اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کسی به فکر از قلم افتادن 1.8 میلیون سهامدار عدالت نیست

در حالی‌که قرار بود 49 میلیون نفر سهامدار عدالت باشند، بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر از سهامداران عدالت با اینکه کارت پرس شده سهام عدالت دارند، اما در سامانه سازمان خصوصی‌سازی به عنوان سهامدار عدالت شناخته نمی‌شوند.

کسی به فکر از قلم افتادن 1.8 میلیون سهامدار عدالت نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت قبلی در راستای شعار عدالت و مهرورزی در سال 1384 تصمیم گرفت در راستای ایجاد عدالت اجتماعی که از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است مردم را در اقتصاد کشور سهیم کند.

در این راستا دولت وقت مصوبه‌ای از مقام  معظم رهبری دریافت کرد، مبنی بر اینکه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی را در قالب سهام عدالت به 6 دهک کم‌درآمد جامعه شامل حدود 50 میلیون نفر واگذار کند که قرار بود این سهام برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور به صورت 50 درصد رایگان و 50 درصد از محل سود آتی این شرکت‌ها پرداخت شود.

ارزش اسمی هر برگه سهام عدالت در سال 85 معادل 10 میلیون ریال بود که قرار شد این سهام به مردم واگذار شود و از محل سود آینده شرکت‌های سرمایه‌پذیر طی 10 سال آینده هزینه این اوراق پرداخت شود و بعد از 10 سال کل این سهام آزاد شده و در اختیار مردم قرار داده شود.


سهامداران عدالت که سهام ندارند

سهام عدالت مرکب از سهام 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی بود که باید به 49 میلیون و 157 هزار نفر واگذار می‌شد. اما بعد از گذشت 10 سال دولت در سال 95 اعلام کرد، از کل مبلغ اسمی سهام عدالت 532 هزار تومان از محل سود سالانه این سهام تادیه شده و کسانی که می‌خواهند کل مبلغ اسمی یک میلیون تومان سهام عدالت را داشته باشند، باید مابقی ارزش آن که حدود 468 هزار تومان را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند. زیرا طی این 10 سال فقط به اندازه 532 هزار تومان از این سهام آزاد شده است.

همچنین به سهامداران اعلام شد برای دریافت سود سالانه سهام خود شماره شبای حساب بانکی خود را به سامانه سازمان خصوصی‌سازی به نشانی www.samanese.ir اعلام کنید.


سهامدار عدالت که سهام ندارد

به گزارش فارس، سود سهام عدالت در سال‌های 96،؛ 97 و 98 برای مردم به مبلغ 252 هزار تومان واریز شد و در 9 دیماه 1399 به یکبار اعلام شد 30 درصد از سهام عدالت آزاد شده و قابل خرید و فروش است.

در آن زمان گفته شد دارندگان سهام عدالت با وارد کردن شماره ملی خود در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir  وارد شده و 2 روش مدیریت مستقیم و یا غیر مستقیم را انتخاب کنند.

از وقتی که این اطلاعیه صادر شد اکثر افراد از 49 میلیون سهامدار عدالت به تدریج وارد این سامانه شده تا نسبت به ارزش سهام خود مطلع شوند، اما در کمال ناباوری عده‌ای از دارندگان سهام عدالت که همه مراحل ثبت‌نام و نام‌نویسی را در سال 84 انجام داده بودند، متوجه شدند که سامانه می‌گوید شما سهامدار عدالت نیستید.

این افراد حتی کارت پرس شده سهام عدالت به ارزش اسمی درج شده 10 میلیون ریال با همه مشخصات فرد شامل نام و نام خانوادگی نام پدر، شماره ملی و شماره شناسنامه، شماره ثبت و نیز شماره شناسایی 24 رقمی با بارکد شناسایی با حداقل سه مهر و امضا به امضای رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی مربوطه، شرکت تعاونی شهرستانی عدالت و نیز امضای مدیرعامل تعاونی مربوطه در اختیار دارند، اما وقتی شماره ملی خود را وارد سامانه سهام عدالت می‌کردند، پیغامی به آنها داده می‌شد که شما مشمول سهام عدالت نیستند، لطفاً سریعاً از سامانه خارج شوید.


سهامدار عدالت که سهام ندارد

در این زمینه عده‌ای از هم‌وطنان با خبرگزاری فارس تماس گرفته و برگه‌های پرس شده سهام عدالت خود را در اختیار این خبرگزاری قرار دادند که وقتی خبرنگار فارس شماره ملی این دارندگان کارت سهام عدالت را وارد سامانه سهام عدالت می‌کرد، دقیقاً همان پیغام را دریافت می‌کرد.

خبرنگار فارس مسئله را از حسن علایی معاون وقت سازمان خصوصی‌سازی پیگیری کرد که او هم گفت: تمام کارت‌ها و دعوت‌نامه و برگه‌های سهام عدالت از امروز بدون اثر بوده و فقط ملاک ما سامانه سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی است که هر کس کدملی خود را در آن پیدا کند، به منزله داشتن سهام عدالت است و در غیر این صورت سهامدار عدالت شناخته نمی‌شود.

خبرنگار فارس حتی در نشست خبری از علیرضا صالح رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی پرسید، چگونه است که عده‌ای از سهامداران عدالت با وجود داشتن کارت پرس شده اما در سامانه خصوصی‌سازی به عنوان سهامدار عدالت شناخته نمی‌شوند و آیا امکان اختصاص سهام جدید به این افراد وجود دارد که وی هم پاسخ داد ملاک ما فقط سامانه سهام عدالت است و در حال حاضر دولت سهام اضافه‌‌ای ندارد که بخواهد در اختیار جاماندگان سهام عدالت قرار دهد.

وی در عین حال تأکید کرد ما مجری قانون هستیم و اگر قانونی تصویب شود که دولت را مکلف کند به سایر جاماندگان سهام عدالت سهام بدهد، ما مجری قانون هستیم.

به گزارش فارس، در این زمینه محمدرضا جودکی عضو کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت و مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران نیز گفت: حدود 1.8 تا 2 میلیون نفر سهامدار عدالت هستند که به دلایل نامعلوم در سامانه سازمان خصوصی‌سازی به عنوان سهامدار عدالت شناخته نمی‌شوند، در حالی که این افراد همه مراحل را طی کرده و کارت پرس شده سهام عدالت هم دارند. 

در این زمینه فارس با یک مقام آگاه نیز تماس گرفته که وی گفت: علت اینکه 1.8 میلیون سهامدار عدالت در سامانه شناخته نمی‌شوند این است که مدارک و اطلاعات این افراد از طرف شرکت‌های تعاونی، استانی که به صورت آفلاین تکمیل شده بود وقتی به سازمان خصوصی‌سازی رسید، فقط کافی بود دکمه‌ای از طرف مسئولان سازمان خصوصی‌سازی زده شود تا این افراد هم به عنوان سهامدار عدالت شناخته شود، اما ظاهرا برخی افراد برای خوش خدمتی سهام این افراد را به دولت برگرداندند و در حال حاضر این سهامداران بلاتکلیف و سرگردان مانده‌اند.

خبرنگار فارس همچنین این مسئله را از بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران و عضو هیأت واگذاری مطرح کرد که چرا یک میلیون 800 هزار نفر سهامدار عدالت با وجود داشتن کارت در سامانه شناخته نمی‌شوند، گفت: ما همچنین گزارشاتی دریافت کرده‌ایم و قرار است طرحی در هیأت واگذاری مطرح کنیم اما دولت زیر بار نمی‌رود و می‌گوید سهام مازاد برای ارائه به این افراد ندارد.

خبرنگار فارس همچنین از حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس مسئله را پیگیر شد که وی گفت سعی می‌کنیم طرحی در مجلس بگذرانیم که سهام عدالت به همه دارندگان کارت و دعوت‌نامه سهام عدالت اختصاص یابد و حتی کسانی که بعد از سال 84 در دهک‌های کم درآمد جامعه قرار گرفته‌اند، نیز اختصاص یابد.

خبرنگار فارس همچنین در تماس با علی خضریان عضو کمیسیون اصل 90 مجلس موضوع را مطرح کرد که وی نیز گفت کسانی که دارای کارت پرس شده سهام عدالت هستند، می‌توانند شکایت خود را به صورت کتبی و با ارائه مدارک به کمیسیون اصل 90 مجلس ارائه کنند و ما از این طریق پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین گفت: مساله سهامداران عدالت جامانده که مدرک ارائه کرده‌اند در اولین جلسه کمیسیون اصل 90 بررسی می‌شود.

در این زمینه خبرنگار فارس برخی از سهامداران عدالت که دارای کارت پرس شده بودند، را پیدا کرده و آنها نیز اعلام کردند شکایت خود را به کمیسیون اصل 90 ارائه کرده‌اند، اما مشکل این است که قانون می‌گوید هر کس می‌خواهد شکایت کند، باید جداگانه در مورد سهام خود شکایت کند و ارزش این سهام آنقدر نیست که وقت و انرژی صرف کنیم و در راهروهای مجلس یا دادگاه‌ها علاف شویم و برای آن هزینه‌ای بیش از ارزش خود سهام بپردازیم.

این سهامداران معتقدند، قانون باید به گونه‌ای باشد، وقتی عده‌ای زیاد در حدود یک میلیون و 800 هزار نفر درد مشترک و یک مشکل دارند، باید بتوانند به صورت یکجا از مراجع قانونی این مسئله را پیگیری کنند، در حالی که قانون می‌گوید هر کسی فقط مشکل خود را پیگیری کند.

به گزارش فارس، در صورتی که نمایندگان مجلس که برخی از آنها از این قضیه حتی اطلاع ندارند، خواستار پیگیری حق مردم باشند، نباید منتظر دریافت شکایت از سوی مردم باشند، بلکه باید به سراغ افراد جامانده سهام عدالت بروند و مشکل آنها را در مراجع قانونی پیگیری کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول