اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اختلاف ریاض و اخوان‌المسلمین یمن در اوج؛ بعد از چند سال همکاری در جنگ

پس از چند سال همکاری ریاض و حزب «الاصلاح»، شاخه گروه اخوان المسلمین یمن، در جنگ این کشور، اکنون طرفین به اختلاف شدید رسیده‌اند تا جایی که سران حزب به دنبال دیدار با ولی‌عهد سعودی‌اند اما او خواستار چنین دیداری نیست.

اختلاف ریاض و اخوان‌المسلمین یمن در اوج؛ بعد از چند سال همکاری در جنگ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع سیاسی آگاه در یمن اعلام کردند، سران حزب الاصلاح (شاخه اخوان المسلمین) در طول دو هفته گذشته تلاش کرده وقت دیداری با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به دست آورند تا بر عدم وجود هر رابطه‌ای میان حزب خودشان و گروه اخوان‌المسلمین تأکید کنند.

حزب اخوان که شبه‌نظامیان آن در چند سال اخیر جنگ یمن از متحدان اصلی ریاض علیه یمن بوده، اکنون بشدت به اختلاف خورده‌اند. این اتحاد در حالی است که عربستان سعودی از اوایل سال ۲۰۱۴ گروه اخوان المسلمین را گروهی تروریستی معرفی کرده است. 

بر اساس گزارش وبگاه «۲۶ سبتمبر»، سران حزب الاصلاح چندین پیام برای سران سعودی مبنی بر عدم وجود این رابطه فرستاده‌‌اند اما یک مقام سابق یمنی مدارکی را در اختیار ریاض قرار داده که بر این رابطه تأکید می‌کند. از جمله این مدارک ویدئویی از «محمد الیدومی» رئیس حزب الاصلاح است که در اعتراض‌های مردمی سال ۲۰۱۱ (سه سال قبل از آغاز جنگ علیه یمن) تأکید می‌کند حزب الاصلاح نماینده اخوان‌المسلمین در یمن است.

در ادامه این گزارش آمده، الیدومی در دیدار با یک مقام عالی‌رتبه سعودی نتوانسته این موضوع را انکار کند اما تأکید کرده، حزب الاصلاح از سال ۲۰۱۴ یعنی پس از سقوط دولت «محمد مرسی» در مصر روابط خود را با اخوان قطع کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند، سه مسؤول یمنی وابسته به «مزدوران» در دو ماه گذشته برای آماده‌سازی پرونده‌ای تلاش کرده‌اند که حزب الاصلاح را محکوم و حقیقت ارتباطش با اخوان المسلمین را فاش می‌کند، همچنین به نقش این حزب در همکاری با گروهی که برای تسلط همزمان بر چند کشور عربی از سال ۲۰۱۱ برنامه‌ریزی می‌کرده، اشاره می‌کند.

حدود یک ماه پیش نیز هیأت علمای عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای اخوان‌المسلمین را گروهی تروریستی خواند و «عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ» مفتی اعظم این کشور نیز هفته جاری بار دیگر اعلام کرد، اخوان‌المسلمین تروریستی است و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.

در همین ارتباط یک منبع یمنی اعلام کرد، دهها نفر از سران و فعالان حزب اصلاح ریاض را ترک کرده و به ترکیه رفته‌اند.

وبگاه «الخبر الیمنی» اعلام کرد، سران حزب اصلاح از آغاز جنگ یمن در مارش ۲۰۱۵ تا کنون حدود ۳۹۹۲ واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند و بیشتر این واحدهای مسکونی در استانبول با وجود قیمت بالای مسکن در این شهر است.

در همین زمینه، برخی رسانه‌های یمنی اعلام کردند، ائتلاف سعودی پس از تروریستی خواندن اخوان‌المسلمین در تلاش است با سناریویی حزب «الاصلاح» در یمن را که شاخه اخوان در این کشور است، پس از همکاری دوجانبه در جنگ، اکنون کنار بزند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول