اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در مشهد

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد گفت: پرورش شتر مرغ در حال حاضر پر سودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در کشور به‌شمار می‌رود و پرورش شترمرغ به‌عنوان یکی از طرح‌های درآمدزا می‌تواند از طرح‌های موفق برای ایجاد اشتغالزایی در روستاها معرفی شود.

پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، حجت ایمانی مقدم در حاشیه بازدید از واحد پرورش شترمرغ در این شهرستان اظهار کرد: شهرستان مشهد به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی، استعداد و توان بسیار بالایی در تولید و پرورش شترمرغ دارد.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ می‌تواند به‌عنوان صنعتی پررونق و درآمدزا در شهرستان نقش بسزایی در افزایش اشتغالزایی داشته باشد، افزود: این صنعت غیربومی با سوددهی فراوان می‌تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، توان صادراتی را با توجه به سیاست اقتصاد بدون نفت، افزایش دهد و با مطالعه، کار عملی و کارشناسی می توان این صنعت را به‌عنوان الگویی مناسب در شهرستان مطرح کرد.

وی در مورد پایین بودن هزینه‌های پرورش شتر مرغ ادامه داد: تولید و پرورش شتر مرغ در شهرستان مشهد صنعت نوپایی است که در روستاهای مجاور این منطقه در حال افزایش است و این درحالی است که در راستای اقتصاد مقاومتی، ترویج این صنعت می‌تواند به افزایش درآمدزایی و اشتغال کمک بسزایی کند.

ایمانی مقدم با بیان این که پرورش شترمرغ با کم ترین هزینه قابل انجام است افزود: مراکز نگهداری شتر مرغ بر خلاف دیگر مراکز تولید دام و طیور نیازمند مصرف انرژی از جمله گازوئیل و برق برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیست، زیرا شترمرغ از گونه های بسیار مقاوم به شرایط بد آب و هوایی است.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری‌ها بیان کرد: شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد به همین دلیل پرورش این پرنده میتواند هم به‌صورت سنتی و هم به شکل صنعتی در محیط روستا فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغالزایی خوب و مناسبی را به همراه دارد به‌طوری که بسیاری از مردم شهرستان می‌توانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند چرا که هزینه‌های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد.

ایمانی مقدم گفت: شترمرغ تولیدات مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به تولید گوشت، تخم شترمرغ، چربی، پوست و پر اشاره کرد.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مشهد عنوان کرد: آب و هوای خشک و نیمه خشک مشهد دوره پرواربندی کوتاه این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش تولید گوشت به‌صرفه می‌کند.

وی گفت: ۹ واحد دارای پروانه پهره‌برداری با ظرفیت ۴ هزار و ۹۳۰ قطعه مشغول فعالیت هستند، شترغ در فصل بهار تخم‌گذاری می‌کند و تقریبا در سال بین ۳۰ تا ۶۰ عدد تخم می‌گذارد که وزن هر تخم تقریبا ۱.۵کیلو گرم است.

فضای مورد نیاز برای پرورش شترمرغ زیاد است چون حیوان مسافتی در روز باید بدود و به‌طور متوسط برای گله سه تایی شتر مرغ بالغ ۱۵۰۰ مترمربع فضا نیاز است.

این پرنده کم می‌خورد و کم می‌نوشد و دوره پرورش شترمرغ تقریبا ۸ ماه تا ۱۱ ماه طول می‌کشد که متوسط وزن به ۱۰۰ تا ۱۱۰کیلو گرم می‌رسد. 

این پرنده با ضریب تبدیل ۳٫۲ با جیره استاندارد حدود ۳۰۰ کیلوگرم خوراک مصرف می‌کند.

متقاضیان برای شروع کار می‌توانند با مراجعه به سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوزهای لازم را اخذ کنند و بعد از گرفتن پروانه جهت اخذ تسهیلات بانکی به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

میزان گوشت لاشه 35 درصد و اقلام خوراکی ذرت دانه‌ای، یونجه خشک، کنجاله سویا، پودر استخوان، پودر ماهی، منوکلسیم فسفات، نمک، آب است.

وی با بیان اینکه گوشت شترمرغ جز گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر چه گوشت شترمرغ شبیه گوشت گوساله است اما از نظر کیفیت به مراتب از آن بهتر بوده و از جمله مزایای گوشت شترمرغ این است که از کلسترول کمتری نسبت به گوشت گوساله برخوردار است.

از پوست شترمرغ نیز یکی از مرغوب‌ترین چرم‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود است تولید می‌شود که به دلیل خواصی چون ترک نخوردن و ماندگاری بالا یکی از بهترین نوع چرم محسوب شده و قیمت بالایی دارد.

از جمله اقداماتی که برای حمایت از صنعت پرورش شترمرغ در شهرستان مشهد انجام شده می‌توان به تشکیل تعاونی سایر ماکیان با هدف حمایت و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به پرورش‌دهندگان شترمرغ، پیگیری و تأمین تسهیلات جهت نیازهای ماهانه و سالانه و تأمین منابع مالی جهت احداث واحد جدید پرورش شترمرغ اشاره کرد.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول