اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا در حال رایزنی برای بستن پرونده مدیر «هواوی» در کانادا

رسانه‌های غربی خبر دادند، دادستان‌های آمریکایی در حال مذاکره با وکلای «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی «هواوی» هستند تا پرونده جنجالی بازداشت او در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های ایران بسته شود.

آمریکا در حال رایزنی برای بستن پرونده مدیر «هواوی» در کانادا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد هواوی و دختر بنیانگذار این شرکت چینی در کانادا به درخواست آمریکا همچنان یکی از موضوعات تنش زا در روابط سه کشور است، رسانه‌ها از تلاش واشنگتن برای توافق با وکلای این تبعه چینی به منظور بستن پرونده او خبر دادند.

روزنامه «گاردین» به نقل از رویترز گزارش داد، دادستان‌های آمریکایی در حال صحبت با وکلای «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی «هواوی» که در کانادا به اتهام نقض تحریمهای ایران در بازداشت به سر می برد، هستند تا اتهام های مجرمانه این پرونده علیه او برطرف شود.

این رسانه غربی نوشت: «این موضوع نشاندهنده یک سیگنال احتمالی (واشنگتن) برای پایان دادن به این پرونده که سبب خدشه وارد شدن به روابط ایالات متحده، چین و کانادا شده، است می باشد».

یک منبع مطلع به رویترز خبر داد، مذاکرات بین وکلای منگ وانژو و وزارت دادگستری آمریکا یک ماه قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری 13 آبان این کشور آغاز شد اما مشخص نیست که امکان حصول چه نوع توافقی بین دو طرف وجود دارد.

این منبع همچنین افزود، منگ وانژو مدیر ارشد هواوی اعلام کرده که او هیچ کار غیرقانونی انجام نداده و مایل نیست بپذیرد کار خلافی انجام داده است.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا که کشورش به درخواست آمریکا منگ وانژو را بازداشت و محاکمه او برای بررسی طرح استرداد او به آمریکا به اتهام نقض تحریمهای ایران را آغاز کرده است، روز جمعه (دیروز) بدون اشاره به گمانه زنی ها درباره احتمال توافق وکلای این تبعه چین با آمریکا به خبرنگاران گفت که تمرکز اصلی او و دولتش بازگرداندن دو شهروند کانادایی بازداشت شده در چین است که بعد از دستگیری منگ وانژو در چین بازداشت شده‌اند.

اولین بار، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال بود که از احتمال توافق بین آمریکا و هواوی درباره پرونده بازداشت منگ وانژو خبر داد.

بنا بر گزارش این روزنامه آمریکایی، توافق مورد رایزنی بین واشنگتن و وکلای منگ وانژو شاید شامل توافق موسوم به «قرارداد تعویق پیگرد قانونی» شود که بر اساس آن، در ازای اذعان مدیر ارشد مالی هواوی به درست بودن برخی از اتهام‌های وارد شده، دادستان‌ها پیگرد این اتهام ها را به تعویق انداخته و بعدا در صورت همکاری او اتهام ها علیه وی را پس می گیرند.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا، شرکت هواوی و سخنگوی وزیر خارجه کانادا درباره گمانه زنی‌ها مبنی بر احتمال توافق برای بستن پرونده منگ وانژو اظهارنظری نکردند.

قرار است منگ وانژو روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر برای مخالفت با درخواست آمریکا برای استرداد او به این کشور، در جلسه دادگاه عالی بریتیش کلمبیای کانادا حاضر شود.

گاردین گزارش داد: «اگر او (منگ وانژو) به انجام اقدامات خلاف اذعان کندف دولت ترامپ ممکن است در این پرونده پر چالش با چین ادعای پیروزی کند و فشار بر کانادا هم کم شود، کشوری که خودش را در تیررس جنگ تجاری آمریکا و کانادا قرار داده است».

 ۱۵ آذرماه ۱۳۹۷ بود که به درخواست آمریکا منگ وانژو مدیر ارشد مالی هواوی در فرودگاه ونکوور کانادا به بهانه نقض تحریم‌های ایران بازداشت شد و از آن زمان دستگیری او و متعاقب آن آغاز روند قضایی بررسی درخواست استرداد او به روابط کانادا با چین و همچنین آمریکا را متشنج کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول