ریلی گفت: راه‌آهن خواف – هرات به طول حدود 225 کیلومتر، به صورت یک خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات، شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل خواهد کرد. 

محمد بیان داشت: راه‌آهن خواف – هرات  شامل دو بخش اصلی داخل و خارج از کشور است و در قالب 4 قطعه تعریف شد که زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم آن مجموعاً به طول 138 کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه قطعه سوم این پروژه جدیداً به بهره‌برداری رسیده است افزود: این قطعه شامل تهیه مصالح، خرید و نصب تجهیزات و اجرای روسازی به همراه ساخت ایستگاه‌هاست و از منطقه صفر مرزی در شمتیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول 68 کیلومتر ادامه دارد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص مشکلات این پروژه گفت: وجود تنگناهای مختلف و شرایط خاص امنیتی و اجرایی حاکم بر پروژه و منطقه گرچه اجرای این پروژه ملی را با مشکلات فراوان روبه‌رو ساخت اما عزم بلند و همت راسخ متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) زمینه اتمام این پروژه را در سال جهش تولید فراهم کرد. 

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور افغانستان فاقد شبکه راه‌آهن است و پروژه راه‌آهن خواف – هرات اولین خط راه‌آهن با عرض استاندارد در این کشور محسوب می‌شود، احداث این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر ثمرات گوناگون برای کشور افغانستان، زمینه رشد و توسعه استان‌های شرقی ایران را نیز فراهم می‌کند و مبادلات تجاری بین دو کشور در مرزهای شرقی را در بستر حمل و نقل ریلی توسعه خواهد داد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول