اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

این بیماری جان بسیاری را در جهان می‌گیرد!

ایدز، بیماری است که توسط ویروس HIV ایجاد شده و سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونتها نخواهد بود؛ قابل درمان نیست و هر روزه جان بسیاری را در دنیا گرفته و می گیرد، اما قابل پیشگیری و کنترل است.

این بیماری جان بسیاری را در جهان می‌گیرد!

گروه سلامت خبرگزاری فارس: از سال ۱۹۸۸، اول دسامبر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

ایدز چیست؟

ایدز، بیماری است که توسط ویروس HIV ایجاد می‌شود و پیشرفته ترین مرحله HIV است.

ویروس ایدز همان ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان است که بیماری ایدز را به وجود می آورد. ویروس ایدز عضو گروهی از ویروسها به نام «رترویروسها »است که سلولهای انسان را آلوده کرده و انرژی و مواد غذایی این سلولها را صرف رشد و تولیدمثل خود می‌کند.

ایدز بیماری است که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونتها نخواهد بود. وقتی فردی با ویروس ایدز آلوده می‌شود و ویروس وارد بدن او می‌گردد، ابتدا ویروس در سلول‌های سفید خون او زندگی و تکثیر پیدا میکند.

این سلول‌های سفید سلول‌های ایمنی هستند که بطور طبیعی ما را در مقابل بیماریها محافظت می‌کنند. ویروس در حین رشد خود در بدن سبب از بین رفتن سلول‌هامی‌شود.

از این راهها منتقل نمی‌شود:

تماس پوست با پوست ، بغل کردن، دست دادن، یا بوسیدن، هوا یا آب، به اشتراک گذاشتن غذا و یا نوشیدنی، از جمله نوشیدن آب چشمه،‌ بزاق، اشک و عرق ؛مگر اینکه با خون فرد مبتلا به HIVمخلوط باشد؛ همچنین به اشتراک گذاشتن توالت، حوله، و یا ملافه‌ها نیز باعث انتقال نیست.

تب، لرز، تورم غده لنفاوی، درد کلی، گلو درد،سر درد،حالت تهوع و ناراحتی معده از جمله نشانه‌های ایدز است

 فاصله زمانی ورود ویروس تا بروز علایم بیماری ایدز چقدر است؟

در برخی افراد علایم ایدز که همانا کاهش تعداد سلولهای T و عفونت‌های فرصت طلب است، خیلی زود بعد از اولین آلودگی با ویروس اتفاق می‌افتد. اما اغلب افراد به مدت ۱۲-۱۰ سال و تعداد کمی حتی مدت‌های طولانی تری بدون علامت باقی می‌مانند؛ البته باید توجه کنیم همانند بیشتر بیماری‌های دیگر رسیدگی‌های به موقع پزشکی می‌تواند عمر شخص را طولانی تر سازد.

علائم اولیه HIV؛ تب، لرز، تورم غده لنفاوی، درد کلی، گلو درد،سر درد،حالت تهوع و ناراحتی معده از جمله نشانه‌های این بیماری است

اپیدمی جهانی ایدز

اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالش‌ها را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر ازحقوق بشر تشکیل می‌دهد که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می‌کند و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می‌گذارد.

ایدز تا به حال جان میلیون‌ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون‌ها انسان به ویروس «HIV» آلوده می‌شوند؛ضمن اینکه تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

ویروس ایدز چگونه منتقل می‌شود؟
فرد آلوده به ویروس ایدز ویروس را در مایعات خاص بدنش از جمله خون، شیر و ... حمل می‌کند. انتقال ویروس فقط در صورتی میسر است که این چنین مایعات آلوده به ویروس ایدز وارد جریان خون فرد دیگری بشوند.

معمولاً انتقال ویروس ایدز از یکی از این راهها اتفاق می افتد:

1- تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز

2- استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده به ویروس ایدز

3- انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان، یا شیردهی

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده است که ویروس ایدز در یک سرنگ آلوده می‌تواند حتی بیشتر از یک ماه زنده بماند و معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از ایدز هرگز نباید سرنگ، آب و وسایل تهیه مواد مخدر را بطور اشتراکی مصرف کنند یا اینکه بیشتر از یک بار مصرف کنند.

این شامل سوزنها و سرنگهایی می‌شود که برای تزریق مواد مخدر و حتی داروهایی مثل استروئیدها به کار میرود. سایر انواع سوزن و سرنگ مثل آنهایی که برای سوراخ کردن گوش و خالکوبی یا تاتو کردن به کار می‌رود نیز می‌تواند سبب انتقال ایدز شود.

هر زنی که باردار است یا قصد بارداری دارد و به هر دلیل مشکوک است که احتمال آلودگی با ویروس برای وی وجود دارد، لازم است قبل از بارداری آزمایش و مشاوره مربوط به ایدز را دریافت کند

 

اگر آزمایش ایدز خانم بارداری مثبت باشد، باید داروهای لازم برای پیشگیری از انتقال ایدز به فرزندش را دریافت کرده و از شیر دادن وی خودداری کند.

تشخیص آلودگی به ویروس ایدز
بلافاصله بعد از آلوده شدن، برخی افراد ممکن است علائمی گذرا شبیه یک سرماخوردگی ساده داشته باشند؛ حتی ممکن است آلوده شده باشند، اما کاملاً احساس سلامت کنند.

تنها راهی که شخص می‌تواند از وضعیت خود مطمئن شود انجام آزمایش برای کشف آنتی بادی‌های ضد ویروس ایدز؛ یعنی همان پروتئین‌هایی که در بدن برای مبارزه برعلیه ویروس ایدز تولید می‌شوند، است.

این آزمایش بر روی نمونه خون فرد مشکوک انجام می‌شود. اگر در خون شخص آنتی بادیهای ضدویروس ایدز موجود باشد، معنای آن این است که به ویروس ایدز آلوده شده است.

 در چه مواردی باید آزمایش ایدز انجام شود؟
اگر شخص به هر دلیل احتمال می‌دهد که به ویروس ایدز آلوده شده باشد باید هرچه سریعتر مورد آزمایش قرار گیرد؛ زیرا حتی در اولین مراحل بیماری باید گام‌های سازمان یافته‌ای برای حفظ درازمدت سلامتی فرد برداشته شود.

بیمار باید به طور منظم به یک متخصص بیماریهای عفونی مراجعه کند تا در وقت مقتضی قبل از بدحال شدن بیمار، درمان ضد ویروس ایدز شروع شود.

این روش رسیدگی فعالانه در بیماران ایدز سبب میشود بیمار سال‌های بیشتری زندگی سالم داشته باشد.

این بیماری را در هر طبقه، جنسیت ،نژاد، شغل و گروه اجتماعی می‌توان یافت و افراد مبتلا قیافه خاصی ندارند. بر خلاف بسیاری از عوامل عفونی ،راههای انتقال محدودی دارد.

رکسانا منصور قناعی استاد بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «بیماری ایدز»، اظهار داشت:ایدز یک بیماری مزمن اما قابل پیشگیری و کنترل است.

این استاد عفونی کودکان خاطرنشان کرد:ابتلا در کودکان در کل دنیا و ایران بیشتر از طریقه انتقال از مادر به کودک است و بیشترین موارددر دوره حاملگی و بعد از آن از طریق شیر دادن مادر به کودک اتفاق می‌افتاد.وی ادامه داد: در جهان ۳۸ میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند که از این تعداد یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنها کودکان هستند، اما در ایران ۵۴۰ نفر از کودکان زیر ۱۵ سال مبتلا به  ایدز شناخته شده هستند؛ البته این به معنای این نیست که تمام مبتلایان همین تعداد افراد هستند بلکه آنهایی را که شناختیم و تحت مراقبت قرار دادیم این تعداد هستند.

منصور قناعی با اشاره به اقدامات خوبی که در پیشگیری از ایدز در ایران صورت گرفته است، گفت: یکی از مواردی که در این خصوص خیلی کمک شده این است که شیر جایگزین به طور رایگان برای این مادران در اختیار آنها قرار می‌گیرد؛یعنی یکی از روش‌های انتقال در کشور ما حذف شده؛ چون بسیاری از کشورها نمی ‌توانند این شیر را تهیه کنند؛‌در نتیجه مجبور به استفاده از شیر مادر هستند که خود این، باعث انتقال می‌شود.

وی انتقال از طریق سوزن آلوده، تماس جنسی، انتقال از طریق مادر به کودک و  انتقال از خون و فرآورده‌های خونی را عومال انتقال ایدز برشمرد و گفت:‌ اما خبر خوب اینکه انتقال از طریق خون و فراورده‌های آن در سال جاری در کشورمان اصلا گزارش نشده است.

این استاد عفونی کودکان بیان داشت: همچنین انتقال از مادر به کودک نیز حدود یک و نیم درصد موارد شناخته شده را تشکیل می‌دهد،‌اما نکته نگران کننده این است که انتقال از طریق سوزن که قبلا شایع ترین روش بوده کاهش پیدا کرده اما انتقال از طریق روابط جنسی مقداری بیشتر شده است.آسیب و بد بودن این انتقال این است که زنان از همسران آلوده گرفتار می‌شوند و وقتی زنی در سن باروری گرفتار شود، انتقال به نوزاد وجود دارد.

منصور قناعی اضافه کرد:به هرحال اکنون از تمامی زنان باردار تست HIV  گرفته می شود؛ این نکته بسیار مهمی است؛ بخاطر اینکه اگر مادر در طول حاملگی کنترل شود، در این صورت انتقال بیماری به کودک و جود ندارد و با این تشخیص زودرس مادران حامله و درمان آن،  می‌توانیم انتقال بیماری از مادر به کودک را به زیر یک درصد کاهش دهیم که خبر بسیار خوبی است.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم بیماری ایدز را در کودکان کنترل کنیم که بیشترین را ه انتقال در کشور در کودکان زیر 15 سال همان انتقال از مادر به کودک است، این است که باعث شویم اولا مادران مبتلا نشوند و پیشگیری را از انتقال بیماری از مرد به همسرش و یا به مادر حامله داشته باشیم.

این استاد عفونی کودکان ادامه داد: همچنین مادر مبتلا را درمان کنیم و جلوی انتقال از مادر به جنین را بگیریم و دیگر اینکه نوزادی که به دنیا آمد، پیشگیری را برای او سریع شروع کنیم و احتمال اینکه بیماری در کودک ایجاد شود را از بین ببریم؛ البته اگر مبتلا شده چاره این است که تحت درمان مناسب قرار گیرد تا از بروز عوارض آن جلوگیری کنیم.

منصور قناعی ابراز داشت:‌می‌دانیم که چون کودک از مادر مبتلا می‌شود این ابتلا از بدو تولد روی رشد سیستم عصبی مرکزی، رشد سر، رشد و نمو کودک بسیار اثر می‌گذارد؛ بنابر این اگر درمان را خیلی سریع شروع نکنیم می‌تواند ضایعات غیر قابل جبران برای کودک داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌پیام خیلی مهم این است که آموزش روش‌های انتقال را افزایش دهیم و جلوی انتقال در زنان در سن بارداری را گرفته و از این طریق جلوی ابتلا نوزادان و کودکان را بگیریم و اگر کودکی مبتلا شد، سریع تشخیص داده و درمان را  آغاز کنیم.

این استاد عفونی کودکان با بیان اینکه در ایران 60 هزار و 400 نفر بزرگسال مبتلا به ایدز هستند،گفت: تعدادی از آنها فوت کرده و تعدادی زنده هستند و 541 کودک مبتلا نیز داریم.

منصور قناعی متذکر شد:‌انتقال از دهان و بوسیدن امکان ندارد؛ مگر خون در این ترشحات باشد؛ اما بزاق، اشک و بوسیدن بیماری را انتقال نمی‌دهد و چیزی که انتقال می‌دهد ترشحات زایمانی، ترشحات اندام‌های تناسلی، خون ، روابط جنسی و سوزن آلوده است.

وی بیان داشت:‌بیماری ایدز بیماری کنترل شده است و داورهای آن حتی در دوران تحریم نیز بوده و با کمبود روبرو نشدیم و درمان رایگان است؛ البته باید درمان مناسب انجام شود یعنی تعداد داروها مناسب باشد؛ چون یک نوع دارو نیست و مدت مصرف باید مناسب باشد.

این استاد عفونی کودکان  افزود:‌ به هرحال چون قابل درمان نیست و فقط قابل کنترل است و بیشترین مبتلایان را مردان تشکیل می‌دهد و مردان نیز می‌توانند همسر و فرزندان خود را مبتلا کنند؛ پس بیماری قابل نگرانی است اما آمار آن با بیماری های دیگری مثلا دیابت قابل مقایسه نیست، اما همین تعداد مبتلایان را هم باید بتوانیم پیشگیری و درمان کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول