اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

میرزا کوچک مبارزه علیه استبداد و استعمار را با مشارکت مردم معنا بخشید

استاندار گیلان با بیان اینکه شهید میرزاکوچک جنگلی، توانست ایده استقلال‌طلبی و مبارزه علیه استبداد و استعمار را به‌خوبی با مشارکت حداکثری مردم، معنا ببخشد، گفت: این نهضت به‌عنوان حرکتی ارزشمند در ایجاد مردم‌سالاری دینی، الهام‌بخش همه ملت‌های آزادی‌خواه است.

میرزا کوچک مبارزه علیه استبداد و استعمار را با مشارکت مردم معنا بخشید

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در حاشیه آیین رونمایی از سکه‌های طراحی‌شده منقش به تصویر میرزا کوچک به مناسبت آغاز یک صدمین سالگرد جنبش جنگل که در استانداری گیلان برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جنبش جنگل، جنبشی مردمی و برگرفته از ایدئولوژی توحیدی بود که با بهره‌گیری از اندیشه دفاع از کیان ملت، میهن و سرزمین شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شهید میرزاکوچک جنگلی، رهبر و طلایه‌دار این نهضت توانست ایده استقلال‌طلبی و مبارزه علیه استبداد و استعمار را به‌خوبی با مشارکت حداکثری مردم، معنا ببخشد، گفت: این نهضت به‌عنوان حرکتی ارزشمند در ایجاد مردم‌سالاری دینی، الهام‌بخش همه ملت‌های آزادی‌خواه به‌ویژه جوامع مسلمان علی‌الخصوص ایران است.

نماینده عالی دولت در گیلان نهضت جنگل را به‌عنوان یک مؤلفه اثرگذار در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز این نهضت را مینیاتوری از نظام اسلامی و مردم‌سالاری دینی تعبیر کردند.

به گفته استاندار گیلان، اسناد تاریخی به‌عنوان راهی در پاسداشت، صیانت و حفاظت از واقعیت‌های یک ملت و استفاده از ابزارهای فرهنگی همچون ضرب سکه و طرح‌های نمادین در انتقال فرهنگ استقلال‌طلبی، عزتمندی و دفاع از میهن در هر دوره‌ای خصوصاً برای نسل جوان امروزی، بسیار مفید و راهگشاست.

وی همچنین از مردم عزیز، فرهیختگان و کسانی که هنوز اسناد تاریخی مربوط به جنبش‌ جنگل و یا هر دوره تاریخی دیگری را در دست دارند، خواست برای نگهداری شایسته و حفاظت و صیانت بهتر از این اسناد با نام خود به‌صورت امانت تحویل مرکز اسناد و کتابخانه ملی دهند تا زمینه‌ساز انتقال فرهنگ ایستادگی، مقاومت و استعمار و استبداد ستیزی به نسل آینده باشند.

زارع در این مراسم از چندین سند تاریخی به نمایش گذاشته‌شده مربوط به جنبش جنگل، بازدید و در کارت یادمان به مناسبت آغاز یک صدمین سالگرد این جنبش نیز، دست‌نوشته‌ای به رشته تحریر درآورد.

به گزارش فارس، در این مراسم دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز به‌صورت ارتباط تصویری، در سخنانی؛ آغاز یک صدمین سالگرد جنبش جنگل را پاسداشت و میرزاکوچک را در زمره رهبران قیام ملی علیه استبداد و استعمار در تاریخ ایران عنوان کرد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول