اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

چند قدم تا ثبت جهانی «هگمتانه» و «منظر تاریخی همدان»؟!

موضوع ثبت جهانی تپه هگمتانه و محدوده آن که به ۱۰۰ هکتار می‌رسد، یک ظرفیت غیر قابل انکار برای معرفی همدان در عرصه جهانی است، اتفاقی که همت همگانی را می‌طلبد اما هنوز راه به جایی نبرده است.

چند قدم تا ثبت جهانی «هگمتانه» و «منظر تاریخی همدان»؟!

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار قدیمی مفهوم تازه‌ای به نام «منظر تاریخی» است که برای نخستین بار میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی آن به نام همدان است، کاندیدایی که در کشور رقیب ندارد و برای یونسکو موضوعی جذاب محسوب می‌شود.

اما زیر آسمان شهر آنگونه که انتظار می‌رود از همراهی خبری نیست و این را می‌توان از مصوبات صادر شده شورای شهر برای ساخت و سازهای احتمالی در بافت تاریخی همدان به خوبی دریافت.

به این دلیل بارها مسئولان کشوری به همدان سفر کردند اما در هیچ یک از بازدیدها خبری از خبرنگاران نبود، حالا هم در جدیدترین اتفاق در روزهای اخیر، شنیده ها حاکی از آن است که معاون میراث فرهنگی وزارتخانه برای بررسی شرایط موجود و پیگیری روند کار در پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی بار دیگر راهی همدان شده است.

در این سفر که در روزهای اخیر رقم خورده است باز هم در غیبت رسانه‌ای‌ها اتفاق افتاد گویا دیداری بین طالبیان و مسئولان استانی نیز انجام شده است.

پرونده پیگیری ثبت جهانی منظر تاریخی همدان در حالی پیش می‌رود که به نظر می‌رسد بیشتر امور مربوط به آن  توسط میراث فرهنگی استان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود؛ این در حالی است که باور کارشناسان و برنامه‌ریزان این حوزه بر آن است که به سرانجام رسیدن ثبت جهانی همدان همت همگانی مدیران و مشارکت مردمی را می‌طلبد.

بافت تاریخی، سرمایه ارزشمند برجای مانده از گذشته جوامع و ملت‌ها برای آیندگان است که صیانت و جلوگیری از تعدی به عرصه‌ و حریم‌ آن، نیازمند یکپارچه‌سازی اقدامات و ضوابط فنی و حقوقی حاکم بر بناهای تاریخی است.

در آخرین نشست  استاندار همدان با فعالان گردشگری نیز، وی با بیان اینکه کارهای مقدماتی برای ثبت جهانی چند اثر مهم این استان انجام شده است تاکید کرده بود: تا عید نوروز پرونده ثبت جهانی تپه هگمتانه بسته می‌شود.

سید سعید شاهرخی عنوان کرده بود: عنوان «همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران» یک برند جهانی برای همدان است، از این عنوان در جهت توسعه و تقویت صنعت گردشگری استفاده شود.

پیش از این، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نهایی شدن و ارسال پرونده ثبت جهانی هگمتانه خبر داده بود  و تأکید  داشت، بافت تاریخی میدان همدان باید دست نخورده بماند در غیر این صورت مسئولان همدان موظف به برخورد با تخلفات احتمالی و گزارش آن به وزارت میراث فرهنگی هستند.

طالبیان در بازدیدهای قبل خود از همدان به صراحت عنوان کرده بود ؛ مسئولان همدان باید موضوع ثبت جهانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و اگر دستگاهی ما را کمک نکند، عقب خواهیم افتاد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرده بود تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده را آماده و به سازمان یونسکو ارسال کنیم. اطلاعات ما در این زمینه باید کامل و مرتب شود.

میراث فرهنگی شامل آثار باقی مانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ است که با شناسایی و حفظ آن، زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی میسر می شود و از این طریق زمینه های عبرت برای انسان فراهم می شود.

میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی، بیان‌کننده پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ و جاذبه های طبیعی هر کشوری است که شکل‌گیری و به وجود آمدن آن در طی سال های سالیان متمادی صورت گرفته است؛ نیروها و عواملی که پدیدآورنده این گونه آثار طبیعی و انسانی هستند، در طول زمان و در شرایط مکانی خاص خود عملکردهای متفاوتی داشته‌اند و آنچه که ما امروزه شاهد آن هستیم و تحت عنوان میراث طبیعی و فرهنگی از آن نام می بریم، در بعد طبیعی آن حاصل تاثیر عوامل طبیعی بر یکدیگر و دخل و تصرف عوامل انسانی بر آنهاست که چشم‌اندازهای متنوعی را به وجود آورده و به لحاظ داشتن ویژگی های خاص خود از دیگر پدیده‌های طبیعی متمایز است.

حفاظت از بناهای طبیعی به قدری حایز اهمیت است که یونسکو از این گونه آثار تحت عنوان میراث طبیعی نام برده و تمام کشورهای جهان را بر آن داشته که در حفظ و حراست از آنها بکوشند، زیرا این پدیده‌های طبیعی فقط متعلق به یک کشور خاص نیست بلکه متعلق به کره خاکی است و کره خاکی نیز زیستگاه تمام مردم جهان است و در صورتی که به محیط زیست آسیبی وارد شود، بازتاب‌های این آسیب را تمام انسان‌ها احساس خواهند کرد.

به هر حال عرصه هسته اصلی شهر  که شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی شهر است که در قالب کانسرت «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی آماده‌سازی می‌شود و اگر در این پروسه همت همگانی مدیران شهری و پای کار بودن مردم حرف اول را نزند نمی‌تواند به خروجی دلخوش بود.

ظاهر امر بیانگر آن است که در این روند متولیان امور  به دنبال ثبت تاریخ شهر همدان هستند، شهری که از هگمتانه آغاز شده و دوران مختلف تاریخی را طی کرده و امروز میراث دار آثاری از هر دوره هستیم و این تور دورانها و ویژگی‌های منحصر به فرد آن مفهومی است که می‌تواند برای یونسکو جذابیت داشته باشد.

انتهای پیام/ 3140/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول