اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: با روسیه برای مشارکت در نظارت بر آتش‌بس قره‌باغ توافق کردیم

رئیس‌جمهور ترکیه با اصرار بر حضور نظامیان این کشور در نیروهای صلح‌بان که قرار است در قره‌باغ مستقر شوند، مدعی شد توافقی را با روسیه برای مشارکت در مرکز نظارت بر آتش‌بس بین باکو و ایروان امضا کردند.

اردوغان: با روسیه برای مشارکت در نظارت بر آتش‌بس قره‌باغ توافق کردیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) مدعی شد با دولت روسیه برای تشکیل مرکز مشترکی جهت نظارت بر آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» توافق امضا کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه، گفت: «طبق توافق [اتمام جنگ بین باکو و ایروان]، سرزمین‌های اشغال‌شده آذربایجان و بخش‌های دست‌نخورده قره‌باغ به ارتش آذربایجان تحویل داده می‌شوند».

وی با بیان اینکه بازگشت آوارگان آذربایجانی به منازل خود در قره‌باغ تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل انجام می‌گیرد، توضیح داد: «جاده‌ای بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان احداث می‌شود و جاده دیگری نیز بین ارمنستان و خان‌کندی ایجاد خواهد شد».

در حالی که روسیه بارها تاکید کرده آنکارا هیچ جایی در نیروهای صلح‌بان که قرار است در منطقه قره‌باغ مستقر شوند، ندارد اما رئیس‌جمهور ترکیه مُصرانه ادعا کرد: «ما در کنار روسیه، در نیروهای صلح‌بان ناظر بر اجرای توافق [باکو و ایروان] مشارکت می‌کنیم».

بامداد سه‌شنبه بود که «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد توافقنامه‌ای را با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرده است. بعد از آن بود که رسانه های ارمنستان از شکل‌گیری تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری این کشور خبر دادند. معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس، خواستار استعفای پاشینیان از نخست وزیری شدند.

اردوغان ضمن ادعای اینکه ترکیه با حمایت از جمهوری آذربایجان، به پایان یافتن اشغال منطقه قره‌باغ توسط ارمنستان کمک کرد، افزود: «مرکز نظارت بر آتش‌بس داخل مناطق آزادشده آذربایجان تاسیس می‌شود».

به نوشته آناتولی، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تکرار ادعاهای نخ‌نماشده درباره دولت سوریه پرداخته و گفت: «رژیم [دمشق] و سازمان‌های تروریستی در سوریه باید [از راهکار سیاسی] کنار گذاشته شوند تا صلح در این کشور دست‌یافتنی شود».

رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: «ما به امکان یافتن راهکاری برای بحران سوریه باور داریم، مانند راهکاری که اخیراََ در منطقه قره‌باغ حاصل شد».

ادعای اردوغان درباره حضور صلح‌بانان ترکیه‌ای در قره‌باغ در حالی است که وزارت خارجه روسیه روز گذشته تاکید کرد فقط صلح‌بانان روسی در خط تماس واقع در منطقه قره‌باغ مستقر خواهند شد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول