اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آذربایجان در پاییز لباس زمستان بر تن کرد/ بارش برف نیم‌متری در مراغه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی، از بارش برف 55 سانتی متری در شهرستان مراغه خبر داد.

آذربایجان در پاییز لباس زمستان بر تن کرد/ بارش برف نیم‌متری در مراغه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نخستین برف زمستانی با تمام قوا در حالی از دیروز در آذربایجان شرقی شروع به باریدن کرده که هنوز پاییز زیبایش رخت سفر نبسته و زمستان سفیدش هنوز به مقصد نرسیده است.

در پی این بارش زود هنگام وضعیت جاده های  و راههای استان را بررسی کردیم.

اروجعلی علیزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: در حال حاضر به همت عوامل راهداری، تمام راههای اصلی و فرعی استان باز بوده و در تردد در آنها امکان پذیر است.

وی افزود: در پی بارش اوایل بارش زمستانی و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر ورود سامانه بارشی به کشور و به تبع آن به استان از قبل، نزدیک به 400 دستگاه خودروی سنگین و بیش از یک هزار نفر از عوامل راهداری در سطح راه های استان به منظور خدمات رسانی و بازگشایی مسیرها با بارش برف، مستقر شده بودند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی، با اشاره به اینکه بازگشایی راه ها تا ساعات 5 صبح امروز ادامه داشت، اظهار دشت: خوشبختانه هم اکنون در سایه این تلاش ها تمام راه های آذربایجان شرقی باز بود و فقط در معدودی از راه های روستای تردد به کندی انجام می شود.

 

 

80 روستا در محاصره برف

علیزاده از به سختی صورت گرفتن تردد در راههای روستایی نزدیک به 80 روستا خبر داد و اضافه کرد: این روستاها اکثراً در ارتفاعات می باشند که تلاش می شود تا پایان امروز این راهها نیز مسیرگشایی و سهل شدن تردد در آنها ممکن شود.

این مقام مسئول در حوزه راه و ترابری، این روستاها را مربوط به ارتفاعات شهرستانهای هشترود، چاراویماق، مراغه، بستان آباد، میانه، سراب و هریس عنوان و تاکید کرد: تیغ زنی و مسیرگشایی این جاده های درحال حاضر با تمام توان ادامه دارد.

 ارتفاع بیش از نیم متری در آذربایجان شرقی

وی بیشترین ارتفاع برف نزولی در استان را مربوط به مراغه اعلام کرد و گفت: ارتفاع برف بارشی در کنار جاده های اصلی در این شهرستان 45 سانتیمتر و در مناطق مرتفع 55 سانتیمتر می باشد.

علیزاده از شهروندان خواست تا به منظور تردد در جاده ها که به دلیل بارش ها در حال حاضر لغزنده می باشند با رعایت همه موارد ایمنی انجام دهند و تاکید کرد: رانندگانی که قصد در تردد در جاده های استان را دارند حتما با تجهیزات کامل به سفر خود اقدام کنند ضمنا به دلیل شرایط یاد شده حتما با سرعت مطمئنه که با توجه به وضعیت جاده از سوی راننده انتخاب می شود اقدام به رانندگی کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی در پایان از یخبندان شدن جاده های استان تا ساعاتی دیگر خبر داد و تصریح کرد: به دلیل برودت هوا و بارش برفی، پیش بینی می شود شاهد یخبندانی جاده های استان باشیم که ضرورت رعایت موارد ایمنی و احتیاطی از سوی رانندگان را می طلبد. 

وی پیشنهاد کرد که تا رانندگان قبل از بستن بار سفر در جاده ها وضعیت، ترافیکی و باز بودن جاده ها را از تلفن گویای 141 جویا شوند و همچنین خدای نکرده هر گونه مشکل و حادثه ای را نیز می توانند به همین شماره اعلام کنند تا در کمترین زمان نسبت به رفع موانعه اقدام شود.

 

 

مراغه با 39 میلی متر رکورددار بیشترین بارش برف در آذربایجان شرقی

مدیر روابط عمومی هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: بیشترین میزان بارش در ۲۴ ساعت گذشته در استان با 39 میلیمتر در مراغه ثبت شده است.

افشین ابراهیمی  امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته در تمام شهرهای استان آذربایجان شرقی به غیر از جلفا و خداآفرین بارش برف گزارش شده است، اظهار داشت: مراغه و ملکان با 39 میلی متر، میانه 24.7 میلی متر، بناب 33.4 میلی متر، چاراویماق 28.2 ، بستان آباد 27.6 میلی متر، عجب شیر 24.3 میلی متر و سراب 23 میلی متر  بیشترین بارش را داشتند.

وی افزود: شهرستان های هریس با 9.9 میلی متر، اهر 4.2 میلی متر، ورزقان 2.3، شبستر 4.6 ، مرند 2.4 میلی متر و هوراند چهاردهم و کلیبر 6 دهم میلی متر را شاهد بودند.

ابراهمی گفت: در این مدت در تبریز 6.2 میلی متر بارش برف کزارش شده است.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته  تبریز، بناب، ملکان، مراغه، عجب شیر، آذرشهر و میانه با صفر درجه و سراب و هریس با 4 درجه سانتیگراد زیر صفر به ترتیب گرم ترین و سردترین شهرهای استان گزارش شده است. 

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/60014/ح
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول