اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

۴ صنعت پایین‌دستی پتروشیمی در خراسان شمالی ایجاد می‌شود/ لزوم تأمین آب برای صنایع

مدیرعامل پتروشیمی خراسان، از انجام مطالعات فنی اجرای صنایع پایین‌دستی این مجموعه خبر داد و گفت: ۴ صنعت پایین‌دستی این مجموعه اجرایی می‌شود اما برای احداث GTPP آب باید تأمین شود.

۴ صنعت پایین‌دستی پتروشیمی در خراسان شمالی ایجاد می‌شود/ لزوم تأمین آب برای صنایع

علیرضا بابازاده در گفت و گو با خبرنگار فارس در بجنورد، با اشاره به وضعیت پتروشیمی خراسان اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی پس از گذشت ۲۵ تا ۳۰ سال از فعالیت یک واحد صنعتی، باید فازهای توسعه‌ای این پروژه اجرایی شود.

وی به برنامه‌های توسعه‌ای پتروشیمی خراسان در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت اشاره کرد و گفت: پتروشیمی خراسان در مدت کوتاه‌مدت به دنبال ایجاد صنایع پایین‌دستی محصولاتش است، زیرا در حال حاضر تولید و فروش اوره، ملامین و آمونیاک به‌عنوان محصولات فعلی، نوعی خام فروشی محسوب می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان شمالی در ادامه خاطر نشان کرد: برای ایجاد صنایع پایین‌دستی بالغ‌بر ۱۴ طرح اجرایی به مجموعه فنی این واحد صنعتی پیشنهاد شد که پس از بررسی‌های انجام‌شده و ارزیابی‌های فنی ۷ صنعت پایین‌دستی پتروشیمی در شرایط فعلی قابل‌اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در پتروشیمی خراسان و همچنین موازی بودن برخی از طرح‌ها، هم‌اکنون به‌طور همزمان می‌توان ۴ طرح را به‌صورت توسعه کوچک و مقطعی در پتروشیمی خراسان را اجرایی و نهایی کرد که مطالعات فنی آن‌ها نیز انجام‌شده است.

بابازاده از پیگیری اجرای این طرح‌ها در تعامل سهامداران پتروشیمی خبر داد و خاطرنشان کرد: هدف کوتاه پتروشیمی اجرای این ۴ طرح است که نیازمند جمع‌بندی نهایی با سهامداران است.

وی به برنامه بلندمدت پتروشیمی خراسان نیز اشاره و تصریح کرد: برای فاز توسعه‌ای بلندمدت پتروشیمی ۲ مسیر وجود دارد که ابتدا راه‌اندازی فاز ۲ اوره در این مجتمع است که ارزیابی‌های فنی و اقتصادی آن انجام‌شده است.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان اجرای این پروژه را باعث افزایش تولید اوره این مجتمع از ۵۰۰ هزار تن به بالغ‌بر یک‌میلیون تن خواند و گفت: در حال حاضر در چند نقطه از کشور واحدهای تولید اوره در حال احداث است که طی چند سال آینده ظرفیت تولید اوره کشور با افزایش دو برابری به بیش از ۱۵ میلیون تن می‌رسد که باعث ایجاد بازار رقابتی و سخت برای پتروشیمی خراسان خواهد شد.

وی اجرای طرح mini GTPP را مسیر دیگر توسعه بلندمدت پتروشیمی خراسان اعلام کرد و افزود: مطالعات دقیق این طرح نیز اجرایی شده و به دلیل بومی بودن تکنولوژی ساخت این مجموعه در شرایط تحریمی، می‌توان این طرح خوب را اجرایی کرد.

بابازاده با تاکید بر هماهنگی و همراهی سهامداران پتروشیمی خراسان برای اجرای فاز توسعه‌ای تصریح کرد: مشکل تأمین خوراک برای این مجتمع جدید از سوی وزارت نفت و معاونت پتروشیمی حل‌شده اما برای تأمین آب موردنیاز این مجتمع باید مسیر مشخص را تعیین کرد.

وی در انتها گفت: اطمینان از تأمین آب این پروژه ضمانت اجرای آن در خراسان است و باید درباره این موضوع به اطمینان خاطر رسید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول