اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

برداشت ۱۰ هزار تن راتون در صومعه‌سرا

رئیس جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه امسال ۱۲ هکتار از اراضی شهرستان به کشت راتون اختصاص‌یافته بود، گفت: برداشت «شاه بج» راتون در صومعه‌سرا به پایان رسید و شالی‌کاران این شهرستان توانستند امسال ۱۰ هزار تن راتون از مزارع خود برداشت کنند

برداشت ۱۰ هزار تن راتون در صومعه‌سرا

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، کشت موفق راتون به مقدار قابل‌توجهی هزینه‌های کل تولید برنج را کاهش می‌دهد و با توجه به مزیت مناطق جلگه‌ای، شهرستان صومعه‌سرا پتانسیل بالقوه‌ای در استحصال راتون از اراضی شالی‌کاری دارد.

برنج راتون (شاه بج) که برنجی باکیفیتی مرغوب، خوش‌طعم و بدون سم و کود حاصل می‌شود باعث افزایش درآمد کشاورزان شده  و ازنظر کاهش آفات و حفظ محیط‌زیست  اکوسیستم کشاورزی را به سمت بهره‌وری و تولید بهینه‌تر سوق می‌دهد.

برنج راتون دانه‌درشت تر و خوش پخت تر است و عطر بهتری نسبت به برنج کشت اول دارد  و دلیل آن به خنکی هوای پاییز و زاویه تابش خورشید و استفاده نکردن از سموم و کودها در مسیر تولید نسبت می‌دهند، میزان عملکرد راتون در ارقام بذر برنج متفاوت است و در درجه اول بستگی به شرایط محیطی و زراعی مؤثر دارد؛ عملکرد راتون در برنج هاشمی به علت رشد سریع و استفاده مناسب از شرایط ابتدای فصل و سایر عوامل زراعی مطلوب و از میزان بهتری برخوردار است.

برداشت راتون شکل دیگری از زراعت پشت سرهم و پیشرو بودن در کشاورزی و استفاده بهینه از زمین‌های حاصل خیز در زمینه توسعه اقتصادی کشاورزان محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر کشت راتون به‌عنوان کشت دوم موردتوجه مسؤولان و کشاورزان قرارگرفته و نُرم سعودی به خود اختصاص داده است.

شابج یا راتون محصولی است کم رنج که از باقیمانده خوشه‌های برنج به دست می‌آید و دارای مزیت‌های فراوانی است، این زراعت یکی از راه‌های افزایش محصول است که سبب ارتقای درآمد کشاورزان و استفاده بهینه از منابع می‌شود.

 

برداشت ۱۰ هزار تن راتون در صومعه‌سرا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شالی‌کاران این شهرستان توانستند امسال ۱۰ هزار تن راتون از مزارع خود برداشت کنند، اظهار کرد: در هر هکتار شالیزار ۸۰۰ کیلوگرم راتون تولید می‌شود که ارزش ریالی آن در هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار ریال است.

احمد پادیاب با بیان اینکه راتون از مرغوب‌ترین نوع برنج تولیدی محسوب می‌شود و تأثیر به سزایی در بهبود معیشت و اقتصاد کشاورزان دارد، افزود: در نیمه دوم سال بسیاری از کشاورزان تقریباً بیکارند و با توجه به کم‌هزینه بودن کشت راتون باید مزارع مستعد شهرستان که بیشتر این مناطق در بخش مرکزی واقع است باهمت و تلاش کشاورزان به کشت راتون مبادرت کرده که بسیاری از هزینه‌های کشت اول را تأمین می‌کند.

نشای زودتر محصول راتون را افزایش می‌دهد

یکی از کشاورزان پیشرو بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مدیریت صحیح محصول اصلی موجبات دست‌یابی به استحصال راتون (شابج) را بیشتر می‌کند،  اظهار کرد: اگر کشاورزان در سال زراعی زودتر اقدام به نشا کنند می‌توانند محصول راتون خوبی از مزارع خود برداشت کنند، متأسفانه برخی کشاورزان علیرغم داشتن  شرایط و امکانات لازم ترجیح می‌دهند به‌جای ماندن در مزارع وقت خود را در قهوه‌خانه‌ها بگذرانند.

این کشاورز پیشرو با اشاره به نبود برخی قوانین سخت‌گیرانه در مورد رهاسازی احشام و دام‌ها در مزارع روستایی که باعث آسیب به جوانه‌زنی ساقه‌های برنج می‌شود، تصریح کرد: کشاورزانی که در تمام طول سال از زمین‌هایشان استفاده کنند تعدادشان کم است و بیشتر به‌صورت الگویی در حال فعالیت هستند درصورتی‌که با برنامه‌ریزی درست می‌توان با حداقل امکانات با توجه به شرایط آب‌وهوایی از مزارع برای پرورش این محصول بهره مطلوبی گرفت.

 

 

ضرورت آموزش به کشاورزان برای کشت راتون

کشاورز پیشرو بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا که هرسال مبادرت به کشت راتون در مزارع خود می‌کند با بیان اینکه کشت دوم از اولویت‌های اقتصادی بخش کشاورزی است اظهار کرد:  هنوز در بسیاری از اراضی مستعد، تنها کشت اول انجام می‌گیرد، باید آموزش‌ها از طریق گروه‌های ترویجی و رسانه‌ها به سهولت در اختیار کشاورز قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولان روی برند سازی این محصول به‌عنوان برترین نوع برنج برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند، گفت: بسته‌بندی‌های شیک و داری برند نیاز به حمایت دستگاه‌های متولی در توسعه و ترویج این محصول هم ازنظر تغییر نگرش کشاورزان نسبت به تولید و هم افزایش درآمد می‌تواند شکوفایی شگرفی در تولید ارقام مرغوب ایجاد کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول