اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بسیج، تامین‌کننده امنیت و پیش‌برنده فعالیت‌های فرهنگی

هم‌زمان با ایام پرافتخار هفته بسیج، میزگرد بسیج، امنیت و پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی، به منظور تبیین و بررسی نقش بسیجیان در برقراری امنیت اجتماعی و پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی در سطح جامعه، به‌ویژه شهر شیراز، برگزار شد.

بسیج، تامین‌کننده  امنیت و پیش‌برنده فعالیت‌های فرهنگی

خبرگزاری فارس ـ لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: بسیج مردمی به عنوان یکی از موثرترین سازمان‌های مردم‌نهاد، نقش بسیار ویژه‌ای در برقراری امنیت اجتماعی، اقتصادی و پیشبرد برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی و تقویت آرمان های انقلاب اسلامی و نهایتاً ترسیم نقشه راه و عملیاتی نمودن راه مواصلاتی تمدن نوین اسلامی را بر عهده دارد.

با توجه به موارد ذکر شده، میزگرد نقش بسیج در برقراری امنیت اجتماعی و پیشبرد برنامه‌های فرهمگی، به منظور تبیین نقش بسیجیان و پرداختن به بخشی از فعالیتهای بی‌شماری که در این مسیر دارند، در دفتر خبرگزاری فارس در شیراز برگزار شد.

آقایان اکبر آرام، از پیشکسوتان بسیجی و یادگار و راوی دفاع مقدس، محسن هادیان فرمانده پایگاه شهید جمشیدی مسجد ایرانی و حسین سلیمی فرمانده پایگاه انصار ولایت میانرود، مهمانان این میزگرد و از فرماندهان پیشکسوت و جوانی بودند که تجربه‌های بسیار ارزشمندی در مسیر خدمت رسانی و حضور موثر پایگاه‌های بسیج محلات در عرصه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی و...دارند.

در ابتدای این میزگرد، اکبر آرام، در تعریف و بیان اهداف بسیج عنوان کرد: بسیج لشکر مخلص خداست، حضرت امام (ره)، بسیج را با این مضمون شکل داد که بسیج لشکری با تفکر الهی باشد و قدرت را قدرت مطلق خداوند بدانند.بسیجی‌ها با توکل بر خدا همیشه و در هر مرحله پای کار بوده و هستند چرا که این را جزء تفکر خودشان می‌دانند.

این رزمنده و یادگار دفاع مقدس تاکید کرد: بنده افتخارم بسیجی بودن است و الحمدالله این توفیق را داشتم که از سال ۶۱ به عنوان بسیجی خدمتگزار نظام و انقلاب اسلامی باشم و در این مسیر با افرادی روبرو شدم و زندگی کردم که این حقیقت را با تمام وجود درک کرده‌بودند و برخی شهید و عده‌ای نیست به عنوان خادم مردم در جامعه در کنار جوانان و نوجوانان فهیم بسیجی فعالیت دارند.

وی افزود: بسیجی با اتکا به قدرت خداوند و غلبه بر هوای نفس خود توانسته در تمامی شرایط سخت کنار مردم باشد و دلسوزانه و البته مقتدرانه قدم بردارد، در تمامی شرایط سختی که تاکنون داشتیم از جمله سیل زلزله در حال حاضر بیماری کرونا، بنده هزاران نمونه سراغ دارم که با جان و دل و بدون هیچ چشم داشتی در هر موقعیتی حضور داشت و این حضور را توفیق می‌دانست.

این پیشکسوت بسیجی اظهار داشت: نیروهای مقاومت بسیج همواره در همه موقعیت‌ها، در کنار کادر انتظامی، پزشکی و بهداشت و درمان، سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی_تربیتی و سازندگی و عمرانی وارد عمل شده و لحظه به لحظه پای کار بوده است که تمام این مشارکت‌ها به نوع تفکر بسیجی و عشق و ارادتی که در وجود او نهادینه شده است برمی‌گردد.

وی افزود: اگر تفکر همه مردم تفکری دلسوزانه و بسیجی وار باشد مشکلات زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید حل می‌شود؛ تفکر بسیجی تفکری است که از اهل بیت (ع) گرفته شده است.

در ادامه این نشست، حسین سلیمی فرمانده پایگاه و فعال فرهنگی در محدوده منطقه ۹ شیراز گفت: بسیج یک واژه یا سازمان در نگاه عامه نیست، بسیج یک مفهوم بسیار عمیق است که به عنوان یک سازمان مردم نهاد همه جانبه و فعال در ابعاد مختلف، هم در زمان جنگ با اعلام و فراخوان حضرت امام(ره) و حضور حداکثری در عملیات‌ها و برنامه‌های سازندگی و فرهنگی و عقیدتی درخشید و در این دوران ۴۰ ساله نیز همواره و در موقعیت‌های مختلف در کنار مردم بوده است.

در برقراری امنیت نظامی بسیج نقش بسیار ویژه ای دارد و در چند دهه گذشته نیز نقش مهمی در خنثی سازی نقشه‌های دشمنان انقلاب در داخل و خارج از مرزها ایفا نموده است،
در سطح شهر شیراز و محلات نیز بسیج به عنوان یک پشتوانه امنیت مردم را از جنبه‌های مختلف تامین نموده است و در مواقع ضروری نیز ز در کنار دیگر نیروهای نظامی و انتظامی حضور پیدا کرده و آسایش و آرامش مردم را سبب شده است.

ما نیز با توجه به موقعیت‌ها و در فراخوان‌های مختلف، در محلات نزدیک به محدوده فعالیت‌مان حضور یافته و خدمتگزار مردم بوده‌ایم.

بسیج علاوه بر برقراری امنیت نظامی، امنیت اخلاقی را نیز در جامعه برقرار نموده و می‌نماید، چراکه بسیج شجره طیبه‌ای است که هرکس به آن وصل شود، خودش نیز پاک می‌شود، بنابراین جوانان و نوجوانانی که بسیج را به عنوان سنگر مبارزه، دفاع و سازندگی و برقراری امنیت انتخاب می‌کنند؛ از پاکترین و مخلص‌ترین و توانمندترین و کم‌توقع‌ترین افراد هستند، بسیجیان از  نمادهای عینی و تفسیر و مصداق واقعی طیبین و طیبات به شمار می‌روند.

در روایت آمده اگر به خدا توکل کنی خدا نیز بر شما کفایت خواهد‌کرد. بسیجی مخلص هیچ وقت شب یا روز برایش مهم نیست و به ساعتش نگاه نمی‌کند بسیجی مخلص برایش خدمت مهم است و لو اینکه در ساعت کاری هم نباشد. بسیجی نوع خدمت برایش مهم نیست هر جا که لازم بداند و بتواند قدمی بردارد با تمام قوا و نیرویش و به فرموده رهبری (مدظله العالی) آتش به اختیار حضور دارد.

سلیمی افزود: فعالیت‌های فرهنگی و جهادی، از وظایف مهم و کلیدی بسیجیان است و برگزاری کلاس‌های مختلف هنری، ورزشی،قرآنی و اعتقادی و... از جمله فعالیت بسیج محلات در این زمینه است و بسیاری از این فعالیت‌ها و کلاس‌ها و دوره‌ها، منجر به اشتغال‌زایی برای افراد و رونق اقتصادی خانواده‌ها و رشد فرهنگی مردم و تغییر سبک زندگی آنان شده است.

در ادامه این میزگرد، محسن هادیان، دیگر مهمان برنامه، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) در مورد بسیج، گفت: رهبر انقلاب اسلامی در مورد بسیج می‌فرمایند؛ بسیج بزرگترین اجتماع در جهان است و در دنیا نظیر ندارد و بسیج حرکتی متکی به اندیشه‌های اسلام بود که به قلب امام(ره) الهام شد و ایشان این اجتماع بزرگ مردمی را به وجود آوردند.

فرمانده پایگاه شهید جمشیدی مسجد ایرانی، با اشاره به تاریخ تاسیس بسیج در سال ۵۸، گفت: در ۱۳ آبان ۵۸ زمانی که لانه جاسوسی تسخیر شد، آمریکا با این حرکت بسیجی مردم ایران احساس تحقیر و از همان زمان شروع به تهدید کرد؛ امام خمینی (ره) با دیدین این تهدیدها تصمیم گرفتند که در ۵ آذر ماه همان سال بسیج تشکیل شود.

وی افزود: این کار باعث شد که تهدید آمریکا برای کشور با تشکیل بسیج به فرصت تبدیل شده و در این ۴۱ سال تهدیدات دشمنان، به واسطه بسیج برای مردم و نظام تبدیل به فرصت شد.

هادیان اظهار داشت: علاوه بر حضور پررنگ بسیجیان در جنگ تحمیلی، در گام اول در حال حاضر و در گام دوم انقلاب نیز بسیاری از جوانان و نوجوانان در بزنگاه‌های مختلف حضور یافته و با تمام وجود از امنیت اجتماعی اقتصادی این مرز و بوم دفاع نموده‌اند.

وی در ادامه به فعالیت های بسیجیان اشاره کرد و گفت: در بحث امنیت بسیج به عنوان یک نقطه عطف مطرح بوده است و در این مسیر نقش بسزایی داشته است،  به عنوان نمونه می‌توان به حضور بسیجیان در اغتشاشات و موقعیت‌هایی که با برنامه‌ریزی ضد انقلاب، امنیت شهر و مردم به خطر افتاد اشاره کرد که بسیجیان و دوستان ما، با درایت، هوشمندی و مهمتر از همه در کنار مردم بودن، از این عرصه‌ها سربلند بیرون آمدند.

این فرمانده پایگاه و فعال فرهنگی با بیان اینکه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند جوانان انقلابی، مومن و پای‌کار هستیم، تصریح کرد: جوانی که در برابر دشمن قرار گیرد و با انگیزه، ایمان، ابتکار، کار و اعتماد به نفس باشد، می‌تواند جامعه را به سمت تمدن نوین اسلامی سوق دهد.

وی در ادامه به نقش مهم و ویژه بسیج در پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: بسیج با اجرای طرح های مختلف در تمام عرصه‌ها به ویژه عرصه فرهنگی حضور شایسته و اثرگذاری داشته است و در تمام مساجد و محلات به عنوان یک قطب فرهنگی برای اقشار مختلف برنامه‌ریزی دارد و درخشش نخبگان بسیجی در شاخه‌های مختلف علمی و فرهنگی، موید این موضوع است.

هادیان افزود: بنده در مدت ۲۰ سال حضور در پایگاه‌های بسیج و ۵ سال تجربه فرمانده پایگاه بودن، با جوانان و نوجوانان زیادی مواجه شده‌ام که در این مکتب تربیت شده با فرهنگ اهل بیت(ع) و شهدا رشد یافته‌اند و در حال حاضر با آنکه برخی از این افراد، پست یا موقعیت اجتماعی خاصی هم ندارند ولی با تمام وجود و با نبوغ و عالمانه در این مسیر مشغول خدمت هستند و اوج فعالیت این عزیزان در چند ماه اخیر و برنامه‌هایی بود که با توجه به شرایط کرونایی در نقاط مختلف شهر شیراز انجام شد.

در بخش پایانی این نشست، مهمانان ضمن اشاره به سبک زندگی شهدا و بسیجیان الگو به نکاتی اشاره کردند که در نوع خود خاص و قابل تامل است.

حسین سلیمی ضمن اشاره به نقش مسئولان در شکل‌گیری نوع نگاه مردم گفت: بر اساس روایت معصوم(ع)، مردم بر دین حاکمان خود هستند و از آنجایی که زندگی مسئولان مورد توجه و در چشم مردم است و مردم با نگاه به مسئولان و شرایط زندگی آنها تلاش می‌کنند که زندگی خود را شبیه آنها کنند و موقعیت خود را با توجه به موقعیت آنها تغییر دهند؛ فشارهای روحی_روانی و اقتصادی فراوانی را متحمل می‌شوند و از تجمل‌گرایی، اختلاف طبقاتی، اختلاس و متفاوت بودن سبک زندگی مسئولین با مردم گلایه‌مند هستند.

این فعال فرهنگی توجه بیشتر خانواده‌ها به فرزندان و خواسته‌هایشان و تلاش رسانه‌ها جهت بازتاب فرهنگ غنی بسیج و توجه مسئولان استانی، به فراهم نمودن زیرساختهای مهم فرهنگی_عمرانی، جهت رشد و توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) و شهدا و آراسته شدن شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (علیه السلام) به این سبک را خواستار شد.

محسن هادیان نیز در ادامه این گفتگو گفت: توکل بر خدا از ویژگی‌های مهم بسیجی است که اجازه نمی‌دهد هدفش را نادیده بگیرد، شجاعت و نترسیدن از دشمن و تهدیدات پوشالی دشمن، از تفکرات بسیج و بسیجی است و ما در این مسیر الگویی مانند حاج قاسم را داریم که راه و مکتبش همواره درس‌آموز و اثرگذار است.

وی اظهار داشت: مکتبی بودن، اهل بصیرت بودن، دشمن‌شناسی و عمل به‌موقع از مهم‌ترین شاخصه‌های بسیجیان است؛ البته دفاع مردمی مردم یمن، سوریه، فلسطین، لبنان و عراق نیز نشأت گرفته از بسیج  و ایمان و اعتقاد بسیجیان به امت واحده بودن در زیر پرچم اسلام است.

هادیان در پایان به لزوم فراگیر شدن تفکر بسیجی و تحول در سیستم مدیریتی اشاره کرد و گفت: اگر تفکر بسیجی و مدیریت جهادی در سیستم اداری ما فراگیر شود و افراد دلسوز و دغدغه‌مند و متعهد و متخصص مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند؛ رشد و پیشرفت کشور را وابسته به مذاکره و حضور غرب ندانند؛ قطعاً در گام دوم انقلاب و بر مبنای بیانات و خواسته‌های رهبری معظم (مدظله‌العالی) شرایط کشور متحول می‌شود و شاهد رشد همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف اقتصادی فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

در ادامه این میزگرد صمیمی، اکبر آرام گفت: بسیجی ساده زیست است و پست و مقام برایش مهم نیست او اصلا به پاداش و جایگاه مادی فکر نمی‌کند، جوانان ما اینگونه‌اند، بسیجی اصلا بازنشستگی ندارد، بلکه تا وقتی که نفس دارد به فکر خدمت است و به دنبال زرق و برق نیست، بنابراین باید همه این گونه باشیم و در هر پست و مقامی به دنبال تجمل گرایی نباشیم و انتقاد پذیر بوده و کم کاری نکنیم.

این الگوی بسیجی و فعال فرهنگی_اجتماعی افزود: دنیا مدار نباشیم چرا که مشکلات ما از اینهاست.هرجا که مسئول متدین، مدیر دلسوز، با تقوا و متوکل بر خدا داریم آن جا مشکلی نیست باید همه به این سمت حرکت کنیم و این گونه باشیم.

آرام با اشاره به برخی گلایه‌های مردم از مسئولان و شکاف طبقاتی ایجاد شده در جامعه، حتی تغییر رویه جامعه متدین و مذهبی، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر در همین شهر شیراز نیز گلایه‌های فراوانی از مسئولین و الگوهای دینی در لباس‌های مختلف و تجمل‌گرایی و... وجود دارد، مردم خصوصا جوانان، از ما می‌پرسند، چرا فلان مسئول در فلان نقطه شهر و در منزلی بسیار گران‌قیمت زندگی می‌کند، حال آنکه جایگاه و موقعیتش ایجاب می‌کند که در بین مردم و شبیه مردم باشد، ما الگو داریم، ائمه ما علیهم السلام، امام خمینی، رهبری عزیز،  شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و علمای ما، چگونه زندگی می‌کردند؟ بنابراین مسئولان ما در هر موقعیتی که هستند، باید در سبک زندگی و همراهی با مردم و شبیه مردم بودن دقت نظر بیشتری داشته باشند و فاصله‌ها را کم کنند، تا با همدلی و همراهی مردم از مشکلات عبور کنیم و حافظان و سربازان انقلاب و نظام اسلامی باشیم و تا زمان ظهور حضرت امام زمان(عج) با به کارگیری جوانان بسیجی و تلاش دسته جمعی، مدافع آرمان‌های امام و شهدا باشیم.

مسئولیت اصحاب رسانه و وظیفه شما در این عرصه بسیار سنگین است و ضمن تشکر از خبرگزاری فارس، امیدواریم این فعالیت‌ها ادامه‌دار شود و فرهنگ و سبک زندگی بسیجی و جهادی، در جامعه فراگیر شود.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول