اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

سقف پل تاریخی خاتون کرج ریزش کرد/ گنجینه‌هایی که در اثر بی تدبیری نابود می‌شوند!

بخشی از سقف پل تاریخی خاتون کرج که متعلق به دوره صفوی است عصر امروز در پی بارش باران فرو ریخت.

سقف پل تاریخی خاتون کرج ریزش کرد/ گنجینه‌هایی که در اثر بی تدبیری نابود می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، استان البرز از نظر بهره‌مندی از میراث ماندگار فرهنگی جزو غنی ترین استان های کشور است اما به دلیل نداشتن برنامه جامعی برای استفاده از این ظرفیت ها هر روز شاید تخریب یک گوشه از این گنجینه های بی نظیر هستیم و دستگاه گردشگری استان در طول سال های متمادی کارنامه خوبی در استفاده از این ظرفیت ها در راستای توسعه گردشگری این استان نوپا نداشته است.

اگر این گنجینه‌های فرهنگی در استان‌های دیگری بود چنان چرخه گردشگری و استفاده بهینه از این آثار ماندگار را فراهم می کردند کهبخشی از نیازهای اقتصادی استان هم به راحتی از همین مسیر رفع می‌شد اما در سایه کم توجهی دولت به استان البرز و البته نبود تدبیر مناسب در مدیران ارشد استانی هر روز باید شاهد اخبار ناگواری از آسیب دیدن به بناهای تاریخی استان باشیم.

در تازه ترین این اتفاقات عصر امروز بخشی از سقف پل تاریخی خاتون کرج  ریزش کرد. این پل تاریخی کرج متعلق به دوره صفوی بوده که با توجه به کاوش های باستانی شناسی، زیربنا و « پی»  آن به دوران سلجوقی بر می‌گردد.پل خاتون در فهرست میراث ملی کشور نیز به ثبت رسیده است و ادعا می‌شود که در سال‌های گذشته مورد مرمت اصولی قرار گرفته است.

 

فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی البرز، عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، در رابطه با تخریب پل خاتون کرج، گفت: در دهه 80 سه فاز مرمتی بر روی این بنای تاریخی انجام شده، همچنین در دهه 90 نیز یک فاز مرمتی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: به طور کلی استحکام پل‌های تاریخی کشور از جمله پل خاتون کرج با قدمت 400 سال  گذشته بر اثر وقوع زلزله‌ و سیلاب و اتفاقات طبیعی کم شده و این عوامل در ریزش سقف آن بی تاثیر نبوده است. 

محمدی افزود: طی سال‌های گذشته خودروها از روی این پل تردد داشتند و همین موضوع بعث خستگی مفرط بنای پل شده است. 

 

محمدی اظهار داشت: خوشبختانه این ریزش در وسط سقف پل خاتون رخ داده و طاق‌های کناری آن  استحکام لازم را دارد و  درسال‌های گذشته مرکزسقف بنا می بایست با مصالح سبک مرمت می شد تا دچار ریزش نشود. البته موضوع آسیب شناسی فنی در دستور کار قرار گرفته و پل به زودی مرمت می‌شود.

گفتنی است سال گذشته نیز سقف مسجد تاریخی روستای نجم آباد در فصل بارش‌ها فرو ریخت و برخی بناهای دیگر مانند خاک شهرستانک و کاخ شمس هم دچار آسیب جدی شده اند و نیاز به مرمت دارند.

انتهای پیام/ب

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول