اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آیا بایدن به این وعده انتخاباتی عمل خواهد کرد؟

نامزد حزب دموکرات که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، از کسانی بود که بعد از قتل «جمال خاشقچی» موضع تندی در مقابل حکام ریاض اتخاذ کرد و در رقابت‌های انتخابتی وعده داد آمریکای تحت هدایت او در مقابل آن‌ها کوتاه نخواهد آمد.

آیا بایدن به این وعده انتخاباتی عمل خواهد کرد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات که از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی پیروز انتخابات معرفی شده، در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و بالاخص رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها، وعده‌هایی را در خصوص برخورد با حکومت آل‌سعود بالاخص بر سر پرونده قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی مطرح کرد.

خاشقچی، دهم مهرماه سال 1397، در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول ترکیه کشته شد و جسد او که به‌گفته منابع مختلف تکه‌تکه شده بود، هرگز پیدا نشد. رسانه‌های آمریکایی واکنش‌های تندی نسبت به قتل این روزنامه‌نگار که در روزنامه واشنگتن‌پشت مشغول به‌کار بود، از خود نشان دادند اما دولت ترامپ، دولتی نبود که قصدی برای برخورد با رژیم سعودی داشته باشد.

بایدن چند روز بعد از این قتل، در مصاحبه با شبکه «سی‌‌بی‌‌اس» از مواضع دولت ترامپ در ارتباط با نقش ریاض در این پرونده انتقاد کرد و گفت: «این‌طور به نظر می‌رسد که او (ترامپ) با افراد مستبد رابطه عاشقانه دارد. او قبل از آنکه حقایق روشن شود، دارد بهانه‌تراشی می‌کند. این کارها از منظر بین‌المللی به ما آسیب می‌‎زند.»

بایدن که دولت اوباما در ۸ سال ریاست‌جمهوری با معاونت وی، همواره عربستان سعودی را «متحد استراتژیک» و «دوست نزدیک» ایالات متحده می‌خواند، در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ناپدید شدن خاشقچی گفت: «آنچه شاهدش هستیم نشانه بسیار کمی از حاکمیت قانون و محترم‌شمردن حقوق بشر و شأن انسانی در خود دارد. اتهام‌هایی که تاکنون مطرح شده، با شیوه اقدام و رفتار پادشاهی [عربستان سعودی] منافات ندارد.»

این سیاستمدار کهنه‌کار ۷۷ ساله در مصاحبه‌های دیگر هم در دوره رقابت‌های انتخاباتی بر این تأکید داشت که ریاض باید بهای جنگ در یمن و کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مطرح سعودی را بپردازد.

او حدود یک ‌سال قبل در یکی از مناظره‌های انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در پاسخ به سؤالی درباره رویکردش در قبال عربستان سعودی و مسأله قتل جمال خاشقچی و همچنین اینکه آیا او مقامات ارشد سعودی را در این خصوص تنبیه خواهد کرد یا نه، گفت: «بله، و من همان موقع گفتم که خاشقچی کشته و قطه‌قطعه ‌شد و من باور دارم که با دستور ولی‌عهد [این اتفاق افتاد] و من این را کاملاً روشن خواهم کرد که ما سلاح‌های بیشتری به آنها نخواهیم فروخت، کاری می‌کنیم که آنها هزینه [کاری را که کرده‌اند] بپردازند و آنها را در جایگاه همان دولت طرد‌شده‌ای قرار می‌دهیم که هستند؛ ... همان‌طور که قبلاً گفتم، ما کمک‌های خود و فروش مواردی را که با آنها کودکان و افراد بی‌گناه را به قتل می‌رسانند پایان خواهیم داد. آنها باید پاسخگو شوند.»

بایدن دوم اکتبر (۱۱ مهر) هم به مناسبت دومین سالگرد قتل جمال خاشقچی بیانیه‌ای را بر روی پایگاه اینترنتی ستاد انتخاباتی خود منتشر کرد و نوشت: «دو سال قبل عوامل سعودی بنابر گزارش‌ها، تحت فرمان محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، مخالف، روزنامه‌‌نگار و شهروند آمریکایی جمال خاشقچی را به قتل رساندند و جسدش را مُثله کردند. جرم او که با جانش بهای آن را پرداخت کرد، انتقاد از سیاست‌های دولتش بود. امروز من به زنان و مردان، فعالان و روزنامه‌نگاران شجاع بسیاری و جامعه بین‌المللی در سوگواری برای مرگ خاشقچی و انعکاس درخواست او از مردم برای به کار گرفتن حقوق جهانی خود در داشتن آزادی ملحق می‌شوم.»

او در ادامه این بیانیه، وعده داد تحت دولت بایدن-هریس، در روابط آمریکا با عربستان سعودی تجدیدنظر کند و بر حمایت آمریکا از جنگ ریاض علیه یمن پایان دهد. بایدن همچنین فروش تسلیحات به آل سعود و خرید نفت از ریاض را در چنین شرایطی مغایر ارزش‌های آمریکا خواند و قول داد به این کار پایان خواهد داد.

وی در ادامه مدعی شد پایبندی آمریکا به ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشر از اولویت‌های دولتش خواهد بود و این مسائل حتی در ارتباط با نزدیکترین شرکای امنیتی واشنگتن لحاظ خواهد شد. بایدن در پایان بیانیه خود اعلام کرد مرگ خاشقچی بی‌تاوان نخواهد ماند.

حالا با پایان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و اعلام بایدن به عنوان پیروز این رقابت‌ها از سوی رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا و همچنین اعلام پیروزی از جانب خود او، این سؤال مطرح می‌شود که آیا وعده‌های بایدن در خصوص رژیم سعودی، صرفاً معطوف به تبلیغات دوران انتخابات بوده و آیا وی در صورت روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا واقعاً در سطح روابط و حمایت از آل سعود، تجدید نظر خواهد کرد و جنایات علیه مردم یمن پایان خواهد یافت و «گاو شیرده» چهار سال اخیر آمریکایی‌ها چه نوع رابطه‌ای با آمریکای احتمالی بایدن خواهد داشت؟

روابط سعودی‌ها با دولت ترامپ در عالی‌ترین سطح بوده و به قراردادهای تسلیحاتی قابل توجهی انجامیده است. بایدن در این روابط چگونه بازنگری خواهد کرد؟ آیا قراردادها را لغو می‌کند؟ با شخص ولی‌عهد سعودی چگونه برخورد خواهد شد؟ و پرونده خاشقچی ره به کجا خواهد برد؟ چیزی که پاسخ این پرسش‌ها را روشن می‌کند تکلیف انتخابات آمریکا و مسأله زمان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول