اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

«خانه‌داران کتابخوان»/ آنان که آگاهی هدیه می دهند

بانوان فرهنگی « خانه قرآنی ریاحین تبریز» در یک اقدام فرهنگی و با راه‌اندازی طرح «خانه‌داران کتابخوان» قصد دارند یار مهربان را به دست خانم‌های خانه‌دار رسانده و تجربیات فرهنگی خود را با یکدیگر اشتراک‌گذاری کنند.

«خانه‌داران کتابخوان»/ آنان که آگاهی هدیه می دهند

 خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- اولین سال‌های دهه ۷۰ دو مادر و دو دختر پای ثابت جلسات فرهنگی و قرآنی در شهر بودند. مادران برای حضور در جلسات فرهنگی، کتابخوانی و قرآنی و دختران ۸ و ۹ ساله نیز پی شیطنت‌ها و بازی‌های کودکانه بودند.

حالا این دو دختر کوچولو قد کشیده و به بانوان فرهنگی این شهر تبدیل شده‌اند، به‌ طوریکه در کنار مادران خود طرح‌ها و ایده‌های فرهنگی، هنری، کتابخوانی مطرح کرده و آن را در سطح شهر اجرا می‌کنند.

یکی از این طرح‌های فرهنگی که در قالب طرح کتابخوانی مطرح کرده‌اند طرح و ایده " خانه‌داران کتابخوان" است که این طرح  همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی فعالیت خود را آغاز کرده است.

در یک عصر پاییزی مهمان این دو بانوی فعال فرهنگی شدم تا از تولد ایده و طرح خود برایم سخن بگویند.

 

الهام قاسمیان با یادآوری روزهایی که به همراه مادر در جلسات فرهنگی و قرآنی شرکت می‌کرد، گفت: مادرم خانم " اعظم آقام‌علیلو" و دوستش خانم" مصطفایی دانشمند" از فعالان فرهنگی و قرآنی بودند.

این فعال فرهنگی افزود: من، خواهرم و دوستم سیما نیز به همراه مادر در این جلسات شرکت می‌کردیم، البته ما بچه‌ها بیشتر دنبال بازی‌ها و شیطنت‌های کودکانه بودیم. فعالیت‌های مادران در حوزه فرهنگی، قرآنی و کتابخوانی منجر به تاسیس موسسه "فرهنگی و قرآنی ریاحین" شد و ما نیز اکنون در کنار مادر به فعالیت‌هایی از جنس فرهنگی، قرآنی،کتابخوانی و کارگاه‌های مهارت آموزی و ...مشغول هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های خانه قرآنی " ریاحین" یادآور شد: رویکرد فعالیت‌های این موسسه خانواده محور و بیشتر بر روی فعالیت‌های فرهنگی زنان خانه‌دار متمرکز است. به همین منظور از ۱۲ سال پیش طرح کتابخوانی «تسنیم » ویژه خانم‌های خانه‌دار را آغاز کردیم که با استقبال آنها مواجه شد.

الهام قاسمیان ادامه داد:در ادامه طرح تسنیم و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های  حضوری از ۲۷ اسفندماه سال گذشته تا خردادماه امسال کمپین " صدتایی‌ها" راه‌اندازی شد.

وی گفت:این طرح ویژه کودکان و نوجوانان بود، آنها ۱۰۰جلد کتاب خوانده و خلاصه‌نویسی کرده بودند که طی مراسم اختتامیه از فعالان این طرح تجلیل شد.

 

خانم‌های خانه‌دار در حاشیه هستند

قاسمیان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به طرح و ایده "خانه‌داران کتابخوان" افزود: تجربه فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی برای خانم‌های خانه‌دار نشان داد،  متاسفانه همیشه خانم‌های خانه‌دار در حاشیه بوده و مسوولان طرح و برنامه‌ای برای آنها ندارند.

این فعال فرهنگی افزود: خانم‌های خانه‌دار معمولا دیده نمی‌شوند، بنابراین وقتی طرح کتابخوانی برای بانوان خانه‌دار به فکرم رسید، طرح را با دوستم خانم سیما محمدرضایی مطرح کردم و او نیز طرح اولیه‌ای که نوشته شده بود را مطالعه  کرد.

وی ادامه داد:وقتی طرح اولیه بین دو دوست مطرح شد، همفکری بیشتری لازم بود تا طرح چکش‌کاری شده و تمام جوانب کار بررسی شود. نتایج همفکری آنها به نوشتن قوانین و دستورالعمل‌هایی انجامید که برای اجرای هر طرحی لازم است.

قاسمیان متذکر شد: طراح این ایده ادامه داد: با شیوع کرونا خانم‌های خانه‌دار علاوه بر مادری، کارهای مربوط به آموزش و معلمی را نیز انجام می‌دهند ولی هیچ‌وقت دیده نمی‌شوند .ما تصمیم گرفتیم با این کار بانوان خانه‌دار را معرفی کرده و زحمت‌های آنان را به جامعه معرفی کنیم و در قالب اجرای این طرح همایش‌هایی برای آنها برگزار کنیم.

ارسال کتاب به خانه‌ها

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح افزود: بانوانی که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند، کتاب‌های درخواستی مورد نظر آنها برایشان ارسال می‌شود. آنها در طی ۱۰ روز فرصت دارند کتاب را مطالعه کنند در صورت نیاز می‌توانند با تماس تلفنی کتاب را تمدید کنند، بعد از اتمام کتابخوانی همکار ما رفته و دوباره کتاب را تحویل می‌گیرد همچنین بعد از اینکه کتاب ها بازگردانده شدند دو روز قرنطینه می‌شوند بعد از آن به بانوان دیگر امانت داده می‌شود.

این بانوی خیر افزود:این طرح در ابتدا با مشارکت و همکاری  معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۵ تبریز با اهدای ۳۰۰ جلد کتاب آغاز شده است.

وی ادامه داد:آن چنانکه این بانوی فرهنگی توضیح می‌دهد، قرار است برای اجرای هر چه بهتر این طرح یک خودروی اتوبوس یا یک دستگاه ون با طراحی زیبا با عنوان کتابخانه سیار در سطح شهر کتاب‌های بانوان خانه‌دار کتابخوان را به آنها تحویل دهد و طبق قول‌ها و وعده‌هایی که از سوی واحد فرهنگی شهرداری تبریز اعلام شده، قرار است در مرحله اول با تهیه  یک دستگاه اتوبوس یا خودروی ون  از این بانوان تلاشگر فرهنگی حمایت و پشتیبانی شود.

 

شیرین‌ترین کتابی که خوانده‌اید را معرفی کنید

بر اساس قوانین نوشته شده این طرح کتاب‌هایی که در طی یک سال مورد استقبال قرار نگرفته باشند از لیست گردش و اهدای کتاب حذف می‌شوند.

آنها از عموم خانه‌داران کتابخوان درخواست می‌کنند خوشمزه‌ترین و شیرین‌ترین کتابی که خوانده‌اند را با سایر بانوان به اشتراک بگذارند.

 آگاهی هدیه دهیم

سیما محمدرضایی نیز در توضیح همفکری و ایده‌پردازی مشترک با دوستش به خبرنگار فارس، تصریح کرد: وقتی دوستم خانم قاسمیان در تماس تلفنی این ایده را مطرح کرد برای یک دیدار حضوری جلسه گذاشته و ابعاد طرح را بررسی کردیم.

وی ادامه داد:در سطح شهر خودروهایی با آرم مواد غذایی خاص تردد می‌کنند که محصولات شرکت‌ها را به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند، این فکر به ذهنم رسید که ما نیز به جای مواد غذایی کتاب را به دست خانه‌داران کتابخوان برسانیم. بنابراین شیوه‌نامه اجرایی نوشته و بررسی شد.

 محمدرضایی با اشاره به اینکه ما در قالب یک تیم فرهنگی  فعالیت می‌کنیم، یادآور شد: بر اساس دستورالعمل اجرایی نوشته شده کتاب‌های این طرح در حوزه‌های متفاوت بوده و بانوان خانه‌دار می‌توانند از طریق سایت khanehdaran-ketabkhan.ir  و پیج اینستاگرام به آیدی       @khanehdaran_ketabkhan  ثبت‌نام کرده و از انواع کتاب‌ها بهره‌مند شده و مطالعه کنند.

 

چه حسی از کتاب گرفتید؟

بانوان می‌توانند یک جلد کتاب را به مدت ۱۰ روز امانت گرفته و مطالعه کنند، علاوه بر آن فایل pdf کتاب‌ها و کتاب صوتی نیز در دسترس بانوان خانه‌دار است همچنین  اگر خانم‌ها مایل بودند، می‌توانند کتاب را خریداری کنند.

اعضای این تیم از طریق پیک ارتباطی با بانوان خانه‌دار ارتباط داشته و می‌توانند پیشنهادات و انتقادات آنها را دریافت کنند ما با برقراری ارتباط با بانوان خانه‌دار از آنها می‌خواهیم حسی که از خواندن کتاب دارند به ما انتقال دهند تا با سایر بانوان  به اشتراک گذاشته شود.

چرا خانم‌های خانه‌دار دیده نمی‌شوند

وقتی از سیما محدرضایی پرسیدم چه انتظاری از متولیان فرهنگی دارید، خاطرنشان کرد: اولین انتظار ما این است که خانم‌های خانه‌دار نیز دیده شوند، خانه‌داری شغل مقدسی است ولی این خانم‌ها هیچ کجا دیده نمی‌شوند.

وی ادامه داد:بعد انتظار داریم حمایت‌ها به‌گونه‌ای باشد که در ۱۰ منطقه شهرداری ۱۰ عدد اتوبوس برای این طرح در نظر گرفته شود تا ما را برای رسیدن به اهداف تعیین شده، کمک کند.

این فعال فرهنگی گفت:تعیین یک روز مشخص از سال به‌نام روز بانوان خانه‌دار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری یکی دیگر از انتظارات بانوان فرهنگی است.

محمدرضایی ادامه داد: وقتی این طرح در شهر تبریز اجرا شد و خانواده‌ها با نحوه اجرای آن آشنا شدند این نوع از ارتباط به محلی امن برای نوجوانان تبدیل می‌شود تا در کنار مادر کتاب‌های مورد نیاز خود را از کانال مطمئن تهیه کنند.

 

رده‌بندی کتاب‌ها بر اساس اصول علمی

فیروزه واصفی که مسوولیت اجرایی طرح " خانه‌داران کتابخوان" را بر عهده دارد  از سال ۹۰ در مهد قرآن خواهران به عنوان  مسوول طرح مطهر مشغول فعالیت بوده است.

وی، یکی از اعضای فعال خانه قرآنی "ریاحین" بوده  و در مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی از جمله جشن‌های روز دختر خانه قرآنی  مشارکت و حضور  فعال  دارد.

 واصفی همچنین در طرح " تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری" به عنوان  مسوول آزمون و سرگروه از سال ۹۶ فعال بوده و در مصلی امام خمینی ( ره) در  روزهای جمعه  مدیریت غرفه کتاب را بر عهده داشته است.

وی نیز در جزئیات این طرح به خبرنگار فارس، گفت: اعضای این طرح خودشان از بانوان علاقمند و دغدغه‌مند حوزه کتاب و کتابخوانی بوده و از مربیان طرح مطهر مهد قرآن استان و خانه قرآنی ریاحین هستند.

مسوول اجرایی طرح «خانه داران کتابخوان» با اشاره به رعایت اصول علمی در رده‌بندی و قفسه‌بندی کتاب‌ها و برچسب‌زنی، خاطرنشان کرد: کتاب‌های این طرح براساس اصول علمی کتابخانه‌ای فهرست‌بندی و رده‌بندی می‌شود و در آینده قصد داریم به سیستم کتابخانه مرکزی تبریز وصل شود.

وی، دسترسی خانم‌های خانه‌دار به کتاب‌های مفید و موثر را یکی از اهداف این طرح اعلام کرد و افزود: نحوه خرید و توزیع کتاب در این طرح موضوع مهمی است که طی ساعت‌ها و جلسات مختلف برای آن همفکری و برنامه‌ریزی شده است، هدف ما این است که دسترسی خانم‌های خانه‌دار به کتاب‌هایی با محتوای مفید و ارزشمند سرعت داده شود.

 

 کتاب‌های زرد و خاکستری در این طرح جایی ندارند

واصفی ادامه داد:در این طرح توجه به  انتشارات کتاب‌ها نیز بسیار ضروری است، انتشارات و کتاب‌های توزیع شده، باید مورد وثوق و تائید شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح سعی کرده‌ایم کتاب‌هایی که به‌عنوان مرجع ملی هستند مورد استفاده قرار گیرند، به هیچ‌وجه کتاب‌های زرد و خاکستری وارد مجموعه این طرح نمی‌شوند همچنین قفسه کتاب‌های این طرح با طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها غنی‌سازی می‌شود و تک بعدی نیست. توجه ما صرفا بر روی کتاب‌های معارف نبوده و بانوان در حوزه‌های مختلف و با سلایق فکری متفاوت می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول