اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جذب گسترده گردشگران در اقامتگاه بوم‌گردی شهر میمند/ ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، عینی‌ترین راهکار در توسعه گردشگری پایدار

یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیبا در بخش میمند فیروزآباد، با ابتکار و خلاقیت خود موفق شده گردشگران بسیاری را مجذوب کند.

جذب گسترده گردشگران در اقامتگاه بوم‌گردی شهر میمند/ ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، عینی‌ترین راهکار در توسعه گردشگری پایدار

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، واحدهای اقامتی بوم‌گردی حس یک زندگی خوب و بی‌دغدغه را برای آنانی که آرامش می خواهند، هدیه می‌کند، اقامت در فضایی دلنشین و زیبا که با وجود سادگی فضا و امکانات، لحظه‌های خوب ماندن در مکانی امن و دنج را به گردشگران می‌بخشد که شاید نمونه آن را در جایی تجربه نکرده باشند.

سرزمین گل و گلاب ، شهرستانی چهارفصل با طبیعتی زیبا و بکر از ویژگی‌های استان فارس و شهرستان فیروزاباد است

طبیعت زیبای فیروزآباد هر رهگذری را مجذوب می‌کند

شهرستانی که طبیعت زیبای آن هر رهگذری را مجذوب کرده و دوست دارد لحظاتی را در آن سپری کند و این امکان با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای علاقه مندان به طبیعت فراهم شده است.

کارشناسان گردشگری می گویند: اقامتگاه بوم‌گردی نوعی از محل‌های اسکان برای مسافران است که برخلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که در خانه‌های قدیمی بازسازی شده و با شیوه‌ای که مطلوب برای مسافران باشد، اداره می شوند.

فیروزآباد شهرستانی با ۱۰۵ روستا و طبیعت بکر

در استان فارس شهرستانی ۱۲۵ هزار نفری، دارای دو بخش مرکزی فیروزآباد و میمند و ۱۰۵ روستا ، به دلیل طبیعت بکر و زیبا، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای جذب گردشگران و علاقه مندان به سیر در طبیعت در دستور کار قرار گرفته و بنا بر اعلام مدیران گردشگری استان، استقبال بسیار خوبی از این نوع اقامتگاه‌ها می شود.

یکی از اقامتگاه‌های زیبا و دلچسب این منطقه در بخش میمند فیروزآباد که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده ، اقامتگاه گردشگری و عرقیات‌گیری دونیسا می‌باشد.

ابتکارات اقامتگاه دونیسای میمند، گردشگران را جذب می‌کند

حسن غضنفری در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: باغ ، اقامتگاه و کارگاه عرقیات‌گیری دونیسا در سال ۹۲ در زمینی به مساحت دو هزار متر در ابتدای شهر میمند آغاز به کار کرد که اکنون به ۱۰۰ هزار متر توسعه یافته است.

وی افزود: این مجتمع با هدف اقامت گردشگران در شهر گل و گلاب و گذراندن ساعاتی خوش برای مسافران با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان راه اندازی شد.

مدیر اقامتگاه گردشگری دونیسا ادامه داد: عمده اهمیت شهر میمند به گلستان‌های بزرگ ، گل‌های محمدی و رز است که باعث شده‌ این شهر یکی از تولیدکنندگان بزرگ گلاب در ایران به شمار رود.

غضنفری اضافه کرد: بوی خوش گل‌های محمدی در فصل بهار از کیلومترها قابل استشمام است و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت شهر میمند روانه می‌سازد.

عمده اهمیت شهر میمند به گلستان‌های بزرگ ، گل‌های محمدی و رز است که باعث شده‌ این شهر یکی از تولیدکنندگان بزرگ گلاب در ایران به شمار رود

وی بیان داشت :  آنچه در اغلب منابع در خصوص شهر میمند فیروزآباد تکرار شده این است که میمند شهری کوچک در فاصله ۳۵ کیلومتری فیروزآباد در ناحیه گرمسیر فارس با هوای معتدل، دارای آب روان و انواع میوه و محصول عمده آن انگور و گلاب بوده و شغل مردم بیشتر پیشه‌وری همچنین تولید گلاب و عرقیات می‌باشد و دارای آثار تاریخی کاروانسرا و مسجد جامع است.

تولید و عرضه ۷۵ نمونه عرقیات گیاهان دارویی در دونیسا میمند

مدیر اقامتگاه گردشگری دونیسا میمند فیروزآباد بیان کرد : از جمله ویژگی‌ها و امکانات این اقامتگاه، کلبه ، سوئیت ، سفره‌خانه سنتی ، باغ و گلستان گل محمدی ، آیین گلاب‌گیری و تولید و عرضه ۷۵ نمونه عرقیات گیاهان دارویی می‌باشد.

غضنفری خاطرنشان کرد : میمند فیروزآباد با دارا بودن هزار و ۵۵۰ هکتار باغ گل که در هر هکتار به صورت میانگین ۴ تن گل برداشت شده ، شهر گل و گلاب در ایران شناخته شده است .
 
وی افزود: این شهر سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی بوده و با جاذبه‌های فراوان طبیعی ، قابلیت تبدیل شدن به یک قطب و هدف بزرگ گردشگری در جنوب کشور می‌باشد.

فعالیت ۷ اقامتگاه بوم‌گردی در فیروزآباد

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فیروزآباد در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهرستان فیروزآباد تاکنون ۷ اقامتگاه بوم‌گردی راه‌اندازی نموده و مجوز ۴ اقامتگاه بوم‌گردی در دست اقدام بوده که مراحل اولیه آن صورت گرفته است.

وی افزود: تاکنون ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی به متقاضیان پرداخت‌ شده تا امکانات مورد نیاز اقامت مسافران و گردشگران را فراهم کنند.

هدف اصلی ایجاد از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، رسیدن به توسعه پایدار گردشگری است چرا که این مقوله بر کیفیت زندگی برای جامعه میزبان، رضایت گردشگران، حفظ محیط زیست همچنین منابع انسانی و اجتماعی تاکید دارد

درنا شهبازی ادامه داد: رونق حوزه گردشگری، اشتغالزایی و ارزش‌ افزوده مالی از جمله مزیت‌هایی است که گردشگری به همراه دارد و نباید از این فرصت در چرخه اصلاح اقتصادی غافل بود.

اقامتگاه‌ بوم‌گردی؛ زمینه‌ساز حفظ و احیای بافت‌های تاریخی

شهبازی با اشاره به این که اقامتگاه‌های بوم گردی به تازگی وارد واژگان گردشگری کشور شده و یکی از گرایش‌های جدید در صنعت هتل و هتل‌داری در دنیا محسوب می‌شود، اظهار داشت: تقویت و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه‌های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت‌های تاریخی و ارزشمند کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: هدف اصلی ایجاد و توسعه این نوع اقامتگاه‌ها رسیدن به توسعه پایدار گردشگری است، زیرا توسعه پایدار گردشگری نیز بر کیفیت زندگی برای جامعه میزبان، رضایت گردشگران، حفظ محیط زیست، منابع انسانی و اجتماعی تاکید دارد.

 رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزآباد ادامه داد: این در حالی است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارای هویت و ساختاری بومی هستند و این نوع اقامتگاه‌ها امروز به شدت مورد توجه گردشگران است و ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی عینی‌ترین راهکار برای توسعه گردشگری و جذب مسافر در فضاهای بومی و طبیعی هستند.

به گزارش فارس حضور گردشگران در روستاها سبب ارتقای زندگی جامعه محلی می‌شود و ایجاد شغل‌های مرتبط با توریسم ضمن درآمدزایی و تقویت اقتصاد خانوارهای روستانشین می‌تواند زمینه جلوگیری از مهاجرت مردم روستا به شهرهای بزرگ را نیز فراهم سازد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول