اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

آتش‌سوزی 14 نقطه گلستان طی 10 روز گذشته/ آماده‌باش نیروهای واکنش سریع نیروهای یگان حفاظت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: طی 10 روز گذشته 14 نقطه در کل استان حریق داشتیم که با مساعدت و همکاری همه عوامل استان و توام با وفاق و همدلی همگان سبب شد قبل از شروع باران حریق کنترل شده و با بارش رحمت‌الهی اطفا به صورت کامل انجام شود.

آتش‌سوزی 14 نقطه گلستان طی 10 روز گذشته/ آماده‌باش نیروهای واکنش سریع نیروهای یگان حفاظت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ابوطالب قزل‌سفلو  هم‌اندیشی و تبادل‌نظر کارشناسی با موضوع اطفا حریق و اشتراک و انتقال تجربیات اطفا حریق توسکستان ضمن تشکر از تمامی نیروهای حفاظتی و کسانی که در عملیات اطفا حریق همکاری و مساعدت کردند، اظهار کرد: طی ۱۰ روز گذشته ۱۴ نقطه در کل استان حریق داشتیم که با مساعدت و همکاری نیروهای حفاظتی منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر ... و ترکیب‌بندی نیروهای توانمند توام با وفاق و همدلی همگان سبب شد قبل از شروع باران حریق کنترل شده و با بارش رحمت الهی اطفا به صورت کامل انجام شود.

وی تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها در امر کنترل و پیشگیری و اطفای حریق را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: خوشبختانه در تجربه حریق «توسکستان» شاهد این موضوع بودیم که ارتباط و همکاری خوبی بین منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های اجرایی و امدادی وجود داشت و لازم است که این ارتباط‌ها تداوم و تقویت بیشتری یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: به منظور واکنش سریع نیروهای یگان حفاظت در تمامی شهرستان‌های استان باید با تجهیزات و امکانات موجود به حالت آماده‌باش در آمده تا در هنگام وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی سریعا وارد عمل شوند.

* شرایط سخت و صعب‌العبور منطقه‌ توسکستان امکان اعزام روابط عمومی برای تهیه عکس و فیلم نبود

وی امر اطلاع‌رسانی را بسایر مهم برشمرد و یادآور شد: با توجه به تاثیرگزاری اصحاب رسانه در نگرش افکارعمومی، اطلاع‌رسانی درست می‌تواند در ارتقای آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در عرصه‌های منابع طبیعی تاثیرگزار باشد.

قزل‌سفلو همچنین ضمن اشاره به انتشار مستندات نامربوط در برخی رسانه‌های مجازی افزود: با توجه به نگاه حساس جامعه به منابع طبیعی باید تلاش کنیم که در شرایط سخت که منطقه صعب‌العبور بوده و امکان تردد افراد سخت است در حد امکان مستندات حتی به شکل کوتاه اما کیفی توسط همین نیروهای اعزام شده به محل گرفته شده و در اختیار روابط عمومی قرار گیرد و با انتشار واقعیات، در واقع جایی برای قرارگیری فیلم‌ها و عکس‌های غیرواقعی باقی نماند.

* در حادثه حریق توسکستان ۱۴ دستگاه دولتی حضور داشتند/ در اطفا حریق ۱۲ نفر مصدوم و یک نفر نیز در بیمارستان بستری شد

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز گفت: در حادثه حریق توسکستان ۱۴ دستگاه دولتی حضور داشتند و نیروهای حاضر در صحنه ۵۳۳ نفر بوده که از این تعداد ۱۶۶ نفر روز در ارتفاعات مستقر شدند.

محمد آریان‌فر اظهار کرد: این تعداد به ۳۷ اکیپ ۱۲ الی ۱۵ نفره تقسیم شده که ۱۲۳ نفر پیاده و ۴۳۰ نفر به صورت هلی‌برد به منطقه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: از افراد اعزام شده ۱۳۰ نفر کوهنورد و مردمی بوده و به طور معمول ۳۰ نفر در پایین به صورت پشتیبان حضور داشتند، لازم به ذکر است در اطفا حریق ۱۲ نفر مصدوم و یک نفر نیز در بیمارستان بستری شد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در این حریق ۴۸ سورتی پرواز و ۵/ ۵ تن بار حمل و جابه‌جا شد.

وی خاطرنشان کرد:در بحث کنترل و مهار آتش باید از توان تمامی نیروهای کارآمد و تجهیزات و امکانات استفاده بهینه داشته باشیم، با توجه به توپوگرافی این نوع حریق و منطقه ی سختی که نیروها با آن روبرو بودند لازم است تدابیر لازم حفاظتی برای مهار و کنتر حریق چه به لحاظ نیروی انسانی و چه تجهیزات مورد بررسی و دستور کار قرار گیرد تا اقدامات سریع و به موقع انجام شود.

در این هم‌اندیشی تجربیات نیروهای اعزامی به منطقه به سمع و نظر همگان رسید و به مواردی همچون تشکیل تیم ویژه و سریع اطفا حریق، استفاده از راه بلدهای حرفه‌ای، استفاده از اسب و قاطر برای حمل تجهیزات، شناسایی چشمه‌ها، منطقه بندی حریق و پایش منطقه به وسیله هلی‌شات و برگزاری دوره‌های توجیهی مهار حریق و... اشاره شد.

در خاتمه، ابوطالب قزل‌سفلو از استاندار که در روزهای حریق بعضا روزی دو بار نیز در منطقه حاضر و شرایط را بررسی می‌کردند تشکر کرد. همچنین از تمامی نیروهای مردمی پایگاه های بسیج، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها، گروه‌های کوهنوردی، فرمانده سپاه نینوا استان گلستان، مدیریت بحران و استانداری تشکر و سپاس ویژه کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول