اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نجفی: برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی با آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی به امت اسلامی خیانت کردند

نماینده ایران در نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی با اشاره به ترور شهید فخری زاده عنوان کرد: تعداد کمی از اعضای این سازمان با آشکارسازی روابط سری خود با رژیم صهیونیستی به امت اسلامی خیانت کردند و این ترور هم ممکن است با خیانت این کشورها مرتبط باشد.

نجفی: برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی با آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی به امت اسلامی خیانت کردند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، چهل و هفتمین نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار «متحد در مقابل تروریسم برای صلح و توسعه»، با حضور ۵۱ هیأت نمایندگی از کشورهای عضو در تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۹۹ در نیامی پایتخت کشور نیجر گشایش یافت.

«رضا نجفی» مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی در این نشست حضور یافت، با ایراد سخنرانی مواضع کشورمان را در خصوص مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و موارد مندرج در دستورکار نشست تبیین کرد.

نجفی در سخنان خود با قدردانی و حمایت از موضع واحد امت اسلامی در محکومیت توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) که با اهانت نشریه فرانسوی موجب جریحه دار شدن احساسات مسلمانان جهان شد، اظهار داشت: مسلمانان قربانیان اصلی فرقه نفرت (وهابیون) هستند. نفرتی که قدرت‌های استعماری آن را بنا نهادند و از سوی مزدوران آنها منتشر شد. توهین به مسلمانان و مقدسات آنها می‌بایست به عنوان جنایت‌های زشت افراط گرایان که با فرصت طلبی و سوءاستفاده از آزادی بیان آشکار کردند، مورد نظر قرار گیرد.
وی با تأکید بر حمایت از مردم فلسطین در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان بنیادی‌ترین مسئله جهان اسلام، جامعه بین‌الملل را متعهد به افزایش تلاش‌ها برای احقاق حقوق مسلم فلسطینی‌ها شامل حق بازگشت آوارگان و تأسیس یک کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطین اشغالی به پایتختی قدس شریف خواند. 

*هرگونه تعامل با رژیم جعلی و غیرقانونی صهیونیستی خیانت به مسلمانان و ناقض اصول بنیادین سازمان همکاری اسلامی است

نجفی با ابراز نگرانی جدی نسبت به تصمیم برخی کشورهای عضو در عادی سازی و برقراری روابط با رژیم صهیونیستی گفت: هرگونه تعامل با رژیم جعلی و غیرقانونی صهیونیستی که حیات آن آکنده از ۶۰ سال جنایت، کشتار، شکنجه و آوارگی هزاران فلسطینی است، خیانت به مسلمانان و ناقض اصول بنیادین سازمان همکاری اسلامی تلقی می‌شود و ضربه جدی بر وحدت و اتحاد کشورهای عضو سازمان و امت اسلامی وارد می‌کند.

نماینده کشورمان با محکومیت اقدامات یکجانبه آمریکا شامل تروریسم اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه به عنوان ابزار سیاست خارجی این کشور که در شرایط دشوار حاضر به ویژه در وضعیت شیوع بیماری کرونا که هرگونه دسترسی ملت‌ها به نیازمندی‌های پزشکی را محدود کرده و امر مقابله با این بیماری همه گیر را با مضیقه مواجه کرده است، اظهار داشت: ما به طور جدی نگران تداوم اینگونه اعمال و اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا هستیم که در صدر آن نقض تعهدات این کشور در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار دارد. این اقدامات می‌تواند منجر به پیامدهای ناگوار برای صلح و امنیت بین‌المللی و توسعه در سطح جهان شود.

*دنیا اکنون نظاره‌گر است که آیا رهبران جدید آمریکا روش مخرب، ضد قانونی و قلدرمابانه رژیم در حال رفتن را کنار خواهند گذاشت

نجفی افزود: دنیا اکنون نظاره‌گر است که آیا رهبران جدید آمریکا روش مخرب، ضد قانونی و قلدرمابانه رژیم در حال رفتن را کنار خواهند گذاشت و چند جانبه گرایی، همکاری و احترام به قانون را برخواهند گزید یا خیر.

وی ادامه داد: فارغ از هرگونه تغییر در رویکرد دولت آمریکا، کشورهای اسلامی باید به طور جمعی مصمم به حفظ وحدت خود به منظور حل و فصل مشکلات باشند. وابستگی به بیگانگان امنیت را برای آن دسته از کشورهایی که سرنوشت خود را به تکیه بر آنان گره زده‌اند به ارمغان نخواهد آورد و موجب ناامیدی و سرگشتگی آنها خواهد شد. ما همگان را به در پیش گرفتن گفت‌وگو به عنوان تنها راه سازنده و پر حاصل برای رفع اختلافات فرا می‌خوانیم.

* ایران همواره مبتکر و مدافع صلح و امنیت در خلیج فارس، یمن، سوریه، عراق، لبنان و ... بوده

مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما با هم آینده‌ای بهتر برای منطقه خود رقم خواهیم زد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان همکاری اسلامی معتقد به اصول این سازمان بوده و روابط دوستی و برادری بین کشورهای اسلامی را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده و همواره مبتکر و مدافع صلح و امنیت در خلیج فارس، یمن، سوریه، عراق، لبنان و در قبال دیگر موضوعات منطقه‌ای بوده است.

*ترور شهید فخری زاده 

نجفی در پایان سخنان خود اظهار داشت: تعداد کمی از اعضای سازمان با آشکارسازی روابط سری خود با رژیم صهیونیستی به امت اسلامی خیانت کردند. دیروز هم یکی از دانشمندان ایرانی به وسیله تروریست‌های مزدور اسرائیل ترور شد که ممکن است با خیانت این کشورها مرتبط باشد. ما قویا این اقدام بزدلانه تروریستی را محکوم و یادآوری می‌کنیم که زمان بزن در رو تمام شده است.

به گزارش فارس، شهید محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر روز جمعه هفتم آذر ماه در حمله عناصر تروریست مسلح به خودرو حامل وی به شهادت رسید.

چهل و هفتمین نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت و طی آن ریاست نشست به مدت یک سال به کشور نیجر واگذار خواهد شد. در طی اجلاس وزرای امور خارجه، علاوه بر انجام بحث‌های عمومی و ایراد سخنرانی از سوی رؤسای هیأت‌ها، پیش نویس قطعنامه‌های مندرج در دستورکار نشست مورد تصویب قرار خواهد گرفت. همچنین در این نشست موضوع انتخاب دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی که از اهمیت بالایی برخوردار است، مورد بحث قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول