اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

صبر ایوب مردم در تکمیل جاده گناوه - میشان+عکس

با گذشت چندین سال از آغاز به کار راه گناوه میشان اما همچنان با وجود قول‌های فراوان ناتمام مانده است.

صبر ایوب مردم در تکمیل جاده گناوه - میشان+عکس

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان گناوه، 12 سال است خبرهای جاده گناوه میشان را خبرگزاری‌های رسمی و غیر رسمی می‌نویسند، اما این جاده در گِل مانده است. بسیاری وعده داده‌اند؛ از نماینده مجلس و استاندار گرفته تا فرماندار و مدیرکل؛ اما در این پروژه آب از آب تکان نخورده است.

 داستان جاده گناوه میشان شنیدنی است

در شمال استان بوشهر راهی وجود دارد که سال‌ها پیش راه توسعه را به شمال استان باز کرد ولی به مرور این راه با احداث راه‌های تازه، متروکه شد. در سال ۸۶ مطالعه بر روی جاده گناوه میشان آغاز و در شهریور سال ۸۷ کلنگ احداث آن به زمین زده شد. کارشناسان راه اعتقاد دارند این راه شریان حیاتی شهرهای شمالی استان بوشهر است و این راه در اندک زمانی مورد توجه مسؤولین قرار گرفت، راهی با فواید بسیار که می‌تواند به شکلی میانبر بنادری مانند گناوه، دیلم، امام حسن و ریگ را به مرکز کشور متصل کند.

این راه از قدیمی‌ترین جاده‌های شوسه‌ای استان بوشهر بود و از دل تل و تپه‌های زاگرس مسافران را به سمت  مرکز کشور راهنمایی می‌کرد. این جاده شوسه‌ای که از نزدیکی روستای تاج ملکی به سوی کوهپایه‌های زاگرس کشیده شده بود بیش از صد سال عمر دارد و روزگاری مسافران زیادی را رهنمون و همراه بود.

با احداث جاده‌های جدید این جاده  رونق خود را از دست داد و به فراموشی سپرده شد ولی توجه به شمال استان و پیگیری مسیر تازه‌ای که بتواند بنادر گناوه، دیلم، ریگ و امام حسن را به مرکز کشور نزدیک کند بار دیگر نگاه‌ها را به سوی این راه معطوف کرد و بالاخره بعد از کارهای کارشناسی زیاد طرح جاده جدید با نام جاده گناوه- میشان در مجاور جاده قدیم به تصویب رسید و کلنگ آن به زمین زده شد.

شروع این پروژه نوید بخش بود اما بعد از مدتی کار بر روی این مسیر متوقف شد، توقفی که ۱۲ ساله شده است. جاده گناوه میشان از استان‌های بوشهر و فارس گذر می‌کند و قسمتی از این جاده که در استان فارس قرار دارد  در بهمن ماه 89 یعنی 10 سال پیش افتتاح شد.  55 کیلومتر از این راه در حوزه استان بوشهر است؛ هم در گِل مانده و هم بر گِل مانده است.  

این راه که به بزرگراه مرکز ایران به جنوب هم مشهور است دارای فواید بسیاری است از جمله فواید این راه می‌توان دسترسی آسان به مکان تبرکه امامزاده بی بی حکیمه که هر ساله به دلیل مسیر ناهموار مشکلات فراوانی را برای زائران به وجود می آید، توسعه گردشگری و جذب توریست، پدافند غیر عامل راههای ارتباطی در رسیدن مرکز نشینان به جبهه جنوب و خلیج فارس، رونق اقتصاد روستاها و شهری مسیر بزرگراه، تسهیل صادرات و واردات با کم نمودن هزینه حمل و نقل، تاسیس کارخانه‌های گچ و فراورده‌های آن در طول مسیر از چرام تا دیلم و از گچساران تا گناوه، تاسیس کارخانه‌های سفال، سرامیک، کاشی و هر فراورده‌ای که مواد اولیه آن گل رس مرغوب باشد، تاسیس کارخانه سیمان در مسیر، احیای حیات وحش از دست رفته و نابود شده منطقه و مسیر بزرگراه، توسعه باغات مرکبات و کشاورزی در مناطق گچساران تا گناوه، مخصوصا مناطق باباکلان و خروج آن مناطق از عدم توسعه و فقر مالی و بیکاری، دسترسی  بنادر مهم گناوه، دیلم، امام حسن، ریگ و ماهشهر به استان‌های اصفهان، شمال کشور، چهار محال بختیاری و فارس و رونق این بنادر بخشی از فواید آن است.

همچنین کوتاه نمودن فاصله مرکز ایران به بنادر جنوب به طول ۱۱۰ کیلومتر، صرفه جویی مصرف سوخت به میزان ۷۵ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور، تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از بنادر گناوه و دیلم به اصفهان و تهران و شمال کشور و کاهش دو و نیم ساعت زمان سفر گناوه به اصفهان از دیگر فواید این راه است.

سرنوشت راه گناوه میشان 

 راه گناوه میشان در زمان نمایندگی میگلی‌نژاد در هشتمین دوره مجلس  کلنگ‌زنی شد ولی بر زمین ماند، با حضور جمیری در مجلس نهم درخواست‌های مردم در حوزه شمال استان برای اتمام این راه ادامه پیدا کرد ولی چهار سال گذشت و این پروژه تکمیل نشد، خدری در مجلس دهم نماینده شد؛ باز هم چهار سال گذشت و هیچ کس در این راه، راه نرفت و حال بار دیگر جمیری آمد. در این پروژه تنها چیزی که تغییر کرد ادبیات وعده‌ها بود و این پروژه با تمام وعده‌های داده شده در مراحل اولیه جاده سازی قرار دارد و مشخص نیست چه سیاست پنهانی حاکم است که این راه بدون سرانجام مانده است.

قسمت عمده این راه در استان فارس قرار داشت که تکمیل شده است.

افتتاح جاده گناوه میشان در استان فارس در بهمن ماه 89

 مراسم بهره برداری از پروژه ملی جاده میشان –گناوه در شهرستان نورآباد ممسنی که در مدت ۲۴ ماه ساخته شده است انجام شد.  با تکمیل این پروژه علاوه بر کاهش زمان ۵ ساعته مسیر شیراز گناوه به کمتر از سه ساعت، ظرفیت‌های صادرات و واردات استان نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.  قطعه ۱۸ کیلومتری از کیلومتر ۸۰ تا ۹۸ جاده میشان-گناوه که با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال انجام گرفته است.

سرنوشت راه در حوزه استان بوشهر 

خبر مربوط به مهرماه سال 91 یعنی 8 سال پیش است:

صفایی بوشهری مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۱ در گفتگو با مهر: 

آن وعده ها عملی نشد و حتی در ادامه سالاری، استاندار دولت «تدبیر و امید» هم نتوانست پیچ این راه را راست کند و گراوند هم هیچ، راهی که آسایش را به مردم شمال استان ارزانی خواهد کرد در مار پیچ وعده‌ها راه گم کرده است.

عبدالکریم جمیری در ارتباط با موضوع راه گناوه میشان اظهار داشت: دولت باید بودجه لازم برای تکمیل این پروژه را در لایحه بودجه 1400 پیش‌بینی کند.

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های مردم از تعطیلی این پروژه در سال‌های گذشته اذعان کرد: مردم گلایه‌ها و توقعات به حقی دارند، توقف سه‌ساله احداث این جاده مشکلات و خطرات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

جمیری ادامه داد: برای برطرف شدن مشکلات دسترسی به برخی از روستاها پنج کیلومتر ابتدایی این جاده در بندر گناوه باید به‌سرعت زیرسازی و آسفالت شود.

تکمیل جاده گناوه به میشان نیازمند 600 میلیارد اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز خواستار همکاری نمایندگان استان‌های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد برای تخصیص بودجه جهت تکمیل این طرح در لایحه بودجه 1400 شد و اذعان کرد: برای این پروژه در سال جاری 6 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و برآورد اولیه ما برای تکمیل این مسیر 600 میلیارد تومان است.

فرزاد رستمی افزود: طول کل این پروژه 170 کیلومتر است که 55 کیلومتر آن در حوزه عملیاتی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر قرار دارد.

به گزارش فارس، محور گناوه به میشان چهارمین راه ارتباطی استان بوشهر به فارس است که با تکمیل آن فاصله مناطق شمالی این استان به فارس ۱۰۰ کیلومتر کمتر می‌شود و امیدواریم در این دوره هر چه سریع‌تر این پروژه تکمیل شود اما برای این ندانم کاری و کم کاری و هدر رفت هزینه‌های ملی در این پروژه چه کسی باید پاسخگو باشد؟

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول