مهدی صیدگر در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به روسازی پروژه راه آهن خواف- هرات در خاک ایران اشاره کرد و اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات به طول 139 کیلومتر، به صورت یک خطه از خواف در استان خراسان رضوی تا هرات افغانستان احداث شده است.
وی در تشریح اهداف اجرایی این خطآهن گفت: اتصال افغانستان به شبکه ریلی ترانزیتی، ترانزیت کالا در کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا و تسهیل در ترانزیت، از اهداف تکمیل این خط ریلی است.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: انجام این پروژه ریلی از خواف تا شمتیغ در داخل کشور و نزدیک به حدود 90 کیلومتر طول دارد که ریلگذاری آن تقریباً به پایان رسیده است و آماده بهره برداری است.
صیدگر ادامه داد: اداره کل روسازی طی قراردادی با شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راهآهن به بحث روسازی و ارتباطات این پروژه پرداخته است و در حال حاضر نیز این پروژه بیش از 99 درصد پیشرفت فیزیکی را در بخشهای روسازی، ریل گذاری و عملیات بالاست و جوشکاری داشته است و در بخش ایستگاهی هم خطوط در فاز اول به طور کامل انجام شده است.
وی تصریح کرد: ایستگاههای سنگان، نیوتک، خوشابه و شمتیغ به طور کامل اجرا شده است و در حال حاضر مراحل تکمیلی خط شمتیغ از قبیل سوزنکوبی در دست انجام است تا در صورت وجود هر گونه نقصی، ایرادات آن بر طرف شود.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص مشخصات فنی روسازی پروژه خطآهن خواف-هرات گفت: در انجام این طرح از ریل های پروفیل گرید آ 260 و تراورس بتنی دی 70 و سوزن هایی با شعاع 300 استفاده شده است، بیش از 10هزار و 800 تن ریل و بالغ بر 150 هزار اصل تعداد تراورس و 500 هزار قطعه پابند در این پروژه مصرف شده است.
صیدگر با اشاره به عملیات اجرایی روسازی این طرح از سال 95، گفت: شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن تاکنون در بخش روسازی این خط ریلی بیش از 100 میلیارد تومان هزینه کرده است و همچنین در سیستمهای ارتباطی دو قرارداد رادیویی و سیستم فیبر نوری را با پیمانکاران دیگر داشتیم که تقریباً کار آنها به پایان رسیده است و فقط سیستم های انتقال آن مانده است که به زودی آماده بهره برداری است.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به تکمیل خطوط داخلی این طرح از ماههای قبل اشاره کرد و گفت: در بخش مربوط به داخل کشور و روسازی، آماده بهرهبرداری این خط ریلی هستیم و فعالیتهایی که در حال انجام آن هستیم، اغلب عملیات تکمیلی برای رفع نواقص و سرعت دهی به کار است تا به سطح بالایی از آمادگی برسیم.
وی با اشاره به ویژگیهای خاص خطآهن خواف-هرات، بیان کرد: تاکنون پروژهای ریلی را در این سطح بهرهبرداری نداشتیم که به 100 در صد تکمیل برسد در حالی که در سایر پروژه ها بعد از افتتاح آنها، تکمیل خطوط ایستگاه ها به تدریج انجام میشود؛ البته در این پروژه فقط بخشی از نصب تجهیزات ارتباطی به دلیل ترخیص نشدن در گمرک به روزهای آخر رسید که این مشکل هم رفع شد و به تازگی در محل پروژه نصب شد.
صیدگر به در آمدزایی بالای خطآهن خواف-هرات به دلیل وجود معادن بسیار در دو کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به مشکلات حمل بار از طریق مرز زمینی و افزایش هزینه های جابهجایی باید گفت که افتتاح این خطآهن، توسعه ناوگان ریلی و افزایش ظرفیت تعداد قطارها در این مسیر میتواند بخش عمدهای از انتقال بار زمینی را به راهآهن منتقل کند که هم از نظر بهرهوری اقتصادی و هم از نظر امنیت بسیار به صرفه است.
انتهای پیام/ب