اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

اشتغال‌زایی یک گروه جهادی برای ۷۰ نفر/ لباس‌های گرمی را که لازم ندارید بیاورید

کارهای گروه جهادی سوختگان تهران مثل اسمش، جالب است. یکی از کارهای این گروه این است که با شیوع کرونا با همکاری کسبه محله نظام‌آباد، فضای کسب و کار برای جوانان فراهم کرده و ۷۰ نفر را از بیکاری در آورده است.

اشتغال‌زایی یک گروه جهادی برای ۷۰ نفر/ لباس‌های گرمی را که لازم ندارید بیاورید

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: هیأت‌ها و مساجد مختلف کشور مدت‌هاست بعد از زلزله کرمانشاه و سیل گلستان و لرستان، خدمات اجتماعی و فعالیت‌های خیرخواهانه و کمک‌رسانی خود را در قالب گروه‌های جهادی متمرکز کرده‌اند. از جمله آنها مسجد حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در منطقه نظام آباد در شرق تهران است. این مسجد، دارای هیأت و گروه جهادی است که نامگذاری آن هم برای خود جالب است. تعدادی از جوانان این مسجد در حادثه آتش سوزی مسجد ارک تهران به شهادت رسیدند و تنها شهید با ۱۰۰ درصد سوختگی مسجد یعنی شهید محسن نظری نیز از این مسجد بود. برای همین نام این گروه جهادی به یاد آنها، «سوختگان» نام‌گذاری شده است.

فصل جدید خدمت‌رسانی با شروع کرونا

هیأت و گروه جهادی سوختگان در زمان زلزله کرمانشاه و سیل استان‌های گلستان، لرستان و فارس، خدمات جهادی بسیاری را انجام داد، اما شیوع ویروس کرونا فرآیند جدیدی از خدمت‌رسانی را پیش پای آنها گذاشت. یعقوب کریمی مسئول گروه جهادی سوختگان در این خصوص می‌گوید: «بعد از شیوع ویروس کرونا از همان اسفندماه، تولید ماسک را آغاز کردیم. با کمک نیروهای جهادی و نمازگزاران مسجد تنها ظرف دو ماه فروردین و اردیبهشت، یک میلیون و ۴۰۰ هزار ماسک تولید کردیم و بیش از ۲۰۰۰ بسته ارزاق و سبد کالا برای نیازمندان تهیه و توزیع شد. این ماسک‌ها هم میان نیازمندان توزیع می‌شد و هم در سطح بیمارستان‌های تهران. بسته‌های ارزاق را میان مردم نیازمند مناطق ۱۵ و ۱۷ تهران و همچنین حاشیه شهر مانند شهریار و اسلامشهر و ...توزیع کردیم.

ضدعفونی اماکن و سطوح عمومی، جزو برنامه‌های اولیه گروه‌های جهادی در مواجهه با کرونا بود. البته بعد از مدتی با اعلام وزارت بهداشت این اقدامات تعطیل شد، اما گروه جهادی سوختگان ظرف یک ماه و نیم، بسیاری از سطوح عمومی منطقه شرق تهران را ضدعفونی کردند.

اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر در ایام کرونایی

کار خوب و متفاوت این گروه جهادی در ایام کرونایی، تلاش برای مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی افراد بود. کریمی می‌گوید: «با شروع بیماری کرونا بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکل شدند، اما ما تلاش کردیم با همکاری کسبه محل که الحمدلله در اطراف مسجد، فضای خوب کسب و کار شامل نانوایی، ابزارفروشی، بقالی، آرایشگاه، قنادی و ... وجود دارد، برای جوانان اشتغال‌زایی کنیم. در محله ما برنامه‌ای مسجدمحور ایجاد شده است؛ به طوری که اگر مردم نزاع و اختلافی داشته باشند، امام جماعت را برای ریش سفیدی و حل آن انتخاب می‌کنند و از سوی دیگر اگر کسبه، نیازمند کارگری باشند به مسجد اطلاع می‌دهند تا از این طریق نیازشان برطرف شود. در زمان موج دوم شیوع ویروس کرونا، توانستیم برای ۷۰ نفر زمینه مهارت آموزی و اشتغال را فراهم کنیم که الحمدلله همگی مشغول کار هستند.»

برگزاری مراسم عقد در مسجد

مسجد از گذشته‌ها و صدر اسلام زمان اجرای بسیاری از برنامه‌های اجتماعی مردم بوده است. حل اختلافات، برگزاری جلسات و حتی برپایی مجالس عقد و عروسی در مساجد انجام می‌شد. مسجد حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) توانسته است در منطقه نظام‌آباد این کارکردها را دوباره احیا کند. کریمی می‌گوید: «قبل از شیوع ویروس کرونا در حدود یک سال، ‌هشت مراسم عقد در مسجد برگزار کردیم.»

اهدای لباس گرم به نیازمندان با کمک مردم

موج سوم شیوع ویروس کرونا همزمان با برودت هوا بود که علاوه بر بیماری، مشکلات بسیاری را نیز برای نیازمندان ایجاد کرده بود. گروه جهادی سوختگان از شهریورماه برای تهیه لباس گرم نیازمندان، فراخوان داد. کریمی می‌گوید: «برای تهیه لباس گرم نیازمندان، خشکشویی و لباسشویی در مسجد فراهم کردیم و به مردم فراخوان دادیم، لباس‌های گرمی که به برایشان کوچک شده یا استفاده نمی‌کنند به ما دهند. ما این لباس‌ها را با کمک زنان مسجد ابتدا شست‌وشو و مرمت می‌کنیم و سپس برای اهدا به خانواده‌های نیازمند ارسال می‌کنیم. برای ارسال این لباس‌ها نیز برنامه دقیق داریم و با شناسایی صورت گرفته از قبل، می‌دانیم که هر خانواده دارای چه تعداد نفر است و هر کدام چه سایز لباسی مورد نیازشان است. لباس‌ها را در بسته‌هایی مرتب و بدون هیچ مشکلی براساس سایز افراد، برای آنها ارسال می‌کردیم. همچنین در این بسته‌ها عروسک و یا اقلام مورد نیاز کودکان را هم قرار می‌دادیم.»

لباس‌های گرمی را که نیاز ندارید به این مسجد اهدا کنید

برنامه اهدای لباس گرم از سوی گروه جهادی سوختگان در چند شهر اجرایی شده است. به طور مثال تنها ۵۰۰ دست لباس گرم به بشاگرد ارسال کردند. آن‌ها برای خانواده‌های نیازمند مناطق محروم تهران و حاشیه آن نیز لباس‌های گرم توزیع کردند و این برنامه‌شان همچنان ادامه دارد. کریمی می‌گوید: «اجرای طرح‌های خدمت‌رسانی با مشارکت نهادهای مختلفی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری تهران و اداره کل اوقاف استان تهران انجام شده است که جا دارد از مسؤولان آن‌ها تشکر کنم. هم اکنون نیز در حال جمع‌آوری لباس‌های گرم برای ارسال به مناطق مردم محروم هستیم و اعلام فراخوان می‌کنیم که افراد با مراجعه به مسجد ما، لباس‌های گرمی را که نیاز ندارند به ما دهند تا به دست نیازمندان در مناطق محروم برسانیم.»

تولید روزانه ۳۰۰ بطری آبمیوه طبیعی

یکی دیگر از کارهای این گروه جهادی در مرحله سوم شیوع کرونا، تهیه آبمیوه طبیعی برای بیمارستان‌های تهران است. روزانه با همکاری ۶ نفر از جهادگران، آب سیب، هویج و پرتقال تهیه می‌کند و این آبمیوه‌ها را در سطح ۳ بیمارستان بوعلی، بقیةالله و امام حسین (ع) توزیع می‌کنند. کریمی می‌گوید: «با تلاش جهادگران روزانه ۳۰۰ بطری آب میوه‌های طبیعی تهیه می‌کنیم و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم در سایر بیمارستان‌ها نیز این آبمیوه را توزیع کنیم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول