اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جهادگران کوچک، اما بزرگ/ پویش همکلاسی مهربان

پایگاه‌های مقاومت بسیج در مدارس محل امنی برای شکوفایی استعدادها و بهره‌وری از نیروی جوانی و زندگی همراه با معرفت و شناخت است.

جهادگران کوچک، اما بزرگ/ پویش همکلاسی مهربان

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان -وقتی به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شجره طیبه بسیج شکل گرفت، بسیج نیروی عظیمی شد که در طوفان‌های سخت و سهمگین این کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

در هشت سال دفاع مقدس بسیجیان  با خدا معامله کرده و با تمام توان از آب و خاک این کشور دفاع کردند. در این میان دانش‌آموزان بسیجی نیز با حضور در مناطق عملیاتی و در خط مقدم پا به پای سایر نیروهای بسیج و نظامی در صحنه دفاع حاضر شدند.

حالا سه دهه  از پایان هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد و دانش‌آموزان بسیجی همچنان پای کار انقلابند، اگر دیروز در خط مقدم دفاع بودند امروز در مدارس و آموزشگاه‌ها پای کار جهاد علمی بوده  در صحنه عقیدتی و آبادانی مدارس و منطقه خود حرفی برای گفتن دارند.

پایگاه‌های مقاومت بسیج در مدارس محل امنی برای شکوفایی استعدادها و بهره‌وری از نیروی جوانی و زندگی همراه با معرفت و شناخت است.

دانش‌آموزان بسیجی که در پایگاه‌های مقاومت دانش‌آموزی زحمت می‌کشند، تمام تلاش و کوشش خود را به کار می‌گیرند تا عملیات‌های روانی دشمنان را خنثی کنند.

دانش‌آموزان بسیجی مدرسه المهدی (عج) شهرستان تسوج  آذربایجان‌شرقی نیز جزو هزاران دانش‌آموز بسیجی هستند که با معرفت و شناخت از آموزه‌های بسیج با شرکت در فعالیت‌های اجتماعی مدرسه سعی می‌کنند، نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

بزرگترین رسالت  ما انتقال فرهنگ ایثار، شهادت

شاهین انسانی‌نژاد، فرمانده  پایگاه المهدی (عج) تسوج  در مدرسه المهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به تعداد دانش‌آموزان بسیجی این مدرسه گفت: پایگاه مقاومت بسیج مدرسه المهدی (عج) یکی از پایگاه‌های فعال  بسیج دانش‌آموزی است که می‌توان گفت، از 80 نفر دانش‌آموز این مدرسه 69 نفر از آنان عضو بسیج دانش.آموزی هستند.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های مختلف در پایگاه بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: بزرگترین رسالت سازمان بسیج دانش‌آموزی، انتقال فرهنگ ایثار، شهادت و  جهاد به نسل نوجوان  جوان کشور است و  بسیج  دانش‌آموزی برای نیل به این رسالت گام‌های محکمی بر می‌دارد و علاوه بر آن ولایت‌پذیری یکی از عناصر و ارکان بسیج دانش‌آموزی است و ایستادگی  بر این عقیده برایمان ارزشمند است به‌طوریکه ما در پایگاه مقاومت خود با تمام نیرو کار کرده و فعالیت می‌کنیم تا نشان دهیم ما با ولایت زنده‌ایم و تا آخر ایستاده‌ایم.

انسانی‌نژاد، نقش مدیر مدرسه را در پیشبرد اهداف بسیج دانش‌آموزی نقش کلیدی و مهم ذکر کرد و افزود: در پایگاه مقاومت مدرسه المهدی (عج) همه برنامه‌ریزی‌ها با هماهنگی بسیج دانش‌آموزی و مدیر مدرسه صورت می‌گیرد.

حلقه صالحین طرحی عقیدتی

فرمانده  پایگاه المهدی (عج) تسوج  با اشاره به برگزاری طرح حلقه صالحین در مدارس خاطرنشان کرد: بهترین جایی که می‌توان طرح حلقه‌های صالحین بسیج را اجرایی کرد، مدارس و دانش‌آموزان هستند، در این راستا یکی از فعالیت.های مهم و مداوم ما تشکیل حلقه‌های صالحین در پایگاه بود.

اجرای این طرح  هر هفته چهار جلسه حلقه صالحین در مورد مباحث و موضوعات عقیدتی تشکیل می‌شد و یکی از مهم‌ترین مباحث عقیدتی مطرح شده  گفت‌وگو در مورد ظهور حضرت ولیعصر آقا امام زمان (عج) است همچنین  جلسات عقیدتی سیاسی در موضوعات مختلف  را برای دانش‌آموزان بسیجی  تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: بدون شک تمدن‌سازی که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود بر آن تاکید می‌کنند، چیزی جز گره خوردن علم و ایمان نیست و طرح صالحین قصد دارد این موضوع را عینیت بخشد.

دانش‌آموزان خطاط

دانش‌آموزان بسیجی این پایگاه علاوه بر شرکت در مباحث عقیدتی  و دینی و کلاس‌های علمی مدرسه در زیباسازی مدرسه نیز مشارکت می‌کنند. یکی از نمونه‌های بارز فعالیت این دانش‌آموزان را می‌توان در رنگ‌آمیزی، نقاشی و خطاطی دیوار مدرسه مشاهده کرد.

آن‌طور که فرمانده پایگاه مقاومت المهدی توضیح می‌دهد: دانش‌آموزان بسیجی این پایگاه در فصل بهار بیشتر برای رنگ‌آمیزی، نقاشی و خطاطی بر روی دیوارها برنامه‌ریزی می‌کنند و با شرکت در اردوهای جهادی بسیج دانش‌آموزی به صورت یک روزه یا سه روزه سعی می‌کنند، مدرسه خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند.

انسانی‌نژاد ادامه داد: داشتن مدرسه‌ای شاداب و پرانرژی با در و دیوار تمیز باعث ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌شود.

دوستان من نقاشی‌ها و  خوشنویسی‌های زیبایی بر روی دیوار مدرسه نقش بسته‌اند که از جمله آنها می‌توان به این عبارت اشاره کرد که با خط زیبایی نوشته بودند، « ادب خرجی  ندارد اما ادب همه چیز را می خرد».

دانش‌آموزان علیه کرونا

وقتی مارش رزمایش «کمک‌های مومنانه» یا رزمایش مواسات توسط مقام معظم رهبری به صدا درآمد؟ تمام آحاد مردم با لبیک‌گویی به فرمان ایشان به صحنه آمده و با تهیه بسته‌های معیشتی به کمک خانواده نیازمند و محروم رفتند.

دانش‌آموزان بسیجی پایگاه المهدی(عج)  نیز از این امر استثنا نبودند، آنها نیز در کنار سایر دوستان بسیجی خود به میدان مبارزه با ویروس کرونا آمدند و با پای دل به یاری مردم شتافتند.  

سمپاشی معابر شهری یکی از مهم‌ترین اقدامات این دانش‌آموزان بسیجی بود که انسانی‌نژاد، درباره فعالیت‌های دوستان خود گفت: متاسفانه همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا هر روز بیشتر می‌شود و باید در این روزهای تلخ با رعایت موارد بهداشتی و زدن ماسک و فاصله اجتماعی زنجیره شیوع کرونا را قطع کنیم.

در بحث ضدعفونی کردن  معابر دوستان بسیجی من خیلی زحمت کشیده و در کنار سایر گروه‌های بسیجی دانشجویی و بسیج محلات ضدعفونی و سمپاشی معابر و نقاط پر رفت و آمد را انجام دادند.

وی با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان بسیجی در تهیه  و توزیع بسته‌های معیشتی در رزمایش مواسات  ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات بسیج دانش‌آموزی کمک‌رسانی اعضای پایگاه  المهدی در رزمایش مواسات بود که در شهرستان انجام شد. بسته‌های معیشتی با استفاده از ظرفیت خیران و عموم مردم تهیه شد و توسط دانش‌آموزان و دانشجویان بسیجی شناسایی و توزیع گردید.

پویش «همکلاسی مهربان»

یکی دیگر از طرح‌های بسیار جالبی که توسط دانش‌آموزان اجرایی شده است،  پویش « همکلاسی مهربان» بود، آن‌طور که فرمانده پایگاه بسیج دانش‌آموزی المهدی بیان کرد: پویش «همکلاسی مهربان» طرحی برای تأمین گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان نیازمند است که با همکاری بسیج دانش‌آموزی و آموزش و پرورش برگزار شد تا با همیاری و همراهی مردم و خیران به دانش‌آموزان کمک کنند تا بازمانده از تحصیل نباشند.

وی ادامه داد: ما در طرح «همکلاسی مهربان» که با آموزش و پرورش شهرستان هماهنگ شده بود به تعدادی از دانش‌آموزان وسایل کمک آموزشی و لوازم‌التحریر اهدا شد که از آن جمله می‌توان به تهیه و اهدای گوشی یا تبلت اشاره کرد که ما  توانستیم دو عدد  گوشی هوشمند تهیه کنیم. 

یاد شهدا همیشه زنده است

طبق فرمایش مقام معظم رهبری « امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»، دانش‌آموزان بسیجی این پایگاه نیز با تاسی به این فرمایش مقام معظم رهبری برگزاری یادواره شهدا را در راس برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

انسانی‌نژاد در مورد برگزاری یادواره شهدا خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی پایگاه المهدی برگزاری «یادواره شهدا» در مدرسه بود. معمولا یادواره شهدا در ابتدای سال تحصیلی انجام می‌گرفت و با حضور مهمانانی همچون مدیر آموزش پرورش و فرمانده بسیج دانش‌آموزی و محلات و حضور دانش‌آموزان مدارس رونق پیدا می‌کرد و البته یادواره‌های شهدای شهرستان مورد استقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش روحیه نوجوانان و جوانان بعد از برگزاری یادواره شهدا افزود: یکی از یادواره‌های شهدا که برگزار شد، یادواره شهید مدافع حرم شهید حامد جوانی بود که در مورد انتقال روحیه ایثار و شهادت به نسل نوجوان و جوان دانش‌آموز بسیار موثر واقع شده بود.

انسانی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به  حضور حماسی دانش‌آموزان در مناسبت‌های ملی و انقلابی خاطرنشان کرد: اعضای پایگاه المهدی در آستانه فرا رسیدن  ایام ۱۳ آبان روز تسخیر لانه جاسوسی  و ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلام مدرسه را تزئین می‌کردند  و به مناسبت دهه فجر مسابقات ورزشی ( فوتبال، والیبال...)  برنامه‌ریزی شده و برگزار می‌شد  و بعد از آن به صورت گسترده در راهپیمایی 22 بهمن حضور فعال داشتند و بعد از راهپیمایی حضور در گلزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان شهدا از دیگر برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی است و دیدار از خانواده‌های شهدا نیز یکی از برنامه‌های ثابت است و تاکنون از 6 خانواده معظم و معزز شاهد  دیدار کرده‌ایم.

آمادگی برای حضور در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه ‌السلام یکی دیگر از برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی است که انسانی‌نژاد در این زمینه تصریح کرد: شرکت در مراسم‌های عزاداری حضرت امام حسین علیه‌ السلام  فعالیت  دانش‌آموزان بسیجی را مضاعف می‌کرد و ما هر سال برای کارکردن در بارگاه حسینی انتظار می‌کشیدیم ولی امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا نتوانستیم برنامه خاصی اجرا کنیم ولی طی سال‌های گذشته با آمدن ماه عزا و ماتم حسینی  اعضای پایگاه دانش‌آموزی بر روی دیوار مدرسه  پارچه‌های سیاه و بنرهای  عزاداری نصب کرده و در هیات عزاداران حسینی با نام «مخلصان حسین علیه السلام» به سینه‌زنی پرداخته و سپس این هیات سینه‌زنی دانش‌آموزی تا مرکز شهر به عزاداری مشغول بود و استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان صورت می‌گرفت.

 انتهای پیام/60020/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول