اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

اندر مصائب نویسندگان؛ از غم نان تا تحریف و کتاب‌سازی / تولید اثرطوفان لرستان به سفارش رهبر انقلاب

محمدتقی عزیزیان ناشر برگزیده سال گفت: در دیداری که شعرا قبل از کرونا با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان فرمودند که همان‌گونه که اثر طوفان کاترینا نوشته شد، اثری با نام طوفان لرستان نیز تولید و در اختیار عموم قرار گیرد، از این رو تحقیقات اولیه کار انجام شده و به زودی وارد مراحل تنظیم و انتشار خواهیم شد.

اندر مصائب نویسندگان؛ از غم نان تا تحریف و کتاب‌سازی / تولید اثر

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، بدون تردید اساس و زیربنای توسعه هر جامعه‌ای، فرهنگ و مولفه‌های وابسته به این حوزه است، موضوع مهمی که جوامع توسعه‌یافته آن را سنگ بنای دیگر بخش‌ها همچون اقتصاد گذاشته و ارتقای فرهنگی را در اولویت سیاست‌های کلان خود قرار داده‌اند.

فرهنگ و تعالی‌بخشیدن به آن پایه‌ترین نیاز هر مکتب محسوب می‌گردد، همچنان‌که تاریخ ملت‌های نخستین چکیده‌ای از آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن سرزمین بوده و با گذشت زمان نیاز به توسعه فرهنگی در بین اقوام بیشتر شده، به‌نحوی که بسیاری از رفتارها و آئین‌های ناشایست به مرور زمان کمرنگ و یا ریشه‌کن شده است.

انتقال شاخصه‌های فرهنگی به نسل‌های بعدی از طریق روش‌های مختلفی صورت گرفته، گاه از روش شفاهی و نقل سینه به سینه، آیندگان از وقایع گذشته آگاهی پیدا کردند و گاهی نیز با مکتوب و مستند کردن، سعی در انتقال صحیح مفاهیم بنیادی داشتند.

کتاب‌ از دیرباز منبع موثق و معتبری برای رجوع به سرگذشت پیشینیان و همچنین آگاهی از تاریخ ادبیات اقوام و ملل‌های گذشته بوده و هست، از طرفی کتاب و کتاب‌خوانی مهمترین خوراک و روش تغذیه فکری برای افرادی است که درصدد رشد همه‌جانبه و در مسیر درست پیشرفت اهداف قرار گرفتن هستند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی، بسیاری از نویسندگان و ناشران اقدام به ثبت و انتشار وقایع و رویدادهای جنگ و همچنین خاطرات رزمندگان به جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و الگوسازی فرماندهان و سرداران جبهه‌های حق علیه باطل برای نسل‌های آینده کردند.

اگرچه به گفته برخی یادگاران جنگ، آن‌گونه که باید تاکنون مفاهیم دفاع مقدس به خوبی بیان نشده و ارزش‌های فرهنگی آن تبیین و تشریح نشده، اما در این میان برخی‌ها بوده و هستند که تمام همت خود را برای اعتلای فرهنگ‌های انقلاب و دفاع مقدس به کار گرفته و امروز با نوشتن کتاب‌های شاخص و انتشار آن، سهم خود را به عنوان افسر جنگ نرم در مقابله با دشمنان ایفا می‌کنند.

نشر "پراکنده" لرستان؛ ناشر برگزیده سال

اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی کتاب سال دفاع مقدس در حالی چند روز پیش برگزار شد که پس از ارزیابی‌ها، برای نخستین‌بار در تاریخ لرستان، انتشارات پراکنده از استان با مدیریت محمدتقی عزیزیان به عنوان ناشر برگزیده در بین دیگر انتشاراتی‌های سراسر کشور معرفی شد.

 

در این دوره از جشنواره که در باغ موزه دفاع‌مقدس تهران با حضور نویسندگان و ناشران برتر سراسر کشور برگزار شد، در ارزیابی نهایی ناشران دولتی و خصوصی، انتشارات پراکنده از لرستان به عنوان ناشر برگزیده سال اعلام و مورد تجلیل قرار گرفت.

محمدتقی عزیزیان جوان 37 ساله خرم‌آبادی، مدیر مسوول انتشارات پراکنده از سال 94 و پس از دیدار با مقام معظم رهبری و رهنمون قرار دادن فرمایشات ایشان به جهت انجام کار فرهنگی، فعالیت خود را آغاز کرد.

رهنمودهای رهبری سرلوحه کارم شد

«سال 92 در محضر رهبر انقلاب چند نمونه از کارهایم را به ایشان نشان دادم که مورد پسندشان قرار گرفت، معظم‌اله در این دیدار فرمودند: رزمندگان لرستانی مظلوم هستند و هر چه کار شود دیده نمی‌شوند، ایشان از من خواستند که کار خود را ادامه دهم چرا که حرکت خوبی است و ان شاء‌الله که جواب دهد.

 

پس از این دیدار مصمم شدم فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار قرار دهم و به همین جهت درخواست ثبت یک انتشاراتی را دادم، اواخر سال 94 مجوز نشر با نام انتشارات پراکنده صادر شد، بلافاصله کار خود را با انتشار کتاب زندگی‌نامه شهید محمدجهان مدهنی به نویسندگی مصطفی غفاری‌خواه شروع کردم».

امروز و با گذشت 5 سال از نخستین فعالیت انتشاراتی پراکنده، بیش از 130 عنوان کتاب دفاع مقدس توسط این انتشاراتی چاپ و در اختیار علاقمندان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفته است، ضمن اینکه در این میان نیز بسیاری از کتاب‌های مرجع و همچنین نخستین‌ها توسط این نشر به مردم معرفی شده است.

چاپ 130 عنوان کتاب دفاع مقدس

«تاکنون 130 کتاب با محتوای دفاع‌مقدس توسط نشر پراکنده، منتشر شده که در نوع خود بی‌نظیر است، همچنان‌که مصاحبه‌های بسیاری با فرماندهان و سرداران جنگ توسط این انتشاراتی چاپ شده و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

اولین کارنامه عملیاتی لرستان تحت عنوان نامه پایداری در 2 جلد وزیری که سالنامه لشکر 84 خرم‌آباد طی دوران دفاع مقدس بود، توسط نشر پراکنده به چاپ رسید، در این کتاب با 120 امیر جنگ تحمیلی مصاحبه شده بود.

همچنین نخستین سفرنامه راهیان نور کشور توسط نشر پراکنده منتشر شد و چندین کتاب از خاطرات شهدا توسط این انتشاراتی در اختیار علاقمندان به حوزه دفاع‌مقدس قرار داده شد».

 

ناشر برگزیده استانی در سال‌های اخیر توانسته در بخش‌های مختلفی از جمله طراحی و گرافیک کتاب، بسته‌بندی گروه‌های ادبی، برگزاری جلسات نقد و بررسی در راستای ترغیب نویسندگان و کیفی‌ کردن محصولات ورود پیدا کرده است.

ورود به حوزه‌های مختلف فرهنگی

«فعالیت‌های خود را تنها معطوف به انتشار کتاب‌های حوزه دفاع‌مقدس نکردیم، به جهت فعالیت انجمن قلم در کنار نشر، طی این مدت توانستیم با تربیت نویسندگان، گامی در جهت رشد و کیفیت‌بخشی به آثار برداریم، ضمن اینکه پس از کسب نتیجه موردانتظار، نوشته‌های آن‌ها را حمایت و در انتشاراتی هه چاپ رسانده‌ایم.

تاکنون 24 نفر توسط این انجمن در استان آموزش داده شده که منجر به چاپ کتاب نیز شده است، همچنین با حوزه‌بندی تخصصی توانستیم اثرهایی را در سطح عمومی نیز عرضه کنیم، همچنان‌که امروز شعر محمد گودرزی نیریزی از لرستان در کتاب ادبیات دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی قرار گرفته است.

طی این چند سال بارها جلسات نقد و بررسی کتاب را برگزار کردیم تا ضمن دیده‌شدن نویسنده و خواندن اثرش، از نظرات صاحبان قلم آگاهی پیدا کند و کم‌کاری‌ها و نواقص را شناخته و در جهت برطرف کردن‌ آن‌ها تلاش نماید، هر جایی که نیاز به ارائه آموزش فنی به نویسنده بوده نیز دریغ نکرده و سوژه را به انجمن قلم معرفی کرده‌ایم».

 

اعتقادی به سرانه پائین کتاب‌خوانی نداشته و آن را تنها یک بیان آمار می‌داند، از منظر محمدتقی عزیزیان سرانه تولید کتاب خوب کم است و نه کتاب‌خوان.

فضای فرهنگی جامعه برابر و عادلانه پیش‌رود

«قبول ندارم سرانه کتاب‌خوانی پائین است، بلکه سرانه تولید کتاب خوب کم است، مسائل کشور همگی سمت مشکلات اقتصادی معطوف شده و هر شغلی که انتخاب می‌شود، صرفا به میزان درآمد و نه تاثیرگذاری آن بر رشد همه‌جانبه جامعه توجه می‌شود.

ضرورت معیشت و نقش مهم مادیات در بهبود و رفاه زندگی را انکار نمی‌کنم، اما بر این باور هستم که همه مشاغل در جای خود بایستی اهمیت داشته باشند و این برنامه‌ریزی مناسب دولت را می‌طلبد.

فضای فرهنگی جامعه بایستی برابر و عادلانه پیش‌رود، چرا که کار فرهنگی به اندازه فعالیت اقتصادی حائز اهمیت بوده  و موجب سازندگی است.
سیستم فرهنگی کشور بایستی ریل‌گذاری شود، مگر نه اینکه کتاب نخستین اولویت اسلام بوده ومهمترین معجزه این دین، قرآن مجید است، از طرفی مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند که بر امر تالیف کتاب خوب همت گذاشته شود چرا که هیچ‌چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد.

کتاب بد باعث می‌شود کتاب‌خوانی به حاشیه رود، وقتی در بازار جنس تقلبی زیاد شود، خواهان جنس اصل کمتر خواهد بود، از این‌رو باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که هر کسی نویسنده نشود و مجوز نشر به هر انتشاراتی داده نشود.

البته ممکن است با در پیش گرفتن این کار آمارها در برخی بخش‌ها پائین بیاید اما تاثیرگذاری بالا می‌رود، مگرنه اینکه کتاب‌‌های ارزشمند افرادی چون سعدی و حافظ پس از قرن‌ها هنوز تازگی خود را به دلیل اهمیت متن و محتوا حفظ کرده‌اند».

 

تأکید بر تربیت مولف و تامین معیشت نویسندگان

بر تربیت مولف و تامین معیشت نویسندگان تاکید دارد و آن را از ملزومات برای رونق فضای کتاب‌خوانی می‌داند، غم نان داشتن را برای نویسنده درد دانسته و آن را مانع بزرگی برای تمرکز و ایجاد یک اثر خوب عنوان می‌کند.

«نخسین نکته برای رونق فضای کتاب‌خوانی، تربیت مولف خوب و تعریف کیفیت و برندسازی است، اگرچه در این سال‌ها برای تربیت مولف تلاش شده اما نیازمند حمایت هستیم.

گاهی نویسندگانی تربیت می‌شوند، اما چندین سال منتظر سفارش کتاب می‌مانند، همین موضوع ضمن برهم زدن تمرکز، نویسنده را از فضای نوشتن دور کرده و در نهایت موجب دلسردی می‌شود.

چندین سال قبل نویسندگی توسط انجمن قلم ایران به عنوان شغل به صحن مجلس ارائه شد، طرح دوفوریتی که پس از تصویت یک فوریت آن، ابتر ماند و دیگر پیگیری نشد، حال اینکه اگر نویسندگی به عنوان یک شغل معرفی شود، قطعا شاهد رشد کمی و کیفی در آثار تولیدی خواهیم بود».

در جنگ نرم کتاب بسیار حائز اهمیت است

نویسنده را امروز یک افسر جنگ نرم می‌داند که بدون تجهیزات لازم و ارائه مهمات قادر به فعالیت نیست،آن هم در زمانه‌ای که دشمن همه‌جانبه وارد میدان شده و بخش‌های مختلف فرهنگی جامعه را هدف قرار داده است.

«ضربه‌هایی در ضعف فرهنگی و نداشتن جنس به موقع فرهنگی به کشور وارد شده است، اگر فیلم 300 در آمریکا ساخته می‌شود، در ایران نیز بایستی خوراک مناسب مقابله تهیه شود، تا در ذهن مخاطبی که گرایش غربی دارد تشکیک ایجاد شده و بداند که در جبهه قرار گرفته و سریع منحرف نشود.

در جنگ نرم کتاب بسیار حائز اهمیت است، همان‌طور که کشورهای توسعه‌یافته غربی به این مهم پی برده و تولید و ترویج محصولات فرهنگی را در اولویت کار خود قرار داده‌اند.

بچه‌های انقلابی نیاز بیشتری به حمایت حاکمیتی دارند

در همین راستا بچه‌های انقلابی نیاز بیشتری به حمایت حاکمیتی دارند، برخی نهادها وظیفه اداری در مقابل فرهنگ دارند، حال اینکه نهادهای انقلابی از نظر عقیدتی بایستی به این موضوع ورود پیدا کنند».

 

رعایت نکردن حق کپی و کتاب‌سازی؛ دو معضل بزرگ حوزه کتاب

رعایت نکردن حق کپی و کتاب‌سازی را دو معضل بزرگ حوزه کتاب و نشر عنوان می‌کند و نظارت بازرسان بر این کار را نیز ضعیف می‌داند، مشکلاتی که در صورت ادامه‌دار بودن شخصیت کتاب را زیر سوال برده و منجر به تحریف و ارائه تعریف نادرست از فرهنگ می‌گردد.

«متاسفانه در کشور ما حق کپی رعایت نمی‌شود، پایان‌نامه‌ها که برخی‌هایشان حکم خوراک فرهنگی داشته و بسیاری از آثار خوب را می‌توان از متون آن‌ها تهیه کرد، امروز به راحتی خرید و فروش شده و دست‌مایه‌ای برای کسب مدرک برخی از افراد شده است.

ما کتاب بد نداریم، بلکه معضلی به نام کتاب‌سازی داریم، به این معنی که فرد بدون هیچ پشتوانه ادبی و نگارشی اقدام به جمع‌آوری مطالب کرده و یا در ادبیات یک نوشته تغییراتی ایجاد و به عنوان کتاب منتشر می‌کند، حال اینکه این اثر نه اصالت فرهنگی داشته و نه از خوراک لازم برخوردار است، بلکه همانند یک کاشی هر فصلش رنگی داشته و فاقد ارزش معنوی است.

از طرفی نظارت در نهادهای فرهنگی تنها بر آمار تولیدی کتاب متمرکز شده و در صدور مجوز نیز تنها بحث عقیدتی توجه می‌شود و محتوای فنی و مهندسی کتاب مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل شاهد چاپ کتاب‌هایی با ارزش محتوایی پائین هستیم».

تهیه و انتشار کتاب "طوفان لرستان"

مدیر مسوول انتشارات پراکنده مهمترین پروژه پیش‌روی خود را تحقق فرمایش رهبری در دیدار اخیر شعرا به معظم‌اله مبنی بر نگارش و تهیه اثری برای معرفی ظرفیت‌های گروه‌های جهادی در قالب سیل لرستان بیان می‌کند.

«در دیداری که شعرا قبل از کرونا با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان فرمودند که همان‌گونه که اثر "طوفان کاترینا" نوشته شد، اثری با نام طوفان لرستان نیز تولید و در اختیار عموم قرار گیرد.

همچون گذشته به فرامین رهبری لبیک گفتیم، تحقیقات اولیه کار انجام شده و به زودی وارد مراحل تنظیم و انتشار خواهیم شد».

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول