اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

یافته‌های محقق ایرانی: مریخ 4 میلیارد سال پیش میزبان سیلاب بوده است

تحقیق عزت حیدری محقق ایرانی و همکارانش نشان می دهد حدود ۴ میلیارد سال قبل سیلی وسیع سطح دهانه «گیل» در سیاره مریخ جریان یافته است.

یافته‌های محقق ایرانی: مریخ 4 میلیارد سال پیش میزبان سیلاب بوده است

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از انگجت،  تحقیق  عزت حیدری محقق ایرانی و همکارانش نشان می دهد حدود ۴ میلیارد سال قبل سیلی وسیع سطح دهانه «گیل» در سیاره مریخ جریان یافته است.

مریخ نورد کنجکاوی شواهدی از وجود سیلاب در گذشته‌های دور سیاره مریخ پیدا کرده و محققان به تجزیه و تحلیل آن پرداخته‌اند.

تصاویر قبلی از کانال‌های بزرگ در مریخ نشان می‌دهد که این سیاره در گذشته از سیل فاجعه بار رنج برده است. اکنون، تیمی از دانشمندان با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی ثابت کرده‌اند که مگا سیلاب حدود ۴ میلیارد سال پیش دهانه گیل را فرا گرفته است.

آلبرتو جی فیرن، یکی از نویسندگان مقاله منتشر شده توسط مجله نیچر گفت: «ما برای نخستین بار مگاسیلاب‌ها را با استفاده از داده‌های رسوبی دقیق که توسط مریخ نورد کنجکاوی مشاهده شده شناسایی کردیم؛ داده‌های به جا مانده از مگاسیلاب‌ها قبل شناسایی نشده بود».

طبق یافته‌های جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا و تجزیه و تحلیل عزت حیدری، استاد زمین‌شناسی دانشگاه ایالتی جکسون  و سایر دانشمندان از دانشگاه کرنل، آزمایشگاه پیشرانه جت و دانشگاه هاوایی حدود ۴ میلیارد سال پیش حدود ۴ میلیارد سال پیش سیلاب‌های سنگینی در موقعیت دهانه گیل در خط استوا مریخ رخ داده است.

کارشناسان باور دارند،  سیل در اثر برخورد شهاب سنگی ایجاد شده که باعث تولید گرمای کافی برای ذوب شدن مقدار زیادی یخ در کره زمین می‌شود. در این رویداد دی اکسید کربن و متان آزاد شده که با بخار آب ترکیب شده و برای مدت کوتاهی آب و هوایی گرم و مرطوب را تشکیل می‌دهد. این امر منجر به باران‌های سیل آسا در سراسر سیاره و آب‌هایی (همراه با رسوبات) می‌شود که درنهایت از کوه لغزیدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول