اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

بار مالی خسارت زلزله ۳ برابر هزینه مقاوم سازی مسکن روستایی/ خطر واحدهای مسکونی فرسوده جدی است

در شرایطی که مقاوم‌سازی یک واحد مسکونی در حال حاضر نیازمند 100 میلیون تومان تسهیلات است، بار مالی تخریب هر خانه در اثر زلزله 270 میلیون تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارد.

بار مالی خسارت زلزله ۳ برابر هزینه مقاوم سازی مسکن روستایی/ خطر واحدهای مسکونی فرسوده  جدی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کمتر ایرانی را می‌شناسیم که با یک زلزله بزرگ هم‌دوره نباشد، زلزله ۷.۲ ریشتری بوئین زهرا در سال ۴۱، زلزله ۸.۷ ریشتری طبس در شهریورماه ۵۷، زلزله ۷.۴ ریشتری رودبار در خردادماه ۶۹، زلزله ۷.۳ ریشتری قائنات در اردیبهشت ماه ۷۶، زلزله ۶.۶ ریشتری بم در دی ماه ۸۲  و در نهایت زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه در آذرماه ۹۶ گواه این نکته است که در هر دهه شاهد این پدیده شوم بوده‌ایم.

شاید بارها و بارها شنیده باشید که پیش‌بینی زلزله با علم و تکنولوژی کنونی ممکن نیست، اما انجام اقداماتی به منظور کاهش تلفات ناشی از زلزله با استفاده از عملیات بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی آسیب‌پذیر قابل انجام است.

*مقاوم‌سازی بافت فرسوده روستایی، مخاطرات ناشی از زلزله را کاهش می‌دهد

در حقیقت عمده دلیل خسارات جانی وقوع زلزله ناشی از واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده به ویژه در مناطق روستایی است و مقاوم‌سازی این واحدهای مسکونی می‌تواند در کاهش خسارات زلزله نقش مهمی را ایفا نماید.

در همین ارتباط اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، ضمن اشاره به این نکته که اگر بتوانیم تمامی خانه‌های روستایی و ناایمن کشور را بازسازی کنیم و به طور کلی بحث ساخت‌وساز را مورد تأکید قرار دهیم، آن زمان می‌توان ادعا کرد که با وقوع زلزله‌های با ریشتر بالا خسارتی نخواهیم داشت، گفتتعداد ۲.۵ میلیون واحد مسکونی روستایی داریم که نیازمند عملیات نوسازی و بازسازی هستند.»

*  یک واحد روستایی فرسوده با ۱۰۰ میلیون تومان بازسازی می‌شود

به طور کلی بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی تنها نیازمند تامین مالی و سرمایه است، چرا که ساخت این تعداد واحد مسکونی به زمین نیاز نداشته و نیرو کار فعال هم در روستا وجود دارد، لذا با تامین بخشی از هزینه ساخت واحد مسکونی روستایی در قالب ارائه تسهیلات می‌توان شرایط را برای افزایش خسارات ناشی از زلزله پدید آورد.

در همین ارتباط حمیدرضا سهرابی، مدیر کل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه رقم تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی فعلی مسکن پاسخگوی نیاز روستاییان نیست، گفتدر شرایط حداقلی، ساخت یک واحد مسکونی ۶۰ متری با هزینه ساخت هر متر مربع ۲.۵ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان آورده نیاز دارد.»

سهرابی، در بیان این نکته که علاوه بر تسهیلات ساخت مسکن روستایی، به نسبت توان اقتصادی خانوارها، تسهیلات قرض‌الحسنه و بلاعوض نیز اعطا می‌شود، گفت: «در شرایط کنونی به نظر می‌رسد رقم تسهیلات ساخت مسکن روستایی باید به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برسد.»

به استناد ارقام مطرح شده به منظور نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی هر واحد مسکونی روستایی، جلوگیری از خسارات زلزله به دلیل فرسودگی ۲.۵ میلیون واحد مسکونی روستایی نیاز به ۲۵۰  هزار میلیارد تومان سرمایه دارد.​

*بار مالی خسارات زلزله ۳ برابر هزینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی

در نگاه اول شاید، اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت هر واحد مسکونی روستایی و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای کل ۲.۵ میلیون مسکن روستایی رقم بالایی به نظر برسد اما تخریب این واحدهای مسکونی در اثر زلزله و  تامین هزینه بازسازی ناشی از زلزله می‌تواند دنظر شما را تغییر دهد.

بر همین مبنا و به منظور برآورد هزینه بازسازی یک واحد مسکونی تخریب شده بر اثر زلزله نیاز به آمار واقعی از یک زلزله داریم. به همین دلیل به سراغ آمار مرتبط با آخرین زلزله کشور در سال ۹۷ رفتیم.

به استناد اطلاعات منتشر شده توسط بنیاد مسکن و استانداری کرمانشاه، ۴۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ غرب این استان آسیب دیده است و دولت برای جبران خسارات مالی ناشی از این زلزله تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت، هزینه بازسازی یک واحد مسکونی تخریب شده در اثر زلزله معادل ۲۷۰ میلیون تومان هزینه دارد.

حال فرض کنید بر اثر زلزله‎ای سراسری، ۲.۵ میلیون واحد مسکونی فرسوده روستایی تخریب شود، با تعمیم نتایج به دست آمده از زلزله کرمانشاه، ۶۷۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است تا بتوانیم همه ۲.۵ میلیون واحد مسکونی که حالا تخریب شده‌اند بازسازی کنیم.

در حقیقت فارغ از خسارات جانی و آثار نامطلوب اجتماعی ناشی از زلزله، این پدیده شوم می‌تواند بار مالی ۶۷۵ هزار میلیارد تومانی را برای دولت فراهم کند در حالی که با اختصاص ۳۰ درصد از این هزینه کلان یعنی ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌توان از خسارات جانی نیز جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول