اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مهدی‌زاده: محتشم با هدف ‌بومی‌گرایی در فوتبال تبریز تشکیل شد/ از گروه مرگ صعود کردیم/ اخلاق همیشه برایم در اولویت است

مالک باشگاه محتشم تبریز گفت: تیم محتشم به فوتبال تبریز تعلق دارد و با هدف بومی‌گرایی این تیم تشکیل شده است.

مهدی‌زاده: محتشم با هدف ‌بومی‌گرایی در فوتبال تبریز تشکیل شد/ از گروه مرگ صعود کردیم/ اخلاق همیشه برایم در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، باشگاه محتشم تبریز یکی از ‌‌تیم‌‌های تبریزی است که در مسابقات کشوری حضور داشته و تیم فوتبال این باشگاه در لیگ دسته 2 کشور به مصاف حریف خود خواهد رفت.

صعود و پیشرفت حیرت‌آور این باشگاه در 3 سال از تاسیس‌اش، این تیم را به لیگ دسته 2 کشور رسانده و شاید با ادامه همین روند شاهد حضور این تیم در لیگ دسته یک و لیگ برتر باشیم.

تیمی که در 4 دوره مسابقات که به شکل لیگ حضور داشته، 3 بار طعم صعود را چشیده است. آمار جالبی که کمتر تیمی به آن دست یافته است.

در روزهایی که هر روز شاهد کاهش مشارکت بخش خصوصی در فوتبال کشور هستیم، محتشم تبریز با مالکیت بخش خصوصی و بدون گرفتن هیچ کمکی از سازمان و ارگانی، وارد چهارمین سال حیات خود شده است.

یعقوب مهدی‌زاده مالک و مدیرعامل باشگاه محتشم تبریز مهمان خبرگزاری فارس در تبریز بود و از تشکیل این تیم و روند پیشرفت و آینده محتشم سخن گفت که در ادامه آمده است.

آقای مهدی‌زاده با سپاس از حضورتان در خبرگزاری فارس، از علاقه‌تان به فوتبال گفته و آیا برنامه‌ای برای تشکیل تیم و تیمداری داشتید؟

از همان دوران مدرسه علاقه زیادی به فوتبال داشتم و در مسابقات مدرسه هم همیشه شرکت می‌کردم. باید بگویم در ذهنم همیشه تصور تشکیل تیم و باشگاهی را داشتم و برای مدتی هم در محلات تیمداری کرده بودم، اما زمینه ادامه آن تیم فراهم نشد.

باید عنوان کنم، من همیشه پای ثابت بازی‌های تراکتور در ورزشگاه بودم و بسیاری از نتایج تیم تراکتور با گلزنان و دقایق گل را به یاد دارم و همین علاقه سبب شد وارد عرصه تیمداری شوم.

چه خاطراتی از دورانی که در ورزشگاه حضور می‌یافتید، در ذهن‌تان مانده است؟

تمام حضورم در باغشمال و ورزشگاه یادگار خاطره است. زمان تیم منتخب آذربایجان‌شرقی در دهه 60 محصل بودم و محدودیت‌ها و دیدگاه‌هایی که والدین در آن زمان به فوتبال داشتند، زیاد اجازه نمی‌داد که به ورزشگاه بیایم. اما از دهه 70 همیشه در استادیوم می‌رفتم و از بازی‌های خاطره‌انگیز به دیدار تراکتور با کشاورز تهران می‌توانم اشاره کنم که با گل جواد شالچی به سود تراکتور به اتمام رسیده و تیم کشاورز با کاپیتانی مرحوم سیروس قایقران با بازیکنانی که داشت، به نوعی تیم ملی به شمار می‌رفت.

سال اول هم محتشم مدعی صعود بود

همین علاقه جرقه‌ای شد برای تشکیل تیم محتشم؟

بله – در سال 95 از طریق یکی از دوستان پیشنهاد تشکیل تیم داده و از سال 96 تیم محتشم شکل گرفت و همان سال ‌در مرحله اول مسابقات لیگ دسته 3 کشور حضور یافتیم. البته ما در 2  روز پیش از آغاز مسابقات حضورمان در لیگ دسته 3 قطعی شد و مربیان وقت پیشنهاد دادند که بازی اول در تهران برابر آرش شهر ری حضور نیابیم، اما من گفتم این اولین بازی رسمی تیم است و حتما باید به میدان برویم و نهایتا این بازی را 4 بر صفر شکست خوردیم که تا به امروز سنگین‌ترین شکست تیم در بازی رسمی است و سال بعد همین تیم را در تهران شکست داده و انتقام باخت اولین بازی رسمی را گرفتیم.

در سال اول بازیکنان کلیدی خوبی داشتیم و از لحاظ فوتبالی تیم خوب بازی می‌کرد و تنها با 3 امتیاز کمتر از صعود بازماندیم و در گروه خود سوم شده و امتیاز تیم را در همان مرحله حفظ کردیم که حفظ سهمیه تیم در لیگ 3 عملکرد باشگاه در سال اول را موفقیت آمیز کرد.

سال دوم نتایج تیم به چه شکل پیش رفت؟

سال دوم تیم بهتر شده و نتایج بهتری را هم کسب کردیم و هم به لحاظ فنی تقویت و از لحاظ مدیریتی هم تجربه بیشتری داشته و موفق به صعود به مرحله دوم مسابقات شدیم. اما متاسفانه محرومیت یکی از بازیکنان جدید تیم که از فصل گذشته از تیم دیگری بود،  سبب شد که یکی از بردهای تیم به باخت تغییر یافته و 3 امتیاز از تیم ما کسر شود و همین سبب شد که باز هم در گروه سوم شده و از صعود بازمانیم. این بازیکن محروم زمانی که خروجی خود را از استان دیگر گرفته و به تیم ما پیوسته بود هیچ اشاره‌ای به محرومیتش از سوی سازمان مسابقات نشده و استعلام‌های شفاهی ما هم نشان می‌داد که وی محرومیتی ندارد و برای همین استعلام کتبی نکردیم و برای اولین بار در فوتبال رای کمیته استیناف به استناد سایت فدراسیون بوده و 3 امتیاز از ما گرفته شد.

این شما را برای ادامه تیمداری دلسرد نکرد؟

اتفاقا مصمم‌تر هم شدم که کارم درست است و برای تشکیل تیمی پرقدرت‌تر انگیزه بیشتری پیدا کردم.

 تصمیماتی گرفتیم که در نهایت فکر می‌کنم به صعود تیم منجر شد

و سال سوم که منجر به صعود تیم شد؟

سال سوم تجربه 2 سال حضور در لیگ دسته 3 که سخت‌ترین لیگ ایران است، را داشتیم و تیمی پرقدرت بسته و به عنوان تیم دوم از گروه خود به مرحله دوم صعود کردیم و در مرحله اول تنها یک باخت غیرفنی داشتیم.

بعد از چند هفته از شروع مرحله دوم در کادر مربیان تیم تغییراتی را ایجاد کرده و آقای احمدزاده که سابقه همکاری با باشگاه محتشم را هم داشت، به عنوان سرمربی معرفی کردیم.

بعد از برد با ارزش برابر تیم عقاب تهران که حریف رو در روی ما در صعود بود، در بهترین شرایط تیمی قرار داشته و با اقتدار در صدر بودیم که مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد.

در این مقطع تصمیماتی گرفتیم که در نهایت فکر می‌کنم به صعود تیم منجر شد.

چند بازیکن که دلشان با تیم نبود را کنار گذاشتیم و در آن مقطع کمتر کسی جرات چنین تصمیمی را داشت، اما من برای خود اصولی داشتم و می دانستم شاید این تصمیم در نهایت موجب عدم صعود تیم شود، اما نمی‌خواستم از اصولم عدول کنم. در 5 هفته باقی‌مانده مسابقات به شدت از لحاظ تعداد بازیکنان تحت فشار بودیم و در بازی مقابل تیم پیشگامان تهران، به سختی ترکیب یازده نفره را چیده بودیم و حتی یادم است در دقیقه 80 یکی از بازیکنان‌مان مصدوم شد و روی نیمکت بازیکنی نداشتیم که به جا‌ی وی وارد میدان کنیم، با این همه برای یک لحظه هم از تصمیماتم پیشمان نشدم و در نهایت با پیروزی در تبریز برابر شهدای ساری موفق به صعود به لیگ دسته 2 شدیم و این صعود که به نوعی شاهکار بود به همدلی و اتحاد بازیکنان و مربیان شکل گرفت.

بهترین و ضعیف‌ترین بازی فصل گذشته تیم کدام بود؟

بعد از تعطیلی چند ماهه کرونا، یک بازی سخت در کاشان برابر تیم ذوالفقار این شهر داشتیم که خود تیم کاشان هم مدعی صعود بود و برای کسب 3 امتیاز برابر تیم ما قرار گرفت که در این بازی موفق شدیم 4 بر 3 برابر این تیم به برتری برسیم که به نظر من این برد نقش زیادی در صعود تیم داشت و یکی بازی سخت برابر عقاب هم در تبریز انجام دادیم که در همان اوایل بازی دروازه‌بان تیم ما یک ضربه پنالتی تیم عقاب را مهار کرد و تیم را به بازی بازگرداند و پیروزی 2 بر صفر برابر تیم عقاب که حریف رو در روی ما بود، نیز برد شیرینی برای محتشم بود و ما را به حاشیه امنیت در جدول رساند که تا روز پایانی فاصله امتیازی خود را با تیم‌های تعقیب کننده حفظ کردیم.

بازی ضعیف هم باید بگویم در تبریز برابر پاس گیلان بود. در این بازی زمین مسابقه به دلیل بارش برف آماده نبود و بازیکنان تیم در کنار عوامل اجرایی با برف روبی برای رساندن زمین مسابقه به شرایط مطلوب خیلی کمک کردند و همین خستگی بازیکنان تیم ما را به همراه داشت و نیمه اول خوب نبودیم، اما نیمه دوم بازیکنان بازی بهتری نشان دادند و گل تساوی را به ثمر رساند و اگر این شرایط نبود، می‌توانستیم تیم پاس را با شکست بدرقه کنیم.

در گروه مرگ قرار داشتیم

عوامل موفقیت تیم در فصل گذشته؟

ببنید ما در سخت‌ترین گروه مسابقات قرار داشتیم که ، 6 تیم برای صعود تلاش می‌کردند. 3 تیم محتشم، عقاب تهران و پیشگامان در پایان فقط یک باخت داشتند. در کنار این 3 تیم، تیم‌های ذوالفقار کاشان، پاس گیلان و حتی تا پیش از کرونا، شهدای ساری هم مدعی صعود بودند.

در این گروه سخت ما به عنوان تیم اول صعود کردیم و تیم دوم که عقاب تهران بود نیز در مرحله پلی آف با تیم‌های دوم دیگر گروه‌ها، موفق به صعود به لیگ دسته 2 شد.

یعنی ما از گروه مرگ صعود کردیم و برای کسب این موفقیت بزرگ علاوه بر آماده کردن امکانات مطلوب برای تیم، حاشیه‌ها را نیز کنترل کردیم و در تمامی شرایط و حتی باخت تیم از کادر مربیان حمایت کرده و همیشه شعارم اولویت مسائل اخلاقی بوده و هیچ‌گاه اخلاق را قربانی نتیجه نکردم.

در مرحله اول تنها یک باخت داشتیم که متاسفانه بعد از بازی حاشیه‌هایی ایجاد شد و همان شب 3 بازیکن تیم را کنار گذاشتم، زیرا برای من اخلاق در اولویت قرار داشت.

البته باید بگویم ‌در مسائل فنی دخالت نمی‌کنم هیچ وقت به مربیان تیم نگفتم این بازیکن بازی کند یا نکند، شاید نظرم را گفته باشم اما در مسائل فنی ادعایی نداشته و هیچ دخالتی در تصمیمات کادر فنی نداشتم.

همه مربیان تیم و بازیکنان و عوامل باشگاه در موفقیت تیم نقش بسزایی داشتند.

برنامه و هدف‌تان در لیگ دسته 2

همیشه هدف صعود بوده است. حتی در سال اول حضورم در فوتبال. برای من ماندن با این تصور که تیم تقویت شود ندارم و دوست دارم در همان سال اول به مرحله بعدی صعود کنم. سال‌های گذشته تیم‌های پارس جنوبی جم، نفت مسجد سلیمان و شهرداری آستارا هم در همان سال اول حضور در لیگ دسته 2 صعود کردند و ما هم با همین هدف تیم را برای حضور در لیگ دسته 2 کشور بستیم.

هدف‌تان از تشکیل تیم محتشم؟

هدف کلی من ایجاد شرایط بهتر برای بازیکنان و مربیان بومی. محتشم با شعار بازیکن و مربی بومی وارد مسابقات شده است و سعی کردم با این سیاست، به دنبال احیایی بازیکنان بومی تبریز باشیم. امروز محتشم بهترین تیم برای بازیکنان تبریزی جهت رشد و پیشرفت است. البته کتمان نمی‌کنم که در این سال‌ها بازیکن غیربومی هم گرفتیم، اما حداقل بازیکن را و همیشه هم گفتم بازیکن غیربومی باید یک سر و گردن از بازیکنان بومی ما بالاتر باشد.

و سقف آرزوهای‌تان در تیم محتشم؟ صعود به لیگ برتر؟

تشکیل بهترین تیم و صعود. البته در تحقق اهداف باشگاه گام به گام پیش می رویم.  زمانی که در لیگ دسته 3 بودیم هدف صعود به لیگ 2 بود و امروز راهیابی به لیگ یک در اولویت برنامه‌هایمان است. روزی که به لیگ یک برسیم هم قطعا به دنبال صعود به لیگ برتر و حتی فراتر از آن خواهیم بود.

 تیم محتشم به فوتبال تبریز تعلق دارد و تنها تیم من نیست

خیلی‌های در بخش خصوصی به ورزش و فوتبال آمدند و بعد از چند سال کنار کشیدند، این نگرانی در مورد باشگاه محتشم هم وجود دارد؟

تا جایی که توان داشته باشم در ورزش سرمایه گذاری خواهم کرد و در تلاش خواهم بود در سال‌های بعدی در سایر رشته‌ها هم تیمداری کنم و امیدوارم در این راستا مسوولان استانی هم از باشگاه محتشم حمایت نمایند.

ببنید، حمایت منظورم کمک مالی نیست و خدا را شکر تا به امروز تمامی هزینه‌های تیم را به تنهایی تقبل کردم، از مشکلات تیم ما زمین تمرینی است و این انتظار بی‌جایی نیست که مسوولان کمک کنند تا باشگاه محتشم مکانی را به عنوان زمین تمرینی دائمی داشته باشد. از شورای اسلامی شهر تبریز، اداره‌کل ورزش و جوانان‌ و هیات فوتبال و سایر ارگان‌های مرتبط انتظار حمایت از تیم محتشم را دارم، زیرا تیم محتشم به فوتبال تبریز تعلق دارد و تنها تیم من نیست.

یکی از مواردی که در باشگاه محتشم به عنوان نقطه قوت محسوب می‌شود، اینکه نام این باشگاه در لیست باشگاه‌های بدهکار نیست؟

سعی کردم قول‌هایی که می‌دهم در حد توانم باشد. سقف قراردادهای قبلی و ‌فعلی تیم بالا نیست، اما امروز از بابت فصل‌های گذشته ریالی به کسی بدهکار نیستیم و همین رویه را هم امسال پیش رو گرفته‌ام..

من تولیدکننده مبل هستم و تا سال پیش از درآمدمان برای تیم هزینه می‌کردیم، حالا که به دلایل کرونایی درآمدمان کم شده، از سرمایه خود برای تیم خرج می‌کنیم و با این وجود همیشه سعی کردم به تمام قول‌هایی که به بازیکنان و کادر فنی دادم، در زمان مقرر عمل کنم.

البته به دنبال درآمدزایی صحیح و قانونی در فوتبال هستم و اعتقاد دارم درآمد پایدار می‌تواند به ادامه حیات تیم‌های‌بخش خصوصی منجر شود.

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول