اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سپاه از طرح‌های نخبگان بسیجی حمایت می‌کند

جانشین سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) گفت: سپاه از ۶۰ طرحی که به جشنواره جهادگران علم و فناوری وصول شده به طور کامل حمایت می‌کند.

سپاه از طرح‌های نخبگان بسیجی حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد پیش از ظهر امروز جشنواره جهادگران علم و فناوری و نمایشگاه دستاوردهای نخبگان علمی بسیج استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

مهران مرادی در آیین افتتاح جشنواره با گرامیداشت هفته بسیج گفت: بسیج از زمانی که شکل گرفت کارکرد‌های زیادی داشته و پس از دفاع مقدس در دوران سازندگی، علم و فناوری و امروزه در مقابله با ویروس کرونا و کمک‌های مومنانه کارنامه‌ی زرینی بر جای گذاشته است‌.

جانشین سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: علم و فناوری یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و مقدم بر رشد نظامی است و نخبگان جوان کشور سرمایه‌های عظیمی برای ملت ایران هستند.

سپاه از طرح‌های نخبگان حمایت می‌کند

مرادی خاطر نشان کرد: ماحصل دوازدهمین مرحله از جشنواره علم و فناوری سازماندهی بانک اطلاعاتی متشکل از ۵ هزار نخبه بسیجی بوده است که از این تعداد ۶۰ طرح وصول شد و ما به طور کامل این طرح‌ها را تقویت و حمایت می‌کنیم.

وی مولفه‌های مهم در رشد علمی را برشمرد و گفت: توفیقات الهی و یاری خواستن از خداوند مولفه‌ اصلی برای پیروزی در سخت‌ترین شرایط است همانگونه که از زمان دفاع مقدس تا به امروز که دانشمندان ما در زمینه‌ی هسته‌ای فعالیت می‌کنند با نیروی کم ولی ایمان و اراده قوی بر دشمن پیروز شدند.

مرادی ادامه داد: از دیگر مولفه‌ها حاکم بودن روح و مدیریت جهادی است که افراد با این روحیه خستگی‌ناپذیری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و باعث تبدیل تحریم‌ها به فرصت شدند و مولفه‌ دیگر احیای روحیه‌ی خودباوری برای تثبیت انقلاب اسلامی است.

وی در آخر از مسؤولان خواست به جوانان نخبه اعتماد کنند و یادآور شد: همانگونه که دفاع مقدس با فرماندهی جوانان در میدان به پیروزی رسید امروزه نیز باید از این جوانان حمایت شود تا در پیچ و خم بروکراسی اداری قرار نگیرند و انگیزه خود را از دست ندهند.

در این برنامه محمدجواد تجویدی گفت: سازمان بسیج علم و فناوری در ۱۰ شهریور سال ۷۸ در راستای پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب با هدف ایجاد یک حرکت امیدبخش برای شناسایی نسل جوان و تامین نیازها و اولویت‌های چرخه نهضت فناوری تاسیس شد و به تبع آن هم سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری استان آغاز به کار نموده که امروز قریب بر ۵ هزار بسیجی استان در قالب ۶۳۰ هسته علمی، ۲۰ هسته مخترعین، ۱۱۵ تشکل دانشی در سطح پایگاه‌های مقاومت، ۱۷پایگاه علمی، ۳مرکز رشد و خلاقیت، ۱ پژوهشکده مطالعات بسیج و ۱ خبرگزاری علم و فناوری و خانه نخبگان بسیج ساماندهی شد.

رئیس مرکز علمی و پژوهشی سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) خاطرنشان کرد: یکی از رویداد‌های علمی که هر ساله اتفاق می‌افتد برگزاری جشنواره استانی جهادگران علم و فناوری است که امسال شاهد برگزاری دوازدهمین مرحله آن با هدف توسعه تحقیق و الگوسازی در جامعه، کمک به جاری سازی طرح‌های ارائه شده و تجلیل از جهادگران بسیجی در عرصه علم و فناوری می‌باشد.

تجویدی روند برگزاری جشنواره را شرح داد و افزود: این جشنواره  به صورت مجازی و با همکاری دانشگاه‌ آزاد و پارک علم و فناوری و دانشگاه شهرکرد در ۴ بخش ویژه برگزار شد که پس از آن در خانه نخبگان هیئت داوران و کارگروه‌های تخصصی بررسی و ارزیابی تشکیل شد و اختراعات ثبت و بررسی شد که حاصل آن در دو بخش قابل ارزیابی است.

25 طرح برای جشنواره نخبگان بسیج ارسال شد

مهدی جهانگیری در این برنامه گفت: دوازدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری از ابتدای مهرماه این جشنواره طراحی پوستر و تصمیمات آغاز شد و برگزارکنندگان مشخص شدند و از ابتدا تا ۲۵ آبان ماه برای دبیرخانه جشنواره بیش از ۴۵ ایده و طرح واصل شد و وجود یک نمونه از طرح ارائه شد که در نهایت ۲۵ طرح پذیرفته نهایی شد و در سه کارگروه تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رئیس خانه نخبگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای داوری آثار پنج معیار نوآوری، توانایی تولید انبوه، ایجاد اشتغال، ثبت مالکیت حقوقی و درجه تاثیرگذاری در جامعه مد نظر داوران بود و با توجه به میانگین امتیازات نمره نهایی داده شد.

جهانگیری اذعان داشت: بیشترین طرح‌ها در زمینه برق، کامپیوتر و کشاورزی بودند و مراکز رشد دانشگاه و پارک علم و فناوری در داوری نهایی بیشترین مشارکت در جشنواره را داشتند و در نهایت ۱۰ اختراع به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

تلاش می‌کنیم با حمایت از نخبگان وابستگی به نفت را کم کنیم

اسماعیل پیرعلی در این نشست گفت: در تلاش هستیم در این جشنواره‌ها به سمت فرهنگ سازی برویم و در همه‌ی زمینه‌های اجتماعی تقویت شویم و مطالبات جامعه و مقام معظم رهبری مرتفع شوند و هزینه‌هایی که از نفت تامین می‌شود به سمت فناوری‌های نوین سوق داده شود و خروجی این برنامه‌ها افزایش ثروت و شغل را به دنبال داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خاطرنشان کرد: استفاده از سرمایه‌های فکری و جلوگیری از فرار نخبگان در مناطق کمتر توسعه یافته و خروج آن‌ها از استان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در مراکز رشد می‌تواند کمک بزرگی برای جامعه نخبگی استان باشد و لازمه‌ی این کار فرهنگ سازی در مدارس و دانشگاه‌ها است.

تجاری‌سازی ایده‌ها و پایان‌نامه‌ها در دستور پارک علم و فناوری قرار دارد

پیرعلی با اشاره به اینکه امروزه واردات و صادرات به سمت مغزافزاری در حرکت است اظهار کرد: هم‌افزایی بیشتری نیاز است تا با برنامه ریزی به افراد کمک کنیم ایده‌ها و طرح‌هایشان در سطح پژوهش و پایان نامه متوقف نشود و به سمت تجاری سازی حرکت کند.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول