اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ثبت نشان جغرافیایی چاروق‌دوزی و مسگری زنجان تا پایان سال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: نشان جغرافیایی چاروق دوزی و مسگری زنجان تا پایان سال‌جاری به ثبت می رسد.

ثبت نشان جغرافیایی چاروق‌دوزی و مسگری زنجان تا پایان سال

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر پرونده دو رشته «چاروق دوزی» و «مسگری» برای ثبت در سامانه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در صورت تسریع در بررسی، پرونده ثبت جغرافیایی دو رشته «چاروق دوزی» و «مسگری»  از سوی شورای ارزشیابی و ثبت نشان جغرافیایی صنایع دستی، این دو رشته تا پایان سال 99 به ثبت خواهد رسید.

ارجمند با بیان اینکه شهر زنجان در سال 96 توانست نشان جغرافیایی در دو رشته «چاقوسازی» و «ملیله سازی» را به ثبت برساند، اضافه کرد: نشان جغرافیایی مبدأ کالایی را به قلمرو، منطقه، یا ناحیه‌ای از کشور منتسب می‌شود، مشروط بر این که کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به مبدأ جغرافیایی آن باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: چاقوسازی، چاروق دوزی، ملیله کاری و مسگری  از صنایع دستی برجسته زنجان به شمار می‌رود.

وی همچنین از مرمت شیروانی ساختمان موزه باستان شناسی مردان نمکی خبر داد و گفت: پیرو مشکلاتی که در سال‌های اخیر در محدوده ی شیروانی و سقف موزه ذوالفقاری پیش آمده بود، از مهر ماه سال جاری عملیات مرمت و بازسازی شیروانی آغاز شد و در اواسط آبان ماه سال جاری به اتمام رسید.

 ارجمند در خصوص مراحل این عملیات افزود: تقویت شاسی‌های زیر شیروانی، استحکام بخشی ورق‌های شیروانی، اصلاح آبراه های شیروانی، دفع رطوبت در سقف و  نصب آب رو، از مراحل این عملیات مرمتی انجام شده است، چرا که بارش و برف باران  شدید در شهر زنجان موجب شد تا رسیدگی به سقف شیروانی آن بنا برای مصون ماندن در برابر بارش‌های سالانه مد نظر قرار داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مشارکت بنیاد هنکل، دانشگاه و موزه بوخوم آلمان در مرمت و تجهیز سایر بخش‌های موزه ذوالفقاری ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است، عمارت ذوالفقاری بنایی تاریخی با معماری بومی، در دو طبقه با دیوارهای بلند و سقف‌های لمبه کاری شده با وجود مردان نمکی که بی نظیرترین مومیایی‌ها در دنیا هستند ارزشی مضاعف یافته است.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول