اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آسیب کرونا به گردشگری سمنان/ از تعطیلی واحدهای بوم‌گردی تا کاهش اشتغال

این روزها شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری استان سمنان را موردآسیب قرار داده که تعطیلی واحدهای بوم‌گردی و کاهش اشتغال در این بخش ازجمله مشکلات پیش‌آمده است.

آسیب کرونا به گردشگری سمنان/ از تعطیلی واحدهای بوم‌گردی تا کاهش اشتغال

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، از روزهای آغازین اسفندماه سال گذشته تاکنون مردم سراسر دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس منحوس کرونا هستند که این ویروس تاکنون بخش‌های مختلف اقتصادی دنیا، کشور ما و ازجمله استان سمنان را تحت تأثیر قرار داده است.

این روزها شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلف ازجمله بخش گردشگری را موردآسیب قرار داده است که در ادامه به بررسی آسیب‌های واردشده به بخش گردشگری استان سمنان می‌پردازیم.

نبود زیرساخت مناسب در اماکن گردشگری استان سمنان

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم توجه به بخش گردشگری می‌گوید: معرفی استان سمنان از دورترین تا نزدیک‌ترین نقاط آن، یکی از بحث‌ها و الزامات مهم و حائز اهمیت است و باید در این راستا با هدف افزایش آگاهی مردم از این ظرفیت‌ها گام برداریم.

علی‌اصغر خانی ادامه داد: نبود زیرساخت مناسب در اماکن و مناطق گردشگری یکی از آسیب‌های موجود در بحث توسعه گردشگری در استان سمنان است که باعث ایجاد نارضایتی و به جا ماندن خاطره ناخوشایند برای گردشگران و توریست‌ها خواهد شد و قطعاً راه‌اندازی بوم‌گردی‌ها، احداث هتل و توسعه زیرساخت‌ها در اجرای سند راهبردی تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: ضعف‌هایی در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فعال نبودن این بخش در بحث توسعه گردشگری در استان سنان وجود دارد که نیاز است تا این بخش برای حصول موفقیت مناسب و مطلوب به‌صورت جدی‌تر فعال شده و به این صنعت ورود کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز نیاز است تا به‌صورت خطی در بحث ثبت جهانی ورود کنیم و با ورود به این بحث احتمال اینکه تعداد بیشتری از بناها و رویدادها به ثبت برسند، افزایش خواهد یافت.

خانی عنوان کرد: توسعه راه‌ها ازجمله شبکه جاده‌ای نیز از دیگر الزامات توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان است که در بحث ارتباطات و راه‌های اصلی ظرفیت مطلوبی وجود دارد و مسافران زیادی تردد دارند؛ اما نیاز است تا راه‌های ارتباطی با مناطق گردشگری و توریستی نیز در حد شاخص‌های مطلوب و مناسب باشد.

استان سمنان ظرفیت تبدیل شدن به مقصد گردشگری را دارد

استاندار سمنان نیز می‌گوید: ظرفیت‌های بسیار مطلوب تاریخی، طبیعی، اقلیمی، گردشگری، اجتماعی و سایر بخش‌ها در استان سمنان وجود دارد. 

علیرضا آشناگر گفت: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار غنی و بی‌نظیری در بحث گردشگری در استان وجود دارد که برای توریست‌ها و گردشگران جذاب است و توجه ویژه به این مؤلفه می‌تواند در بحث تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد، تأثیر شایانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه اداره کل میراث فرهنگی با ایفای نقش مناسب و تأثیرگذار می‌تواند، توسعه گردشگری در استان سمنان را که یکی از اولویت‌های توسعه این صنعت در استان است، محقق کند.

استاندار سمنان به آسیب‌های وارده به بحث صنعت گردشگری در استان با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و با بیان اینکه اقدامات در حوزه گردشگری، چندجانبه و بین‌بخشی است، گفت: نیاز است تا برای تحقق اهداف در این حوزه تمامی دستگاه‌های اجرایی استان این مهم را از اقدامات اصلی خود قرار داده و با تدوین پیوست گردشگری، به این بحث ورود جدی داشته باشند.

آشناگر بر استفاده بهینه از ظرفیت نمایندگان مردم شهرستان‌های استان سمنان در بحث ارتباطات مؤثر و مستمر با وزرا، جذب اعتبارات و تدوین بودجه به‌منظور تحقق برنامه‌های توسعه‌ای استان ازجمله گردشگری تأکید کرد.

وی اضافه کرد: بدون وجود زیرساخت‌های مناسب و ارائه امکانات رفاهی مطلوب، مسیر توسعه صنعت گردشگری در استان هموار نخواهد شد و برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری در استان، امکانات به‌روز، زیرساخت‌های عالی، تسهیلات مناسب رفاهی، بهبود نوع مراودات و تعامل درخورشان، باید از سوی فعالین این صنعت در دستور کار قرار داشته باشد.

استاندار سمنان با بیان اینکه ارائه آموزش برای فعالان این بخش به‌منظور دریافت آمادگی لازم برای تحقق اهداف تعیین‌شده در بحث توسعه گردشگری امری ضروری است، تصریح کرد: بخش خصوصی در برخی از نقاط استان ورود فعال و مطلوبی به بخش گردشگری داشتند که نیاز است تا این مهم تقویت شود؛ چراکه به‌طور طبیعی توسعه مطلوب گردشگری بدون حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی محقق نخواهد شد.

بسیاری از واحدهای بوم‌گردی با شیوع کرونا تعطیل شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز می‌گوید: در مهرماه امسال هم‌زمان با هفته گردشگری، سند راهبردی توسعه گردشگری استان سمنان با هدف تغییر جایگاه سمنان از معبر به مقصد توسط وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد.

مهدی جمال ادامه داد: یکی از برنامه‌های هشتگانه استان سمنان توسط استاندار سمنان، توسعه صنعت گردشگری انتخاب شد که در توسعه استان سمنان نقش به‌سزایی دارد که این برنامه در سال‌های آینده نیز موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: امروز صنعت گردشگری با شیوع کرونا با آسیب‌های بسیار جدی روبه‌رو شده که بسیاری از واحدهای بوم‌گردی در این راستا تعطیل شده و اشتغال در این واحدها کاهش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان اظهار کرد: هتل‌ها نیز در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند که با کاهش شیوع بیماری، شاهد رونق دوباره صنعت گردشگری باشیم.

جمال تصریح کرد: هفت برنامه عملیاتی برای اجرای سند راهبردی توسعه گردشگری استان سمنان تدوین شد که آموزش و آگاه‌سازی نخستین گام در این حوزه است و در این راستا برای گروه‌های عشایری، نهادهای مذهبی، فرهنگی، دولتی، سیاسی، پرسنل و هنرمندان رسانه‌های همگانی و سایر گروه‌های هدف، برگزاری دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه منابع سازمانی و منابع مالی دو مؤلفه اصلی برای توسعه سازمانی در هر مجموعه است، تأکید کرد: یک‌هزار و ۱۲۷ نفر در حال حاضر به‌صورت غیرمستقیم با صنعت گردشگری در استان فعال سمنان بوده و اشتغال دارند.

توسعه بازاریابی راهکار توسعه گردشگری در سمنان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: توسعه بازاریابی یکی دیگر از راهکارهای اصلی توسعه گردشگری در استان است که معرفی ظرفیت و پتانسیل استان از طریق برگزاری نمایشگاه‌های استانی و کشوری، جشنواره، استفاده از رسانه و فضای مجازی و نشریه و بولتن‌ها، در دستور کار قرار دارد.

جمال گفت: برای تحقق توسعه بازاریابی در بحث گردشگری استان سمنان طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، بالغ‌بر ۵۹ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارهای دولتی نیاز است.

وی تأکید کرد: برندسازی یکی از مؤلفه‌های مؤثر در بحث اجرای موفق سند راهبردی توسعه گردشگری در استان سمنان است که این مهم در حوزه‌های توسعه کسب و کار کوچک، عرفان شرقی، طبیعت‌گردی، یوز ایرانی، ثبت بناهای جهانی، موزه‌های تخصصی و دهکده‌های گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: پس از ۲۰ سال، بحث اجرا و احداث موزه شهرستان سمنان در دستور کار قرار گرفت که در سال ۹۸، سه میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز با عنایت وزیر، بالغ‌بر ۶ میلیارد تومان اعتبار برای احداث موزه در نظر گرفته شده است.

جمال بیان کرد: توسعه حمل و نقل هوایی، توسعه حمل و نقل جاده‌ای، توسعه راه آهن، بهسازی خدمات حمل و نقل جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌های خدمات و استراحتگاه‌های بین‌راهی و تسهیلات و خدمات مربوطه از دیگر راهکارهای عملیاتی کردن سند راهبردی توسعه گردشگری استان است.

وی اصافه کرد:  ایجاد فرودگاه‌های موقت برای هلیکوپترهای گردشگری و هواپیماهای دوسرنشین در استان سمنان یکی از برنامه اجرایی به‌منظور توسعه حمل و نقل هوایی و اجرای عملیاتی سند راهبردی توسعه صنعت گردشگری در استان است.

فروش الکترونیکی بلیت موزه‌های استان سمنان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان عنوان کرد: فروش بلیت موزه‌ها در استان سمنان به‌صورت الکترونیکی در حال حاضر عرضه می‌شود که به‌عنوان دومین استان در کشور به این مهم ورود کردیم.

جمال تأکید کرد: توسعه بوم‌گردی و سفره‌خانه‌های سنتی، هتل و اقامتگاه در استان از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان است.

وی بیان کرد: استان سمنان بعد از استان گیلان در کشور، در بحث جذب اعتبارات گردشگری به‌عنوان دومین استان توانسته ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: توسعه منطقه نمونه گردشگری آبگرم یکی از برنامه‌های اصلی این اداره کل برای تحقق و اجرای اهداف سند راهبردی توسعه گردشگری در استان است.

جمال خاطرنشان کرد: امروز با اقدامات انجام‌شده، تعداد واحدهای بوم‌گردی استان سمنان از مرز ۹۰ واحد گذشت که امری بسیار ارزشمند است.

لزوم توجه به شاغلان بخش گردشگری

به هر حال با وجود ادامه روند شیوع ویروس منحوس کرونا باید توجه بیشتری به بخش گردشگری استان سمنان داشت تا فعالیت افراد شاغل در این بخش بیش از این تحت تأثیر قرار نگیرد و شغل خود را در این شرایط از دست ندهند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول