اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

پولیساریو رسما توافق‌ آتش‌بس با مغرب را ملغی اعلام کرد

نیروهای جبهه پولیساریو، نیروهای حاکم بر «جمهوری عربی صحرا»، از لغو رسمی توافق آتش‌بس با دولت مغرب خبر دادند.

پولیساریو رسما توافق‌ آتش‌بس با مغرب را ملغی اعلام کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از بالاگرفتن درگیری‌ها میان دولت مغرب و نیروهای جبهه پولیساریو، این سازمان، رسما از لغو آتش‌بس با رباط خبر داد.

جبهه پولیساریو، سازمانی سیاسی-نظامی است که کنترل منطقه موسوم به «جمهوری دموکراتیک عربی صحرا» واقع در شمال غرب آفریقا میان کشور مغرب و موریتانی را بر عهده دارد. 

به گزارش وبگاه خبری «گود»، پولیساریو در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ابراهیم غالی» رهبر این سازمان، با صدور فرمانی، پایان پایبندی به توافق ‌آتش‌بس با رباط را اعلام کرده و در عین حال تأکید کرده که دولت مغرب این توافق را با حمله اخیر به نیروهای جبهه، زیر پا گذاشته است.

روز پنجشنبه و جمعه اخیر، ارتش مغرب مواضع نیروهای جبهه پولیساریو را در منطقه الکرکات (حدفاصل مناطق تحت کنترل مغرب و پولیساریو) هدف قرار داده است. 

رهبر پولیساریو در این بیانیه ضمن تأکید بر از سرگیری اقدام رزمی علیه مغرب، گفته است که رباط با حمله به معترضان در «الکرکرات» و بازگشایی سه گذرگاه جدید در دیوار نظامی مغرب، توافق نظامی شماره یک را که با نظارت سازمان ملل به امضا رسیده، زیر پا گذاشته است.

پولیساریو پیشتر تأکید کرده بود که اگر مغرب، نیروهای نظامی یا شهروندان خود را وارد منطقه حائل «الکرکرات» واقع در مرز میان موریتانی و صحرای غربی کند، آتش‌بس امضا شده با رباط را ملغی اعلام خواهد کرد.

وزارت دفاع وابسته به جبهه پولیساریو، امروز، در بیانیه‌ای از حمله به مواضع ارتش مغرب در صحرای غربی خبر داده بود. در این بیانیه مواضع ارتش مغرب با عنوان «مواضع دشمن» یاد شده و در عین حال، در آن آمده بود که این مواضع در طول دیوار حائل در مناطق «المحبس»، «حوزه»، «اوسرد» و «الفرسیه» هدف قرار گرفته و موجب وارد آمدن خسارات مالی و جانی به ارتش مغرب شده است.

جبهه پولیساریو یا جبههٔ خلق برای آزادی ساقیة الحمراء و وادی الذهب، سازمانی سیاسی نظامی در منطقه «صحرای غربی» است.

این سازمان در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت در برابر استعمار اسپانیا و با هدف استقلال صحرای غربی شگل گرفت. پس از خروج اسپانیا، این کشور صحرای غربی را میان دو کشور شمالی و جنوبی یعنی مغرب و موریتانی تقسیم کرد اما نیروهای پولیساریو با اعلام تأسیس جمهوری دموکراتیک عربی صحرا در سال ۱۹۷۶ از مغرب و موریتانی خواست که اراضی تقسیم شده را پس بدهند. موریتانی با یک توافق صلح به این خواسته پاسخ داد اما مغرب اراضی موردمنازعه را همچنان در کنترل خود دارد و خواستار تشکیل خودمختاری وابسته به خود در آن است.

جمهوری دموکراتیک عربی صحرا عضو رسمی اتحادیه آفریقاست و از جمله کشورهایی که آن را به رسمیت شناخته است، الجزائر همسایه مغرب است.

آغاز دور جدید درگیری‌ها در صحرای غربی پس از آن آغاز شده که دولت امارات که بتازگی با رژیم صهیونیستی توافق عادی‌سازی روابط امضا کرده، ۱۴ آبان، رسما کنسولگری خود را در شهر العیون به عنوان بزرگ‌ترین شهر جمهوری صحرا و منطقه مورد مناقشه بین مغرب و جبهه پولیساریو، افتتاح کرد (جزئیات بیشتر).

جمهوری عربی صحرا از دو بخش اصلی «وادی الذهب» (جنوب) و «ساقیة الحمراء» (شمال) تشکیل شده است. موریتانی در سال ۱۹۷۹ وادی‌الذهب را به جبهه پولیساریو واگذار کرد اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود و نزدیک به ۸۰ درصد از خاک صحرای غربی است، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد.

انتهای پیام/م.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول