اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر سابق آمریکا: سازش کشورهای عربی در گفت‌وگوی فلسطینی‌ها با اسرائیل تعیین‌کننده است

سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی با تعیین‌کننده دانستن توافق‌های سازش بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی در سوق دادن فلسطینی‌ها به مذاکرات مشابه، گفت این توافق‌ها بر روابط تل‌آویو با مصر و اردن هم تاثیر دارد.

سفیر سابق آمریکا: سازش کشورهای عربی در گفت‌وگوی فلسطینی‌ها با اسرائیل تعیین‌کننده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی مدعی است که توافق‌های سازش دو کشور امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، می‌تواند رابطه سرد و امنیتی اردن و مصر با تل‌آویو را نیز گرم‌تر کند.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، شاپیرو ضمن ادعای اینکه توافق‌های سازش اخیر فرصت‌های زیادی را برای ایجاد روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده، گفت: «کشورهای عربی می‌توانند در ایجاد گفت‌وگو بین فلسطینی‌ها و اسرائیل، تعیین‌کننده باشند».

وی با بیان اینکه فلسطینی‌ها ابتدا از آغاز فرایند سازش کشورهای عربی آنهم قبل از رسیدن به راهکاری برای بحران فلسطین-اسرائیل احساس نارضایتی و درماندگی کردند، افزود: «اما از سوی دیگر کشورهای عربی نیز از صبر کردن برای آن (توافق) خسته شده بودند».

بر این اساس، شاپیرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تکرار ادعای نخ‌نما شده و بی‌اساس نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح اتمی، گفت: «برجام، یک سری محدودیت‌هایی را اعمال کرد - که تا زمان پایبندی به آنها - ایران را به اندازه یک سال از زمان رسیدن به سلاح اتمی دور نگاه می‌داشت. بعد از اینکه دولت [دونالد] ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، ایران رفته رفته اورانیوم غنی‌سازی کرد، سانتریفیوژهای جدید نصب کرد و امروز [به بمب اتم] نزدیک‌تر است. طبق بیشتر تخمین‌ها، ایران اکنون اگر بخواهد، با رسیدن [به سلام اتمی] ۳ تا ۶ ماه فاصله دارد».

پیش از این، «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود از اسرائیل انتظار می‌رود که با برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح موافقت کند، یا مذاکرات سازش را از جایی که متوقف شده از سربگیرد یا اینکه به توافق‌های امضا شده احترام بگذارد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول