اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

حکایت باران و معضل تکراری آبگرفتگی در اهواز

در حالی که اولین باران پاییزی امسال در اهواز شب گذشته رخ داد، شهروندان اهوازی باز هم شاهد آبگرفتگی شدید معابر شهر هستند.

حکایت باران و معضل تکراری آبگرفتگی در اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بارش باران از شب گذشته در اهواز آغاز شد و در حالی که شهروندان اهوازی خوشحال از اولین بارش پاییزی بودند، آبگرفتگی معابر باز هم در ذوق‌شان زد. 

باران از نشانه‌های بارز رحمت الهی است و باریدن آن، خشنودی دل‌های مردم را در پی دارد، اما شاید مردم هر جایی بجز اهواز؛ اهوازی‌ها دیگر می‌دانند کمی که باران در شهرشان شدید ببارد، باید خود را برای خیلی چیزها از جمله مختل شدن رفت و آمد، آسیب دیدن اتومبیل‌ها و بوی بد فاضلاب آماده کنند. 

 

 

با اینکه از چندی قبل، سرعت اجرای پروژه‌های شبکه دفع آب‌های سطحی و اصلاح شبکه فاضلاب در نقاط بحرانی اهواز توسط شهرداری و آبفا، بیشتر شده اما آبگرفتگی کوچه و خیابان‌ها باز هم گریبان شهروندان اهوازی را گرفته است.

هر چند که از حق نباید گذشت و باید گفت بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد حجم آب جمع شده در معابر برخی نقاط اهواز، نسبت به ساعات اولیه بارش در شب گذشته، کاهش خوبی داشته اما برخی نقاط هنوز درگیر هستند.

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان درباره میزان بارش‌ها در اهواز از شب گذشته تا ساعت ۱۰ امروز(پنجشنبه) به خبرنگار فارس گفت: ایستگاه هواشناسی فرودگاه اهواز عدد ۱۴/۹ میلیمتر را برای میزان بارش‌ها در اهواز تا این لحظه گزارش کرده که احتمالا این سامانه بارشی تا صبح فردا در منطقه وجود خواهد داشت.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ۳ روز قبل گفته بود که هماهنگی لازم برای استقرار سریع ماشین آلات در مواقع بروز بحران آبگرفتگی صورت گرفته است، حل ریشه‌ای آبگرفتگی پس از اجرای طرح کامل جمع آوری آبهای سطحی و فاضلاب انجام خواهد شد که یک کار سنگین و بلند مدتی است که شهرداری و دستگاه های مختلف باید برای آن برنامه‌ریزی کند و برنامه ریزی هایی دارند اما با انجام پروژه هایی در ۵۲ نقطه بحرانی شهر اهواز انشاالله شرایط باثبات‌تر و بهتری خواهیم داشت.

 

 

کارگران خدماتی شهرداری اهواز از شب گذشته به‌صورت تمام وقت در حال تلاش برای پاکسازی معابر هستند و آبفا نیز اقداماتی در جهت رفع انسداد شبکه فاضلاب در برخی نقاط انجام می‌دهد، اما با شرایط موجود، هر صدای رعد و برق که از آسمان شنیده می‌شود، گویی صدای آژیر خطری در گوش اهوازی‌ها است که باز هم خود را برای دردسرهای آبگرفتگی آماده کنند. 

حجت الاسلام جاسم موسی‌پور نیز روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرده در طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی در ۵۷ نقطه فوق بحرانی از حدود ۴۰۰ نقطه آبگیر، پروژه‌ها در حال اجرا است و حدود ۴۰ درصد کار به پایان رسیده و اکثر پروژه‌هایی که تعهد شهرداری بوده تا پایان آبان‌ماه به اتمام می‌رسند.

وی افزود: این طرح به صورت مشارکتی توسط آبفا و شهرداری در حال اجرا است و ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه‌های آن تا پایان آبان‌ماه به اتمام می‌رسند. البته حتی اگر این طرح به صورت کامل اجرا شود، تنها برای نقاط فوق بحرانی در نظر گرفته شده است نه همه نقاط. رفع مشکل آبگرفتگی همه نقاط آبگیر، در گروی اجرا شدن طرح جامع فاضلاب اهواز است که به ویژه در حاشیه اهواز به شدت کند است.

عضو شورای شهر اهواز نکته مهمی را بیان کرده: در طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی، استانداری خوزستان متعهد شده بود که دستگاه‌های دیگر از جمله شرکت‌های فولاد و نفت در زمینه انجام مسئولیت‌های اجتماعی به کمک شرکت آب و فاضلاب بیایند و ۱۲ پمپ ورتیکال قوی در ایستگاه‌های پمپاژ نصب کنند اما این کار هم انجام نشده است بنابراین طبیعتا وقوع مجدد آبگرفتگی قابل پیش‌بینی است.

گفتنی است اوج بحران آبگرفتگی اهواز در یکی دو سال گذشته اتفاق افتاد و خسارات زیادی به شهر و شهروندان وارد کرد؛ مسئله‌ای که مسوولین کشوری را بر آن داشت تا برای کمک به رفع این مشکل به تکاپو بیفتند. 

اقداماتی در جهت رفع این مشکل انجام شده و پروژه‌ها در جریان هستند اما این نگرانی وجود دارد که شرایط حتی برای بارش‌های بعدی هم شرایط خوبی نباشد. 

با این حال مدیریت بحران خوزستان می‌تواند با هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاه‌های ذی‌ربط، زمینه استقرار دستگاه‌ها و پمپ‌ها را در مناطق مختلف اهواز فراهم کند تا شاهد کاهش آبگرفتگی‌ها در شهر باشیم.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول