اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

سنجش سلامت کلاس اولی‎ ها تا پایان آبان ادامه دارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: علی‌رغم شرایط کرونایی، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با پوشش 99 درصد انجام شده و تا پایان آبان ماه نیز این برنامه ادامه دارد.

سنجش سلامت کلاس اولی‎ ها تا پایان آبان ادامه دارد

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی  در نشست وزیر آموزش ‌وپرورش با مدیران کل و روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با بیان 10 مطالبه وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدیریت سال تحصیلی جدید در زیست بوم کرونا، اظهار کرد: پوشش حداکثری آموزش دانش آموزان، نظارت حداکثری بر مجموعه تحت مدیریت، ارتباط حداکثری مدارس با همه ذینفعان، مسئولیت پذیری حداکثری، پاسخگویی حداکثری،  انعطاف حداکثری در برابر شرایط غیر قابل پیش بینی،  فراهم نمودن مشارکت حداکثری ذینفعان، هوشیاری حداکثری، هماهنگی بین همه سطوح آموزش و پرورش و  مدیریت زمان از جمله مطالبات وزیر محترم آموزش و پرورش است که در برنامه های آموزش و پرورش استثنایی نیز لحاظ شده است.

وی با تاکید بر اینکه  تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه از چند جهت اولویت دارد، گفت:  تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای  عدالت آموزشی و عدالت ترجیحی آموزشی و  کاهش و کنترل مشکلات اجتماعی و امنیتی است و تعلیم و تربیت  این دانش آموزان  با حساسیت های خاص از سوی نظام ها و تشکل های جهانی مورد پیگیری  قرار میگیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی افزود: تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه تلفیقی از تمام ماموریت ها آموزش و پرورش و بخشی از ماموریت های بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و نظام آموزش و پرورش استثنایی 6 دوره تحصیلی است و دوره پیش دبستان از پایین ترین سن ممکن نوآموزان تحت پوشش قرار می گیرند.

حسینی با بیان اینکه هدف اصلی آموزش و پرورش استثنایی در بحران کرونا، پوشش حداکثری آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه است، بیان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر دانش آموز را در ۷ گروه  با آسیب شنوایی، کم توانی ذهنی، چند معلولیتی،  معلولیت جسمی- حرکتی،  آسیب دیدگی بینایی، اختلال های رفتاری – هیجانی و طیف اتیسم  و دارای مشکلات ویژه یادگیری  تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است که از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر در مدارس خاص استثنایی و ۷۱ هزار و ۸۵۳ نفر  از آنان در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول هستند.

وی  با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی  در 1600  مدرسه  استثنایی و۲۰ هزار مدرسه پذیرا  مشغول به تحصیل هستد و  ۸۰۵ مدرسه نیز به عنوان مدارس پشتیبان یاری دهنده مدارس پذیرا هستند اظهار کرد: از این تعداد مدارس 34 مدرسه شبانه روزی، 48 مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اتیسم23 مدرسه خاص دانش آموزان نابینا و 26 مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی و 100 مدرسه نیز خاص دانش آموزان آسیب دیده شنوایی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی افزود: میانگین تراکم مدارس استثنایی 53 نفر، میانگین نرم کلاسی 6.4 نفر و نسبت دانش آموز به معلم به 6  است.

حسینی گفت: 43مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز خدمات خود را به اولیاء و دانش آموزان استثنایی ارائه می کنند که 9 مرکز مشاوره در  در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است و 15 مرکز نیز در سال جاری و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی در ادامه به تشریح برنامه های تدوینی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در  سال 1399 پرداخت و اظهار کرد: پوشش برنامه های تدوینی  از 3 زیرنظام به 6 زیر نظام و فراوانی فعالیت ها از 18 فعالیت سال 1398 به 46 فعالیت در سال 1399 افزایش یافته است.

وی افزود:  65.2 درصد از کل فعالیت های سازمان نوآورانه و93.3 % فعالیت های بسته تحولی نیز تاسیسی و نوآورانه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان را یکی از برنامه های اصلی آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: علی‌رغم شرایط کرونایی، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با پوشش 99 درصد انجام شده وتا پایان آبان ماه نیز این برنامه ادامه دارد.

وی افزود: یکی ازبرنامه های سازمان ایجاد پایگاه های دائمی سنجش در استان ها است که در همین راستا 32 اتاق عایق صدا برای سنجش نوآموزان در مراکز استان ها راه اندازی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه دوازده تحول اساسی در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری رخ داده است اظهار کرد: استفاده از نتایج غربالگری طلایی، استفاده از  آزمون های به روز، ایجاد بستر پایایی و روایی در سنجش، تقویت بانک جامع آزمون ها، تحلیل های پژوهشی و داده کاوی از یافته های برنامه سنجش برای کاربردهای مداخله جویانه مدیریتی، تجهیز بیشتر پایگاه های سنجش، ایجاد پایگاه های ثابت و دائمی سنجش و به روز رسانی ابزارهای سنجش و شناسنامه دار کردن آنها  از جمله تحولات اساسی در برنامه سنجش است.

وی افزود: تهیه بانک اطلاعات دقیق نیروی انسانی پایگاه های سنجش ،ارائه یافته های سنجش به سازمان ها، وزارتخانه ها و پژوهشکده های مرتبط، شناسایی غایبین در سنجش، استفاده از ظرفیت شوراها برای پوشش ۱۰۰ درصدی به ویژه در روستاها و مناطق صعب العبور و تهیه  پیوست رسانه ای برنامه سنجش از دیگر تحولات اساسی در حوزه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی در ادامه با ارائه آماری از مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری گفت: 752 مرکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که 500 مرکز آن دولتی و 252 مرکز نیز غیر دولتی است و 71 مرکز  در سال 98 و 11 مرکز نیز در سال جاری افتتاح شده است.

حسینی با بیان اینکه سیزده تحول اساسی در برنامه مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری در سال جاری ایجادشده است اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی این مراکز، پایش سرزمینی و احصای تعداد دقیق مراکز مورد نیاز بر اساس توجیهات علمی، تامین مکان و اعتبار برای ایجاد مراکز جدید و تامین تجهیزات لازم این مراکز، عدم تغییر کاربری مدارس و عدم تغییر پست های سازمانی نیروهای این مراکز، توجه جدی به کیفیت بخشی شیوه های مداخلات و فراگیر شدن خدمات به جمعیت مخاطب و افزایش قلمرو  و ورود مدارس در قالب ایجاد اتاق های مرجع و  تخصیص معلمین رابط از جمله تحولات اساسی در این حوزه است.

وی افزود: جامعه پذیری مراکز مشکلات ویژه یادگیری، اطلاع رسانی گسترده جهت آشنایی اولیا و معلمان  با خدمات این مراکز  و توانمند سازی معلمان والدین و مدیران مدارس، توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروز رسانی این ابزارها و نرم سازی آنها و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان، به روز رسانی  سامانه مراکز مشکلات ویژه یادگیری و اتصال آن به  سامانه های مرتبط، راه اندازی صدای همراه در کنار سامانه ندای همراه در مراکز مشکلات ویژه یادگیری، تدوین شاخص ها و استانداردها در حوزه های آموزشی، توان بخشی و تجهیزات مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری و رسیدگی به مشکلات ویژه یاددهی در کنار مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز از دیگر تحولات در حوزه مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه  توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه نیز فعالیت های زیادی انجام شده است اظهار کرد: 3 مرکز تشخیص، آموزش و توان بخشی در سال جاری در کشور افتتاح شده است و 10 مرکز نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: یک پارک تحرک و جهت یابی ویژه نابینایان در کشور راه اندازی شده است و تعداد این پارک ها تا پایان سال جاری به 21 پارک خواهد رسید. همچنین 2 اتاق چند حسی نیز در سال جاری افتتاح شده است و تا پایان سال 10 اتاق چند حسی دیگر نیز افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی در کشور  مورد نیاز است اظهار کرد: در قالب طرح خشت تا بهشت تاکنون 58 مدرسه از این تعداد در سال جاری افتتاح شده است و 31 مدرسه استثنایی و 14 مدرسه خاص اتیسم  نیز در سال جاری  کلنگ زنی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت خاصی برخوردار است گفت:  یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت سالن های درون مدرسه ای 200متر مربعی در 368 مدرسه استثنایی که فضای کافی دارند می باشد

وی افزود: 15 استان فاقد سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی  می باشند که در سال جاری ساخت 13 سالن در این استان ها آغاز شده است.

حسینی مناسب سازی الگویی مدارس را یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: در سال جاری 32 مدرسه پذیرا و 32 مدرسه اتیسم در تمامی استان های کشور به صورت الگویی و از  تمام جهات برای  دانش آموزان با نیازهای ویزه مناسب سازی خواهدشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان  اینکه دانش آموزان استثنایی 105 قلم وسیله آموزشی و توانبخشی با مجموع 72 هزار وسیله  نیاز دارند اظهار کرد: تامین این وسایل در قالب  نهضت مشارکتی توان افزایی شروع شده است که 50 درصد هزینه این طرح را  بنیاد برکت تقبل کرده است و برخی از بانک ها نیز قول تامین برخی از این تجهیزات را داده اند.

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست به بیان اصول ده گانه ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان تلفیقی فراگیر پرداخت و افزود:جامعه در دسترس، فراگیر و مناسب سازی شده برای تمامی اقشار جامعه بویژه معلولین، اجرای کامل مفاد شیوه نامه طرح تلفیقی فراگیر، مناسب سازی ۳۲ مدرسه پذیرا با تمام ابعاد باید به صورت  الگویی،راه اندازی سامانه ندای همراه، آموزش مدیران  و معلمان مدارس پذیرا و  مدارس رابط بویژه آموزش زبان اشاره و خط بریل و توجه بیشتر به 843 مدرسه پشتیبان مدارس تلفیقی فراگیر  و حل مشکلات این مدارس از  جمله اصول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان تلفیقی فراگیر است.

وی گفت: تصویب تشکیل شورای راهبری آموزش های تلفیقی و فراگیر در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توجه ویژه به هدایت تحصیلی دانش آموزان تلفیقی فراگیر در پایه نهم  و هدایت آنها با  توجه به علاقه، استعداد و نیاز جامعه، مناسب سازی فضای مدارس پذیرا و توجه ویژه به دانش آموزان تلفیقی فراگیر در تصاویر و محتوای کتب درسی از دیگر  اصول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان تلفیقی فراگیراست.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه برنامه های مشارکتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قالب بسته تحولی توسعه مشارکت ها, کاهش تمرکز و اجتماعی شدن با 4 برنامه پیگیری می شود اظهار کرد:  اولین برنامه این بسته تحولی توسعه مشارکت بخش دولتی، بازنشستگان و تشکل های مردمی است که برای آن 6 فعالیت گنجینه های مدیریتی، باشگاه بازنشستگان، راهنمایان بالینی، حامی، ۱۰۰ دبیرخانه، ۱۰۰ مدرسه و توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد پیش بینی شده است.

وی افزود: برنامه دوم این بسته تحولی توسعه و مشارکت دانش آموزان است با  3 فعالیت، تشکیل مجلس دانش آموزی، طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل و  هر مدرسه یک سرود این برنامه در حال اجرا است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی گفت: برنامه سوم توسعه و مشارکت اولیا است که در قالب سه فعالیت پارلمان مشورتی اولیا و مربیان با حضور 60 نماینده در سطح ستاد به صورت مجازی، همیار معلم  و مدرسه یاری پیگیری می شود.

حسینی با بیان اینکه برنامه چهارم بسته توسعه مشارکت ها،  توسعه مشارکت معلمان، مدیران و صاحب نظران است اظهار کرد: این برنامه با 7 فعالیت طرح جام جام، رصد و کاربست مطالعات ملی و بین‎المللی، تشکیل  پارلمان مجازی معلمان با 16 هزار عضو در شاد، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، قشربندی حرفه‎ای معلمان، ایجاد دبیرخانه های استانی و نظارت همتا پیگیری می شود.

 وی افزود: از دیگر فعالیت های مشارکتی تاسیس 3 مرکز رفاهی آموزشی بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی و مقدمات راه اندازی 15  اردوگاه های مخصوص دانش آموزان استثنایی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی همچنین به تشریح اطلس آموزشی  دانش آموزان استثنایی در بحران کرونا پرداخت و گفت: 100 درصد مدارس ، 74 درصد معلمان، 84 درصد کلاس ها و 51 درصد دانش آموزان استثنایی تا پایان خرداد 99 عضو شبکه شاد هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۷۱.۷درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش در فضای مجازی است، ۱۸.۱ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق بسته های یادگیری و درسنامه است، ۵.۹ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق استفاده از ظرفیت خانواده و بستگان است، ۳.۲ درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از طریق رادیو و تلویزیون است و ۱.۱درصد اولویت اول انتخاب مدارس استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش از روش های خود خوان و خودآموز است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی گفت: 850 کانال محتوای رسمی آموزش و پرورش استثنایی در ۵ گروه استثنایی و شاخه های بهداشت، پرورشی، مشاوره و توان بخشی در شبکه شاد ایجاد شده است که تاکنون 1141 محتوای آموزشی استاندارد شامل 64 محتوای آموزشی ویژه پیش دبستانی ها، 340 محتوی  آموزشی ویژه دانش آموزان ابتدایی، 194 محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان متوسطه اول، 178 محتوای آموزشی ویژه  متوسطه پیش حرفه ایی و حرفه ایی و  450 محتوای آموزشی در خصوص مشاوره و توان بخشی  در این کانال ها بارگذاری شده است.

حسینی تصریح کرد: راه اندازی کانال اطلاع رسانی آموزش و پرورش استثنایی در شاد با 500 هزار عضو، راه اندازی 32 استودیو تولید محتوا، راه اندازی 7 پایگاه مجازی آموزش و آموزش مجازی دانش آموزان معلول جسمی  حرکتی شدید که قادر به حضور در مدرسه نمی باشند از دیگر فعالیت ها در زیست بوم کرونا می باشد.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه انعطاف و پاسخگویی حداکثری از دیگر مواردی است که در سخنان وزیر آموزش و پرورش آمده است و در آموزش و پرورش استثنایی نیز پیگیری می شود اظهار کرد:  در راستای انعطاف و پاسخگویی حداکثری تاکنون طرح همیار معلم در راستای همکاری والدین  با مدرسه در شرایط بحران کرونا اجرایی شده است و ۴۲ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده با بیش از ۸۰۰ مشاور به صورت مجازی و تلفنی به دانش آموزان با نیازهای ویژه و والدین آنها خدمات مشاوره ای ارائه می کنند.

وی افزود: سامانه ندای همراه نیز به منظور تسهیل و تعدیل مشکلات آموزشی، توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه والدین، مدیران و معلمان پذیرا، مشاوران در مدرسه پذیرا و بررسی وضعیت دانش آموزان تلفیقی تا مدرسه و تخصیص معلم رابط توسط نیروهای ستادی و اداری هفته آینده به بهره برداری می رسد.

حسینی تصریح کرد: این سامانه ۴۴ مرکز مشاوره خانواده ، ۷۵۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۸۵۰  مشاور در سطح کشور را تحت پوشش و پشتیبانی قرار خواهد.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه در زیست بوم کرونا نظارت و ارتباط حداکثری با همه ذی‌نفعان نیز مد نظر آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفته است اظهار کرد: تاکنون 22 جلسه مجازی شورای راهبری با حضور روسای ادارات استثنایی استان ها و 17 جلسه مجازی در خصوص بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی  برگزار شده است همچنین جلسات حضوری با روسای آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها در 8 گروه با رعایت پروتکل های بهداشتی و بررسی وضعیت استان‌ها در شرایط بحران کرونا نیز برگزار شده است.

وی افزود: برگزاری 3 میز گفتگوی تخصصی در بستر شاد با شرکت 3000 نفر، برگزاری جلسات مناسبتی روز جهانی با حضور همکاران و اعضای انجمن های غیر دولتی و  مراسم های روز جهانی نابینایان، ناشنوایان و کاردرمانگران از دیگر برنامه های اجرا شده در آموزش و پرورش استثنایی در زیست بوم کرونا است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی در ادامه به بیان توانمند سازی نیروی انسانی در زیست بوم کرونا پرداخت و گفت:  در زیست بوم کرونا تاکنون 39  دوره تخصصی مجازی برای 3 هزار و 174 نفر از معلمان و مدیران برگزار شده است.

وی افزود:  در راستای توانمند سازی معلمان، والدین و نهادهای اجرایی نیز نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل نیز در آموزش و پرورش استثنایی برای 5 هزار نفر در سال جاری شروع شده است.

حسینی با اشاره به مدارک تحصیلی مدیران حوزه استثنایی در سراسرکشور تصریح کرد: 50 درصد روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی دارای مدرک دکتری یا دانشجوی دکتری هستند و 50 درصد دیگر نیز فوق لیسانس هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی در ادامه به انتظارات از مدیران کل و آموزش و پرورش استان ها پرداخت و افزود: کمک به استقرار استاندارد مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری ، عدم جابجایی معلمان این مراکز و عدم تغییر کاربری های این مراکز،  درگیر کردن روسای مناطق 750 گانه با آموزش و پرورش استثنایی، کمک جدی در تحقق شاخص های  بسته های تحولی مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام طلایی و توسعه مشارکت ها و کاهش تمرکز و اجتماعی شدن و  کمک به اجرایی شدن مصوبه شورای سازمان در خصوص استقرار ساختار اداری به معنی تفویض صدور احکام و استقرار نماینده ذیحسابی از جمله انتظارات از مدیران کل آموزش و پرورش است.

وی گفت:کمک به برنامه فراگیر سازمان شامل برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی  به ویژه دوره پیش دبستان که بزودی شروع خواهد شد،  استقرار مطلوب و کیفی طرح تلفیقی – فراگیر و اتاق های مرجع و اختصاص معلم رابط و مدارس پشتیبان، کمک به طرح نهضت مدرسه سازی برای اتمام 210 مدرسه مورد نیاز و نهضت توان افزایی و اولویت در  جذب و بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی از دیگر انتظارات است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول